Prezident Bush jezdí na dálkové ovládání

  • 32
Mezi nejpozoruhodnější patří vozy, ve kterých se vozí hlavy států a další výjimečné osobnosti. Tato auta mají stejně jako ostatní čtyři kola a jeden volant; v dalších ohledech však vynikají výjimečností. Přiměřenou tomu, koho vozí na svých zadních sedadlech: prezidenty, předsedy vlád, hlavy monarchií. Jaká auta vozí americké prezidenty?

Když někam ve svém voze jede americký prezident George W. Bush, to se pak valí po silnici šestimetrová a více než šestitunová nedobytná černá limuzína.

Americký prezident jezdí hned dvěma vozy. A navlas si podobnými. Samozřejmě, že sedí jen v jednom.

Ale dva za sebou jedoucí vozy jsou opatřením jednak pro jistotu, kdyby náhodou jeden postihl defekt, ale hlavně jako opatření na dezorientaci proti případnému atentátníkovi. Jde o speciál se vzhledem Cadillaku DTS, který je vlastně Oválnou pracovnou na čtyřech kolech; tato pojízdná pevnost o délce 6,3 metru a hmotnosti 6,3 tuny jede překvapivě nejvýše jen 120 km/h.

Bushův „pojízdný sejf“
Mnozí o vzhledu tohoto tanku na kolech vtipkují a říkají, že je stejně hezký, jako je Bush chytrý. O eleganci tu však opravdu tolik nejde, prioritní je bezpečnost. Bezesporu jde o nejlépe zabezpečený automobil proti vnějšímu útoku, jaký kdy byl vyroben. Splňuje náročná kritéria bezpečnosti, například účinnost ochrany proti střelným zbraním je za hranicí používaných norem.

Na zvídavé dotazy ohledně speciální výbavy, zabezpečení a počtu celkově dodaných vozů zástupci automobilového koncernu GM i Bílého domu odpovídají jen „no comment“. Vše je z pochopitelných důvodů tajné. Redakci časopisu Auto, motor a sport se však přesto podařilo leccos vypátrat.

Prvním americkým prezidentem, který jezdil automobilem, byl v pořadí 25. prezident, William McKinley, který stál v čele USA v letech 1897-1901
Auto jako z filmu
Karoserie má speciální titano-keramické pancéřování, interiér je kvůli možnosti útoku otravnými plyny vzduchotěsný, se samostatným zásobováním kyslíkem. Na pneumatikách lze jet i při jejich velkém poškození, palivová nádrž je chráněna proti explozi a při útoku je možné v okolí vozu vytvořit kouřovou clonu. Neprůstřelné sklo je tak tlusté, že propouští jen velmi málo světla, což uvnitř nahrazuje speciální osvětlení.

Doprovodná vozidla navíc zajišťují, aby kvůli zamezení odpálení trhaviny v okruhu 500 metrů nefungovaly mobilní telefony. Bushův „pojízdný sejf“ je také zajištěný proti odposlechu. Prezidentův řidič může vozidlo řídit v noci i se zhasnutými světly. Napomáhá mu v tom systém nočního vidění. V případě jeho indispozice je možné limuzínu řídit i přes satelit. Zadní část je šestimístná, přičemž prezident sedí pro jistotu uprostřed.

Na zadních dveřích má speciální cadillac zvenčí prezidentské znaky, na pravém předním blatníku je americká vlajka a na levém prezidentská standarta. Obě vlajky mohou být za tmy osvětleny intenzivně zářícími bodovými světly.

Sériový model tohoto vozu pohání osmiválec Northstar objemu 4,6 l s výkonem 202 nebo 213 kW. Ale zda ho má pod kapotou i prezidentský automobil, není známo. Spíš o tom lze s velkou mírou pravděpodobnosti pochybovat.

Prezident J. F. Kennedy používal v 60. letech otevřeného lincolna. Při průjezdu Dallasem 22. listopadu 1963 se mu to stalo osudné; byl v něm zastřelen
Kennedy a ti druzí
Američtí prezidenti jezdí hlavně ve vozech Cadillac. Dodává jim automobily už sto let. Pravděpodobně první automobil značky Cadillac ve službách amerických prezidentů využíval William H. Taft v roce 1907. Čas od času se však vládci Bílého domu vozili také v konkurenčních lincolnech.

Právě jízda v jednom z nich se stala osudnou J. F. Kennedymu, který byl při průjezdu Dallasem 22. listopadu 1963 zastřelen. To se ještě využívaly otevřené automobily. Pro zajímavost - prvním oficiálním státním automobilem byl bílý White Steamer, používaný Theodorem Rooseveltem (1901-1909).

MF DNES, Vladimír Löbl (autor je redaktorem časopisu ,
z něhož byl materiál převzat a upraven), upravil hm

TANK NA ČTYŘECH KOLECH Speciál Presidential Limousine současného amerického prezidenta vzdáleně připomíná sériový Cadillac DTS, ve skutečnosti ale jde o zmenšenou, zato však opancéřovanou Oválnou pracovnu na čtyřech kolech