Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při zajíždění nového vozu je radno dodržovat několik pravidel

  15:14aktualizováno  15:14
- Při zajíždění nového vozu obecně platí, že zejména prvních pět tisíc kilometrů je pro motor kritických, největší opatrnosti je třeba dbát při první tisícovce. Necitlivé zacházení sice motor nezničí, ale motorista pak může spílat jen sám sobě, když jeho auto bude mít v porovnání s ostatními třeba nižší výkon a vyšší spotřebu.
Odborníci se shodují v několika základních pravidlech - jezdit svižně, ale nevytáčet motor víc než na tři čtvrtiny povolených otáček, zapomenout na plný plyn, obejít se bez přívěsu a vyvarovat se plného zatížení auta, netrápit studený motor, omezit na minimum krátké vyjížďky po městě, na dálnici nechtít od motoru maximum, často měnit tempo jízdy. "Když řidič tohle všechno dodrží a bude mít v sobě potřebný cit, pak motor zajede na výbornou," říká vedoucí zkušebních řidičů z Ústavu pro výzkum motorových vozidel Ladislav Hynek. "Motor si totiž musí takzvaně sednout. Opravdu plný výkon a všechny svoje kvality však bude pohonná jednotka nabízet až po dalších několika tisících kilometrech."
Mezi jednotlivými díly motoru totiž zpočátku dochází k velkému tření, teprve postupem doby si vše sedne. Platí, že motory s více než čtyřmi válci žádají větší pozornost, stejně jako naftové. Právě u nich je jejich "rozeběhnutí" daleko důležitější.
Podle některých řidičů si různé automobily žádají odlišný přístup. "Někteří říkají, že třeba škodovky si od začátku žádají svižnou jízdu," potvrzuje Ladislav Hynek. "Naopak motory v Mercedesech a Volvech se prý ale rozbíhají postupně, jejich síla by se měla hledat spíš v nižších otáčkách." Praktické rady najdou novopečení majitelé vozu v návodu k obsluze, další informace by měl sdělit prodejce. Není bez zajímavosti, že některé moderní a drahé vozy řidiči ani neumožní, aby motor zpočátku huntoval. Řídící jednotka je totiž nastavena tak, aby motor nešel vytočit tak vysoko a aby hned od začátku nepodával plný výkon.
"Zatímco benzínovým motorům stačí k záběhu patnáct set kilometrů, diesely potřebují víc času," říká Karel Jakubec, technik prodejny Ford. "Vznětový motor začne dávat plný výkon až tak po pěti tisících kilometrech, kdy řidič také může počítat s tím, že se motor ztiší."
I ti, jejichž vůz prošel generální opravou, by ho měli znovu zajet. "U velké generálky, při které byly vybrušovány válce a přetěsňovány písty, musí řidič počítat s tím, že motor je k případnému poškození daleko náchylnější, vůle a tlaky jsou vyšší než u motoru nového," varuje automechanik Jiří Kédl z Kladna. "Žádný servis totiž nemůže pracovat tak dokonale jako montážní linka v automobilce."
Tomáš Prámek, spolumajitel pražského autobazaru, tvrdí: "I ojeté auto lze převychovat. Původně líný motor se může na stará kolena rozběhnout, nevadí, že má natočeno třeba sto tisíc kilometrů. Stačí jej seřídit, vyměnit olej, filtry, svíčky a začít jej pomalu rozjíždět. Po třech tisících kilometrech bude změna patrná."
U nového automobilu, ale také u vozu po generálce, se nezajíždí jen motor. Řidič si musí dát pozor hlavně na pneumatiky, které nemají zhruba prvních sto kilometrů potřebnou přilnavost, brzdové obložení se "usadí" až po dvou stech kilometrech.
Autor:


Témata: Ford, Mercedes-Benz, Volvo


Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.