Při telefonování řídíme jako sedmdesátníci

  • 66
Řidič, který během jízdy telefonuje se méně soustředí na řízení a tím ohrožuje sebe i své okolí. Hands-free sada zabudovaná v autě, ani sluchátko vetknuté v uchu příliš nepomůže. Reakce osmnáctiletého řidiče jsou pak na úrovni sedmdesátníka.

Telefon za volantem znamená stále nebezpečí. I přes používání hands-free sady se telefonující řidič věnuje řízení mnohem méně.

Vědci z univerzity v Utahu sledovali na dvou skupinách řidičů na kolik se věnují řízení při telefonování. První tým tvořili mladí řidiči mezi 18 a 25 lety věku. Ve druhé skupině byli 65 až 74 letí řidiči.

"Když posadíme za volant dvacetiletého řidiče telefonujícího mobilem, jeho reakční časy jsou stejné, jako u netelefonujícího sedmdesátníka," říká David Strayer, docent psychologie, který výzkum vedl. Jeho specializací jsou právě telefonující řidiči.

Dobrovolníci podstoupili test na simulátoru řízení, vybaveném třemi obrazovkami, na kterém řešili různé dopravní situace (dálnice, městský provoz apod.). Každý dobrovolník odřídil čtyři šestnáctikilometrové trasy, z nichž projetí každého trvalo přibližně 10 minut. Během řízení řidiči telefonovali s pomocí hands-free.

Ve chvílích, kdy se kromě řízení auta věnovali také telefonování, měli mladí řidiči oproti normálním podmínkám (bez telefonování) o 18% delší reakční dobu na brzdovém pedálu, o 17% delší čas pak také potřebovali na opětovné zrychlení.

Telefonování za volantem také o 12% zvětšilo rozestup mezi auty, čímž chtěli řidiči pravděpodobně kompenzovat menší pozornost, kterou věnují dění na silnici. Tato strategie ale příliš nefunguje. Výzkumníci k tomu dodávají, že u telefonujících řidičů vysledovali nárůst počtu nehod.

Besip: Váš nový PIN.