Německý autoklub ve speciálním testu zjišťoval, jak dlouho se řidič při ovládání komfortních funkcí auta různými tlačítky nepodívá ven a jakou vzdálenost auto urazí.
"Zdá se, že jde o chvilku. Ztráta pozornosti však může mít tragické následky," varuje Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. "Jen málo řidičů si uvědomuje, že když odvrátí oči při rychlosti 130 km/h na čtyři vteřiny od silnice, ujede jeho auto 145 metrů."
Řidiči dostali v testu různé úkoly: ladili stanice v rádiu, které pak ukládali do paměti. Nebo hledali v palubním počítači údaj o spotřebě paliva a dojezdu.
Automobilky se snaží integrovat co nejvíce funkcí na volant. Záplava tlačítek často přestává být přehledná.
Experti ADACu při tom s pomocí kamer měřili, jak často řidič odvrátí oči od dění na silnici.
"Jako nejhorší pro bezpečnost se ukázalo ladění rádiové stanice. V průměru si vyžádalo 11 pohledů mimo silnici, které trvaly celkem 12 vteřin," cituje z výsledků Buček.
Na zjištění dojezdu na palivo zbývající v nádrži řidič potřeboval čtyři pohledy a 4,4 vteřiny. Nejdelší pohledy na ovladače trvaly dvě vteřiny. Auto jedoucí padesátkou za tu dobu ujelo 30 metrů. To odpovídá délce dvou autobusů nebo šesti za sebou zaparkovaným autům. Když jedete rychleji, vzdálenosti se samozřejmě prodlužují. "Při rychlosti 100 km/h ujede auto za dvě vteřiny 55 metrů a při stotřicítce dokonce 70 metrů," upozorňuje Buček.
ADAC také změřil, že přenastavení teploty na klimatizaci o tři stupně zabere šest sekund.
Testování prováděl německý autoklub v šesti různých autech s řidičkami i řidiči. K výsledkům testu ADAC přidává tradiční varování řidičům a doporučení výrobcům. Prvním doporučuje ostražitost před rozptylujícími prvky a radí prostudovat si přístrojovku a tlačítka před vyjetím. Třeba na dovolené u vypůjčeného auta. Automobilky by se zase měly dohodnout a rozmisťovat ovladače podle důležitosti a tomu přizpůsobit jejich tvar. "Například výstražné blikače by měl mít řidič rychle po ruce," dodává Petr Buček.
Dotykáče jsou ještě horší
Časem samozřejmě majitel auta získá cvik a některé funkce dokáže ovládat poslepu, jen hmatem. Proti tomu jde ovšem trend dotykových displejů, které jsou v autech stále rozšířenější a oblíbenější. Ty sice sníží množství tlačítek integrací do více či méně přehledného menu, řidiči však chybí zpětná haptická vazba. Nenahmatá mechanické tlačítko, musí se tedy podívat na displej, kde se požadovaná volba nachází, a sledovat dotyk prstu. To prodlužuje dobu, po kterou šofér nesleduje silnici.
Pro přiblížení: zkuste si na svém dotykovém telefonu napsat SMSku poslepu. Nejde to. Přitom na starém tlačítkovém telefonu se to po chvilce cviku dalo zvládnout.
Dotykové displeje se auty šíří velmi živelně. Některé značky se jim ovšem brání, třeba Audi "dotykáče" vytrvale odmítá.