Při zajíždění nového vozu je radno dodržovat několik pravidel

- Při zajíždění nového vozu obecně platí, že zejména prvních pět tisíc kilometrů je pro motor kritických, největší opatrnosti je třeba dbát při první tisícovce. Necitlivé zacházení sice motor nezničí, ale motorista pak může spílat jen sám sobě, když jeho auto bude mít v porovnání s ostatními třeba nižší výkon a vyšší spotřebu.
Odborníci se shodují v několika základních pravidlech - jezdit svižně, ale nevytáčet motor víc než na tři čtvrtiny povolených otáček, zapomenout na plný plyn, obejít se bez přívěsu a vyvarovat se plného zatížení auta, netrápit studený motor, omezit na minimum krátké vyjížďky po městě, na dálnici nechtít od motoru maximum, často měnit tempo jízdy. "Když řidič tohle všechno dodrží a bude mít v sobě potřebný cit, pak motor zajede na výbornou," říká vedoucí zkušebních řidičů z Ústavu pro výzkum motorových vozidel Ladislav Hynek. "Motor si totiž musí takzvaně sednout. Opravdu plný výkon a všechny svoje kvality však bude pohonná jednotka nabízet až po dalších několika tisících kilometrech."
Mezi jednotlivými díly motoru totiž zpočátku dochází k velkému tření, teprve postupem doby si vše sedne. Platí, že motory s více než čtyřmi válci žádají větší pozornost, stejně jako naftové. Právě u nich je jejich "rozeběhnutí" daleko důležitější.
Podle některých řidičů si různé automobily žádají odlišný přístup. "Někteří říkají, že třeba škodovky si od začátku žádají svižnou jízdu," potvrzuje Ladislav Hynek. "Naopak motory v Mercedesech a Volvech se prý ale rozbíhají postupně, jejich síla by se měla hledat spíš v nižších otáčkách." Praktické rady najdou novopečení majitelé vozu v návodu k obsluze, další informace by měl sdělit prodejce. Není bez zajímavosti, že některé moderní a drahé vozy řidiči ani neumožní, aby motor zpočátku huntoval. Řídící jednotka je totiž nastavena tak, aby motor nešel vytočit tak vysoko a aby hned od začátku nepodával plný výkon.
"Zatímco benzínovým motorům stačí k záběhu patnáct set kilometrů, diesely potřebují víc času," říká Karel Jakubec, technik prodejny Ford. "Vznětový motor začne dávat plný výkon až tak po pěti tisících kilometrech, kdy řidič také může počítat s tím, že se motor ztiší."
I ti, jejichž vůz prošel generální opravou, by ho měli znovu zajet. "U velké generálky, při které byly vybrušovány válce a přetěsňovány písty, musí řidič počítat s tím, že motor je k případnému poškození daleko náchylnější, vůle a tlaky jsou vyšší než u motoru nového," varuje automechanik Jiří Kédl z Kladna. "Žádný servis totiž nemůže pracovat tak dokonale jako montážní linka v automobilce."
Tomáš Prámek, spolumajitel pražského autobazaru, tvrdí: "I ojeté auto lze převychovat. Původně líný motor se může na stará kolena rozběhnout, nevadí, že má natočeno třeba sto tisíc kilometrů. Stačí jej seřídit, vyměnit olej, filtry, svíčky a začít jej pomalu rozjíždět. Po třech tisících kilometrech bude změna patrná."
U nového automobilu, ale také u vozu po generálce, se nezajíždí jen motor. Řidič si musí dát pozor hlavně na pneumatiky, které nemají zhruba prvních sto kilometrů potřebnou přilnavost, brzdové obložení se "usadí" až po dvou stech kilometrech.

Nevytáčet příliš motor a nejezdit s těžkou nohou na plynu - tím se musí řídit majitel nového vozu už když si ho odváží z prodejny.


Témata: Ford, Mercedes-Benz, Volvo