Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při nehodách se lidé bojí, že nedokážou správně poskytnout pomoc

  12:09aktualizováno  12:09
Nejčastějšími příčinami, proč se lidé bojí poskytnout při automobilových nehodách první pomoc, jsou pocit nedostatečných dovedností a znalostí a s tím spojený strach, že někomu ublíží. Lidé mají také psychické zábrany manipulovat se zraněnými.

Ilustrační snímek | foto: HZS Jihočeského kraje

„Obávají se i toho, že se stanou součástí vyšetřování nehody, což je vnímáno jako nepříjemné,“ popisuje dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. Roste také počet lidí, kteří mají strach z toho, že se při poskytování první pomoci mohou nakazit různými infekčními chorobami.

Podle evropských statistik přitom neexistují důvody, proč by se zejména Češi měli obávat toho, že nejsou schopni poskytnout řádně první pomoc. Při nedávném průzkumu ve 24 státech včetně Česka věřily dvě třetiny oslovených, že by byly schopny poskytnout první pomoc. „Skutečně ale jen necelá pětina měla znalosti, aby efektivní první pomoc skutečně mohla poskytnout,“ uvedl Budský. V Česku přitom efektivní pomoc v podobě masáže srdce a umělého dýchání umělo poskytnout přes 40 procent oslovených.

Dalším problémem je to, že velká část lidí před poskytnutím první pomoci zapomíná na zabezpečení místa nehody a nemyslí ani na vlastní bezpečnost, například tím, že se viditelně označí reflexní vestou. „Právě následné dopravní nehody velice často mívají horší následky než původní havárie,“ dodal Budský.

Tomuto fenoménu se věnovala kampaň Ty to zvládneš, kterou v předchozích měsících vidělo 2,6 milionu diváků. Kromě toho měla kampaň prostor v tisku a na sociálních sítích. Nové filmové spoty učící diváky správnému chování v silničním provozu plánuje nezisková organizace Záchranný kruh připravit i napřesrok. Chce se v nich zaměřit na bezpečnost chodců a fenomén agresivity za volantem.

Autoři: ,




Nejčtenější

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínské automobilky dotahují svět, drzých kopií ubývá

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Tak dlouho jsme se čínským automobilkám vysmívali, až doběhly zbytek světa. O designu to platí určitě. Podívejte se na šanghajský autosalon, který je největší...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.