Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při zajíždění nového vozu je radno dodržovat několik pravidel

  15:14aktualizováno  15:14
- Při zajíždění nového vozu obecně platí, že zejména prvních pět tisíc kilometrů je pro motor kritických, největší opatrnosti je třeba dbát při první tisícovce. Necitlivé zacházení sice motor nezničí, ale motorista pak může spílat jen sám sobě, když jeho auto bude mít v porovnání s ostatními třeba nižší výkon a vyšší spotřebu.
Odborníci se shodují v několika základních pravidlech - jezdit svižně, ale nevytáčet motor víc než na tři čtvrtiny povolených otáček, zapomenout na plný plyn, obejít se bez přívěsu a vyvarovat se plného zatížení auta, netrápit studený motor, omezit na minimum krátké vyjížďky po městě, na dálnici nechtít od motoru maximum, často měnit tempo jízdy. "Když řidič tohle všechno dodrží a bude mít v sobě potřebný cit, pak motor zajede na výbornou," říká vedoucí zkušebních řidičů z Ústavu pro výzkum motorových vozidel Ladislav Hynek. "Motor si totiž musí takzvaně sednout. Opravdu plný výkon a všechny svoje kvality však bude pohonná jednotka nabízet až po dalších několika tisících kilometrech."
Mezi jednotlivými díly motoru totiž zpočátku dochází k velkému tření, teprve postupem doby si vše sedne. Platí, že motory s více než čtyřmi válci žádají větší pozornost, stejně jako naftové. Právě u nich je jejich "rozeběhnutí" daleko důležitější.
Podle některých řidičů si různé automobily žádají odlišný přístup. "Někteří říkají, že třeba škodovky si od začátku žádají svižnou jízdu," potvrzuje Ladislav Hynek. "Naopak motory v Mercedesech a Volvech se prý ale rozbíhají postupně, jejich síla by se měla hledat spíš v nižších otáčkách." Praktické rady najdou novopečení majitelé vozu v návodu k obsluze, další informace by měl sdělit prodejce. Není bez zajímavosti, že některé moderní a drahé vozy řidiči ani neumožní, aby motor zpočátku huntoval. Řídící jednotka je totiž nastavena tak, aby motor nešel vytočit tak vysoko a aby hned od začátku nepodával plný výkon.
"Zatímco benzínovým motorům stačí k záběhu patnáct set kilometrů, diesely potřebují víc času," říká Karel Jakubec, technik prodejny Ford. "Vznětový motor začne dávat plný výkon až tak po pěti tisících kilometrech, kdy řidič také může počítat s tím, že se motor ztiší."
I ti, jejichž vůz prošel generální opravou, by ho měli znovu zajet. "U velké generálky, při které byly vybrušovány válce a přetěsňovány písty, musí řidič počítat s tím, že motor je k případnému poškození daleko náchylnější, vůle a tlaky jsou vyšší než u motoru nového," varuje automechanik Jiří Kédl z Kladna. "Žádný servis totiž nemůže pracovat tak dokonale jako montážní linka v automobilce."
Tomáš Prámek, spolumajitel pražského autobazaru, tvrdí: "I ojeté auto lze převychovat. Původně líný motor se může na stará kolena rozběhnout, nevadí, že má natočeno třeba sto tisíc kilometrů. Stačí jej seřídit, vyměnit olej, filtry, svíčky a začít jej pomalu rozjíždět. Po třech tisících kilometrech bude změna patrná."
U nového automobilu, ale také u vozu po generálce, se nezajíždí jen motor. Řidič si musí dát pozor hlavně na pneumatiky, které nemají zhruba prvních sto kilometrů potřebnou přilnavost, brzdové obložení se "usadí" až po dvou stech kilometrech.
Autor:


Témata: Ford, Mercedes-Benz, Volvo


Nejčtenější

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Další z rubriky

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Tesla Model S 85D
Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první...  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.