Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Převratná novinka pro stavění aut zahubí plechy a svářečky

  12:45aktualizováno  12:45
V autech se už nic převratného vymyslet nedá, jen se vylepšuje, říká se. Steward Morley o tom asi neslyšel, přestože pracoval 16 let u švédských automobilek a stavěl třeba i superrychlé závodní lodě. A vymyslel Inrekor, materiál, ze kterého postavil lehké auto.

Britský vynálezce ani nevymyslel nic úplně nového, jen použil známé materiály jinak a spojil je do sendvičové konstrukce, která také není neznámá. Tak vznikl materiál pro stavbu aut, ze kterého jsou podle Morleyova společníka a investora firmy Freddyho Page-Robertse automobilky nadšené.

Na týmu nově založené společnosti Inrekor bylo hlavně vymyslet speciální technologii spojování velmi nesourodých materiálů. Sendvičová konstrukce Inrekoru totiž používá hliníkový nebo ocelový plech a lehký materiál, expandovaný polypropylen. V autech se používá běžně už od 80.let jako tlumící materiál, najdeme ho třeba ve výplních sedadel nebo nárazníků. Jedna ze dvou evropských továren na výrobu materiálu nabízeného jako ARPRO se nachází v Chebu.

Nový sendvičový materiál Inrekor

Lepidlo místo svářečky

Speciální lepidlo při spojování se různě zahřívá, takže se "vpije" do kovu hliníku a vytvoří pevný spoj. Díly se do sebe skládají jako stavebnice, v místech lepeného spoje jsou speciální patky, do kterých se z opačné strany vtlačí lepidlo. Lepidla namísto sváru se prý bát nemusíme. Lepené spoje ve stále větším množství používají všechny automobilky. Lepí se i části konstrukcí letadel.

Oproti obyčejnému milimetrovému plechu je Inrekor, tvořený dvěma půlmilimetrovými plechy a polypropylénovou "duší", prý šestkrát pevnější. Když k němu připojíte další konstrukční prvky ze stejného materiálu a postavíte z něj třeba středový tunel auta, podle měření vynálezce je tuhost až desetkrát vyšší. Nový kompozit také zlehčí auto až o třicet procent při zachování stejné pevnosti.

Míň kilo = menší spotřeba

"Každých 100 kilo hmotnosti dolů znamená ušetřených 10 gramů CO2 na 100 kilometr," říká Freddy Page-Roberts. Nový materiál by tedy mohl významně pomoci automobilkám snížit emise CO2, které jsou velmi sledovaným parametrem prodávaných aut. "V absolutních a globálních číslech by tato technologie přinesla roční úsporu 10 miliard litrů pohonných hmot (300 miliard korun) a snížení emisí CO2 o 50 milionů tun," říká.

Filozofii šetření hmotnosti popisuje Page-Roberts jako "hmotnostní dekompozici": Inrekor ušetří na hmotnosti automobilu třeba tři sta kilogramů. Z toho padá 140 kilo úspora na šasi díky tomu, že použijete Inrekor namísto běžných materiálů. A jinde uspoříte ještě dalších 160 kilo. Díky lehčímu autu pak nepotřebujete tak velký a silný motor. To s sebou nese další úspory v konstrukci, protože ji nemusíte dimenzovat na tak těžké díly.

Výhodou nového materiálu je také jednoduchost použití. Prý se dá hladce zařadit do stávajícího výrobního procesu, takže automobilky nemusí bourat fabriku na auta využívající obyčejnější materiály .

Sendvičová konstrukce Inrekoru je podobně pevná jako karbon, je ale lacinější na výrobu. Materiál je navíc stoprocentně recyklovatelný.

Nový sendvičový materiál Inrekor

Inrekor si vede dobře i v crashtestech. Tuhost dílů si můžete přesně naprogramovat použitím výplně různé hustoty. Navíc se v ní můžou různě tvarovanými dutinami táhnout kabelové svazky nebo do ní ukrýt baterky elektromobilů. Použít se dá třeba pro vedení vzduchu z topení a klimatizace.

Materiál výborně pohlcuje energii. Šasi z Inrekoru dosahovalo stejných výsledků jako konstrukce auta z oceli, které má pět hvězdiček z crashtestů EuroNCAP. Konstrukce z Inrekoru měla 65 kilo, ocelová 150.

Morley už postavil ze svého nového materiálu auto, kterým najíždí testovací kilometry. Replika Porsche 356 Speedster váží o patnáct procent méně, než je obvyklé. Šasi má namísto obvyklých tří set kil jen 160. Stewart Morley prototyp postavil za 13 týdnů.

Inrekor má podle Morleye nejen automobilovou budoucnost, už má třeba kontrakt na výrobu kontejnerů pro lodě. Používat se může v letectví i stavebnictví.

Jako v automobilovém pravěku

Inrekor má také nabídnout více volnosti. Umožní stavět auta "postaru". Výrobce bude mít jeden základní rám - šasi, na které se budou montovat různé karoserie.

Stejně to probíhalo před desítkami let, koupili jste si u Alfy Romeo podvozek s motorem, ten přivezli k Sodomkovi, Ghiovi, nebo jinému zvučnému karosáři a ten postavil jedinečné auto podle vašich představ.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.