Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přibývá smrtelných nehod, od kterých ujede viník

  11:40aktualizováno  11:40
Je jedno, jestli to někdo nepřežije. Hlavně ať já z toho nemám potíže. Tímto heslem se řídí stále více viníků dopravních nehod. Policisté nevědí, co s tím dělat.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Otto Ballon MiernyMF DNES

Zatímco během prvních dvou měsíců loňského roku zemřel po nehodě, od které viník ujel, jen jeden člověk, letos přišlo za srovnatelné období o život pět lidí.

Nová čísla z policejní statistiky také ukazují, že od nehody zmizel nebo se o to pokusil každý desátý řidič. Změnu k horšímu zaznamenali policisté i v počtu zraněných. Zatímco loni viníci ujeli od nehod se 109 zraněnými, letos už to bylo 137 lidí.

"Část řidičů je za volantem čím dál agresivnější. Jiné vysvětlení pro tento negativní vývoj není,“ řekl Josef Tesařík z dopravní policie. "Kdyby se jednalo jen o promáčknuté plechy nebo uražené zrcátko, dá se nad tím ještě mávnout rukou. Avšak teď přibývá případů, kdy jde o zdraví, nebo dokonce o život,“ pokračuje Tesařík.

Případy z března ukazují, že situace se jen tak nezmění. Například minulý týden přejel řidič v Ostravě-Michálkovicích osmačtyřicetiletého muže a ujel.

Několik z nich se postavě bez problémů vyhnulo. Ale řidič, který jel zřejmě v autě Škoda Favorit, ležícího muže přejel. Ten na místě zraněním podlehl. O viníkovi havárie toho policisté příliš nevědí. Z místa nehody totiž ujel. "Jeho auto mělo pravděpodobně světle červenou barvu. Stále po něm pátráme,“ řekl policejní mluvčí Milan Klézl.

Není to jediná podobná nehoda, která se stala v poslední době a při níž někdo přišel o život. Jen dva dny před incidentem v Ostravě zabil v Kroměříži řidič autobusu šestapadesátiletou ženu. Havárie se odehrála na kroměřížském autobusovém nádraží. Dvaatřicetiletý profesionální šofér pak v klidu odjel. Podařilo se jej najít až po několika hodinách.

Pomohly by vyšší tresty?
Jenže sami policisté netuší, jak situaci řešit. Od nehody přitom ujíždí zhruba každý desátý viník. V lednu a v únoru se každý týden takových havárií stalo v průměru tři sta, celkem jich bylo přes 2700. Jednalo se o vážné nehody i drobné "ťukance“ na parkovištích.

Ani dopravní odborníci neznají způsob, jak proti řidičům, kteří ujíždějí z místa havárie, bojovat. "Možná by pomohla nějaká osvětová kampaň,“ řekla dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. "Větší efekt by mohly mít mnohem tvrdší tresty za takové chování,“ dodala.

Jenže u soudů dopadají případy řidičů, kteří někoho zabijí a ujedou, přesně naopak. Za ublížení na zdraví a neposkytnutí pomoci sice hrozí až pět let vězení, uložené tresty jsou však většinou poloviční.

Právě takový verdikt, 2,5 roku nepodmíněně, uslyšel letos v lednu Petr Hágr z Libochovic, který předloni v listopadu najel do skupiny mladých lidí. Poté z místa ujel a policisté po něm pátrali tři dny. Nehodu nepřežila dvaadvacetiletá dívka. Další tři dívky řidič zranil.

Hágr se vymlouval, že skupinku přehlédl a nárazu si nevšiml. Proto jel dál. Psycholožka Rehnová tvrdí, že podobně se vymlouvá většina řidičů.

"Prostě doufají, že jim to projde. Snaží se ujet třeba i kvůli tomu, že v době nehody byli pod vlivemalkoholu. Snaží se proto získat nějaký čas na vystřízlivění,“ dodala.

Skutečnost, že část řidičů jezdí stále pod vlivem alkoholu, přestože nyní hrozí za takové jednání vysoké pokuty nebo rovnou roční vězení, potvrdila i mohutná policejní akce z minulého týdne. Policisté k silnicím poslali na pět tisíc svých lidí a během pěti dnů zkontrolovali přes 68 tisíc aut. Každý šestý řidič nějak překročil zákon, sto dvaceti lidem naměřili policisté alkohol v krvi. VÍCE O KRYŠTOFOVI...

Autor:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.