Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Klidně do zlaté

aktualizováno 
Zlaté BMW X6, zrcadlově chromové Audi TT, kanárkově žlutý Aston Martin, matně černý Lexus GS – i takové exoty potkáte na českých silnicích. Jejich nekonvenční barva není lak, ale "samolepka". Stejně mění barvu na žlutou pražské taxíky. Kvalitní převlek auta stojí kolem 25 tisíc, ale taky sto dvacet.

Zabalit auto do fólie je dobré pro ochranu vozu. Můžete tak změnit barvu laku podle toho, která se vám zrovna zalíbila (a sousedi se budou divit, že máte zase nové). Firmy mohou zvolit potisk a propagovat svoji značku.

V oblibě mají převleky taky tuneři. Může být ale řešením i pro ty, jejichž auto je "v posledním tažení". Pokud máte plechy na autě různobarevné a chystáte se na posledních pár sezon, můžete z něj ještě udělat krasavce. Má to i tu výhodu, že o něj budou mít menší zájem policejní kontroly.

Polepy aut
Polepy aut

Cena se odvíjí od kombinace použitých materiálů a složitosti povrchu. Nejlevnější varianta začíná přibližně na 15 tisících korunách. "Celopolep auta velikosti octavie combi vyjde na 25 tisíc korun," říká Petr Císař, obchodní ředitel společnosti Spyron, která mimo jiné převléká auta telekomunikačních firem i pošťáků. Takový zlatý oblek na BMW X6 ale stál 120 tisíc. To kvůli speciální fólii, jejíž metr čtvereční stojí dvě stě eur (asi pět tisíc).

Na internetu seženete i levnější nabídky; od nějakých 12 tisíc korun. Je třeba si ale dávat pozor na materiál, který používají a na kvalitu práce. Nekvalitní polep se za čas začne odlepovat, dělat bubliny. Ty jsou zvlášť nepříjemné: když je v bublině vzduch, na sluníčku se zahřívá a zvětšuje objem, tím fólii ještě víc odlepí, nebo v horším  případě protrhne. Petr Císař má "profesionální deformaci", ví, kde hledat chyby. "Typicky na taxících se tvoří boule kolem bočních lišt," popisuje. Často se prý také odlepuje fólie ze žlábku nad prahem před zadním lemem blatníku.

Hodně složitý na polepení je podle Petra Císaře také spodek nárazníků. Fólii je tam třeba tvarovat ve třech osách. Zkušený "lepič" začíná odspodu a natahuje ji tak, aby se ze spodní plochy neodlepovala. "Je to klasický problém trojrozměrných povrchů," říká Císař.

Polepy aut vyžaduje cvik a trpělivost

Na mýdlovou vodu, kterou jsme si kdysi při vyrovnávání velkých samolepek pomáhali, zapomeňte. "Moderní fólie se dnes lepí nasucho," říká Jan Mašek ze společnosti 3M, která fólie vyrábí.

Moderní materiály mají v naneseném lepidle kanálky, kterými se při aplikaci vyhání vzduch a dokud je nepřimáčknete, můžete fólii donekonečna odlepovat a tvarovat. "Extratřídu" dnes představují ty, které mají v lepidle mikroskopické kuličky, po kterých se fólie posouvá po ploše ještě jednodušeji. "Fólie mají tlakem aktivované lepidlo, teprve až se přimáčkne stěrkou, je pevně přilepena," popisuje Jan Mašek.

To ale ještě není konec, fólie sice drží, je však třeba ji přesvědčit, aby obepnula potahovanou plochu. Aby si nový tvar "zapamatovala" a neměla sklony se odchlipovat. Musí se proto zahřát nad 85 stupňů, aby se odstranilo pnutí. "Litá fólie si z výroby pamatuje svůj původní tvar, je tedy rovná. Když ji chceme třeba natlačit do zakřiveného povrchu, brání se tomu. Proto mají fólie tendenci vyskakovat. Zahřátím jí dáme nový tvar a ona ho zachová," popisuje Jan Mašek.

Polepy aut - každý centimetr karoserie je třeba přejet stěrkou

Každý centimetr karoserie je třeba přejet stěrkou.

Polepy aut - folie se musí nahřát nad 85 stupňů, aby si zapamatovala svůj tvar

Fólie se při polepu musí nahřát nad 85 stupňů, aby si zapamatovala svůj tvar.

Základní výbava: trpělivost

Zdá se to jednoduché, ale polep trvá dva dny a nezvládne ho každý. Je třeba mít suché prostory se stálou teplotou a trpělivost. Stěrkou a horkovzdušnou pistolí musíte přejet každý centimetr auta. Ostrým nožem se převlek přesně ořezává. Je třeba cvik a pevná ruka.

Nezbytným vybavením profesionálů je kromě plastové stěrky, řezáku, "fénu" a různých špachtliček (na detaily a záhyby) kbelík k dokonalému očištění auta (pozor, nepoužívat přípravky s alkoholem, a pokud ano, nechat jej z laku několik hodin odpařit) a bezdotykový teploměr, kterým si při tvarování fólie kontrolujete, zda je správně prohřátá.

"Je to hodně složitá záležitost. Máme na to proškolené lepiče, kteří mají dlouholetou praxi," komentuje Petr Císař ze Spyronu. Celopolep trvá asi jeden den, poté je ale třeba nechat lepidlo zreagovat – vyzrát. Ideálně do druhého dne a nechat si ještě čas na případné opravy.

Někdy se auta před převlékáním odstrojují. Sundávají se světla, lišty, kliky, zrcátka. U těch nejnáročnějších klidně i nárazníky.

Polepy aut - na zaříznutí fólie je třeba ostrý nůž a pevná ruka

Na zaříznutí fólie je třeba ostrý nůž a pevná ruka.

Lak zůstane netknutý

Údržba je stejná jako u laku. Naopak fólie chrání lak auta. Po sundání je pod ní barva vlastně nová. "Pro firmy je to výhodné, zvýší se tak zůstatková hodnota auta," říká Petr Císař. Problémem není ani myčka. "Nejsou žádná omezení v používání vozu. Opatrně jen musíte zacházet s tlakovým mytím (tzv. wapkou – pozn. red.) na náběžných hranách, aby se převlek neodlepil," dodává Jan Mašek z 3M.

"V případě, že si necháte udělat celopolep, musíte změnu barvy nechat zanést do technického průkazu," připomíná.

Fotogalerie

Petr Císař ještě radí, na co dávat pozor, když si necháváte auto převléknout fólií. "Je třeba dobře prohlédnout kritická místa, záhyby, hluboké prolisy. Hlavně ale zkontrolovat, zda je použitá litá fólie." Používá se totiž také polymerická (válcovaná). Tu lze použít ale jen na rovné plochy. "Je sice levnější, ale na převlek auta se nehodí, není určená k tvarování za tepla," vysvětluje Císař. "Polymerická fólie má daleko větší paměťový efekt a když se zahřeje, tak má daleko větší tendence se smršťovat a vracet zpátky," dodává Mašek. Taková za pár dní vyskáče z prolisů. Podle Petra Císaře je to hodně často vidět právě na taxících.

Petr Císař zdůrazňuje i další důvod, proč používat lepší materiály. "U značkových fólií je jasná garance snadného odstranění bez zbytků lepidla." S neznačkovými sice ušetříte při lepení, ale o to horší je odstranění. "Kvalitní polep sundáte ve dvou lidech za dvě hodiny. Měli jsme tu ale třeba fabii, ze které jsme ve čtyřech lidech sundavali polep 11 hodin," líčí.

Nejvíce problémů bývá podle Císaře se starými auty. Pokud se fólie lepí na opravované a dodatečně lakované díly, může se stát, že ji pak při sundavání strhnete i s lakem. Ten totiž není pořádně spojený s původním, díky opravě mívá i jiný podklad a není dostatečně "propečený" na vysoké teploty, které používají v lakovnách automobilek.

Polepy aut
Polepy aut

Fólie nemá limity, převléknout lze i americký truck. To "nej", co lepiči mohou ukázat, je zlatý kabát. Je to vícevrstvá fólie, složená ze speciální kombinace několika materiálů. Zlatá fólie se totiž samotná špatně tepelně tvaruje. "Pokud ji přehřejete, zmatní, pokud ji přetáhnete, tak se roztrhne," popisuje Petr Císař ze Spyronu, který má pozlacené BMW X6 na svědomí. Polep jim trval čtyři dny.

Hitem jsou karbonové polepy, úplnou novinkou fólie imitující broušený povrch. Běžných barev jsou ve vzornících tisíce. Petr Císař se ale nejvíc těší, až mu některý z výrobců fólií nabídne rezavou variantu. "Na kapotě nějakého porsche se bude hezky vyjímat," říká s úsměvem.





Nejčtenější

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Další z rubriky

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Ferrari 612 5,8 Scaglietti F1
Ferrari 612 5,8 Scaglietti F1

r.v. 2005, naj. 20 500 km, benzín
2 370 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.