Při opravě skla hraje důležitou roli čas

Zdaleka ne každé čelní sklo, které na automobilu poškodí například kámen vymrštěný od kola jiného vozu nebo lidská neopatrnost, je nutné měnit za nové. Laminovaná skla, která mají prakticky všechna současná auta, totiž často lze opravit. "Čelní okna bývají - na rozdíl od kalených bočních a zadních - vyrobena nejméně ze dvou vrstev, z nichž kámen většinou poškodí jen jednu," vysvětluje Václav Šrámek, který se opravami laminovaných skel na Plzeňsku zabývá už téměř deset roků. "Odborníci přitom s využitím speciální technologie poškozené místo vyplní zvláštní pryskyřicí, která zabrání dalšímu praskání." Václav Šrámek považuje za dobré jet s poškozeným sklem k opraváři co nejdřív. "Do praskliny, která se zdá mikroskopická, totiž zatéká voda s nečistotami, s prachem či pylem. To pak opravu okna komplikuje, protože špínu a vodu z prostoru mezi vrstvami skla pryskyřice nevytlačí," upřesňuje. "Řidič si ale pomůže také tím, že poškozené místo přelepí izolepou. To je dobré zvlášť v zimě a v dešti, kdy voda vnikající do rány může způsobit další škody. Vůbec největší riziko je v zimě, kdy voda v prasklině zmrzne a řidič pouští na sklo z vnitřku auta teplý vzduch. Při velkém pnutí poškozené okno často nevydrží a praskne tak, že už nelze opravit." Štěpán Šťastný, který čelní okna opravuje v Praze-Modřanech déle než sedm let, doporučuje motoristům návštěvu v opravně nejpozději do dvou tří dnů po poškození skla. "Přelepení izolepou neradím. Hlavně v létě se do rány může dostat lepidlo z pásky," míní Štěpán Šťastný. Předpisy nedovolují například opravu nárazu v zorném poli řidiče. "Ale většinu ran zhruba do velikosti desetikoruny a někdy i větších lze opravit prakticky vždy," pokračuje Václav Šrámek. Doplňuje, že nejlepší výsledky jsou při zásazích proti drobným poškozením. Oprava skla trvá od pár desítek minut třeba až do tří hodin. Úspěch je zaručen z devadesáti procent a služba obvykle žádá od necelých čtyř set do šesti set korun. Nové čelní okno včetně práce opraváře přitom stojí podle značky a typu vozu - od 2000 korun pro Škodu 120 až do desítek tisíc pro vozy zahraničních značek.

Témata: Škoda Auto