Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při havárii musí dětská autosedačka zachránit mnohametrákovou obludu

aktualizováno 
Nejedno dítě přežilo autonehodu díky povinné dětské autosedačce. Ta se jeví jako jednoduchý výrobek z několika málo dílů, ale ona se skládá přibližně ze čtyř stovek komponent a vývoj trvá přibližně čtyři roky.

Navíc se během vývoje i výroby neustále testuje. Je pro to důvod. Při nárazu padesátkou se na několik mikrosekund promění desetikilogramové dítě až na čtyřmetrákovou střelu. Na prohlídku fabriky na výrobu dětských autosedaček se redakce vydala do Německa.

Fyzika je nekompromisní

Málokdo tuší, jaké přetížení musí vydržet zádržná zařízení automobilu při autonehodě. Stačí jednoduchý příklad, ve kterém jedete podle pravidel: Nejprve uháníte dlouho po dálnici a pak se ocitnete na úseku s padesátkou (např. vjezd do města). Okamžitě máte pocit, že se plazíte.

Jak testuje výrobce

Při testu je dětská autosedačka připevněna stejným způsobem k sedadlu, jako v autě. Místo dítěte sedí v testovaném výrobku figurína za 20 tisíc eur a je plná čidel.

Výrobce záměrně překročí hmotnost dítěte o jeden kg, než je max. povolená hmotnost. Provádí se test při čelní kolizi, možné jsou i testy na boční náraz.

Vozík se pohybuje po kolejích, zrychlení na 50 km/h obstará 16 bungee lan na dráze dlouhé asi 40 metrů. Podle výrobce test simuluje 95% všech kolizí.

Při samotném testu je vše nepředstavitelně rychlé - nikdo z 12 přítomných pořádně neviděl samotný náraz natož pohyb testovací figuríny (na to jsme byli předem upozorněni). Skutečný průběh "kolize" odhalí až záběry dvou vysokorychlostních kamer.

Náraz vozíku je simulován speciálním zařízením tak, aby co nejlépe napodobil realitu.

Kamery odhalí opakovaný předozadní pohyb figuríny, maximální přetížení po dobu několika mikrosekund je 40 G. Celý děj trvá necelé dvě desetiny vteřiny.

Při autonehodě jsou fyzikální zákony i v této "šnečí rychlosti" nekompromisní. Pokud nahlédnete na údaje o přetížení z crash testu při čelním nárazu padesátkou (z čidel ve figuríně) a něco málo víte o fyzice, polije vás studený pot.

Při testu, na kterém byla redakce přítomna, naměřila čidla po dobu několika mikrosekund přetížení až čtyřicet G. Kladných i záporných. Jak si máte tento fyzikální jev představit? Během nárazu vozu se desetikilogramové dítě změní až na čtyřmetrákovou obludu, která kmitá mnohokrát tam a zpět. Díky přetížení se z dítěte stane na krátkou dobu otesánek, kterého musí zachránit plastová dětská autosedačka.

Při skutečné kolizi může toto přetížení způsobit uvolnění vnitřních orgánů dítěte, které vypadá zdravě a dokonce se na vás směje. Proto po jakékoliv havárii vždy navštivte lékaře a podstupte všechna nařízená vyšetření. Jen tak můžete předejít "záhadné" smrti několik týdnů po události.

Jak se rodí autosedačka

Sedačka obsahuje až 400 součástek. Některé díly dodávají externí dodavatelé, jiné se vyrábí přímo v továrně. Zvenku přijíždějí například všechny bezpečnostní prvky a čalounění.

Polovina výrobků z továrny v Ulmu končí na náročném německém trhu. Proto je během výroby kladen maximální důraz na kvalitu. Soustředění zaměstnanců na ni jsme museli respektovat i během pořizování obrazového materiálu.

Továrna Römer vyvinula už v roce 1997 systém Isofix, který upne sedačku přímo ke karoserii vozidla. Tento bezpečnostní prvek dnes existuje už ve své druhé generaci.

Výroba dětské autosedačky

Nejlepších výsledků v nezávislých testech dosahují dětské autosedačky s úchytem Isofix.

Při sledování práce si rychle všimnete, že nikdo nikam nespěchá. Je to ověřený způsob, aby nevznikaly zmetky. Nikdo navíc netuší, kdy bude jím vyrobený komponent nebo celá sedačka podrobena náročným interním testům kvality.

Výroba dětské autosedačkyVýroba dětské autosedačky

Základem sedačky je plastová skořepina, kterou vyrábí dodavatel vakuovým vstřikováním. Technologie umožňuje použít zesílenou konstrukci v místech extrémního namáhání.

Pohodlí dítěte zajišťuje čalounění. Materiál na něj se stříhá na speciálním stroji, na který se nanese v několika vrstvách. Pak se překryje fólií a odsaje se vzduch. Poté nastoupí počítačem řízená technika střihu laserem.

Výroba dětské autosedačkyVýroba dětské autosedačky

Očalounění se provádí na počítačem řízených strojích.

Výroba dětské autosedačky

Bezpečnostní pásy sedačky šije automat, aby všechny měly stejně vysokou kvalitu a bezpečnost. Plastové díly se montují ručně pomocí speciálního přípravku.

Výroba dětské autosedačkyVýroba dětské autosedačky

Samotná montáž sedačky trvá asi 20 minut na místě, kterým v továrně Römer říkají ostrovy. Na něm se smontuje z jednotlivých komponentů sedačka a zabalí se.

Výroba dětské autosedačkyVýroba dětské autosedačky

Ostrovy jsou velmi důmyslné. Výrobce je vyvíjí ve spolupráci se zaměstnanci. Jejich fungování se neustále vylepšuje

Jediné místo, kde jsme nemohli fotit, bylo testovací pracoviště. Podle interních pravidel se na něm se průběžně testují náhodně vybrané komponenty s přímým vlivem na bezpečnost. Simuluje se vyšší namáhání, než jakému je výrobek podroben během pěti let životnosti.

Kdy dětská autosedačka chrání nejlépe

Testy jednoznačně ukazují, že nejméně pohodlné sedačky poskytují při správném použití (podle návodu) největší bezpečí. Měkké, pohodlné polstrování a silná vrstva oblečení, zejména v zimě, poskytuje velký prostor pro předozadní pohyb dítěte při kolizi, který ohrožuje jeho zdraví.

Nejlépe je chráněno sedící dítě. Vzhledem k tomu, že fyzikální zákony jsou nekompromisní, ideální ochranu poskytne speciální autosedačka upevněná proti směru jízdy.

Pokud byla autosedačka vystavena havárii, musí se vyhodit. Römer proto používá speciální pásy, které se běžným užíváním neustále vyhlazují. Při nehodě tření s oděvem způsobí jejich zdrsnění, podle kterého se jednoznačně dá poznat kolize.





Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.