Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Připomeňte si první aerodynamické auto, Tatra 77 slaví 77 let

  16:02aktualizováno  16:02
Dnešní datum by měli mít v kalendáři podtrženo všichni milovníci automobilové historie. Pátého března 1934 byla na pražském autosalonu představena Tatra 77.

Oslavenkyně Tatra 77 ve sbírce kopřivnického muzea. | foto: Technické muzeum Kopřivnice

"Stala se prvním sériově vyráběným aerodynamickým automobilem na světě. Jejími tvůrci byli konstruktéři Hans Ledwinka se svým synem Erichem," říká kurátor Technického muzea Tatra v Kopřivnici Radim Zátopek.

Tatra 77 byla výsledkem snahy dostat aerodynamiku do běžných parametrů pro motorová vozidla se stejným cílem jako dnes, tedy zvýšení výkonu, zlepšení ovladatelnosti a snížení spotřeby pohonných hmot.

"Na pražském autosalonu způsobila zaslouženou senzaci. Nejinak tomu bylo na podzim téhož roku na autosalonu v Paříži. Už během března 1934 tak začala sériová výroba automobilů Tatra s aerodynamickou karosérií, vzduchem chlazenými motory uloženými vzadu a výkyvnými poloosami." Auto poháněl osmiválcový vzduchem chlazený motor T 77 o objemu 2 970 kubických centimetrů s rozvodem OHC a maximálním výkonem: 44 kW/3 500.

"Ten byl úspěšně odzkoušen při přejezdu rakouských Alp v říjnu 1933 a automobil díky němu bez problémů dosahoval rychlosti 150 kilometrů v hodině."

Oslavenkyně Tatra 77 na dobovém propagačním snímku..

Oslavenkyně Tatra 77 na dobovém propagačním snímku..

Tatra 77 působila ve srovnání s ostatními tehdejšími vozy jako z jiného světa.

Tatra 77 působila ve srovnání s ostatními vozy jako z jiného světa.

V době hranatých automobilů všech možných velikostí a značek působila Tatra 77 na své okolí jako přízrak a vzbuzovala obdiv. I ostatní značky se brzy vrhly do práce s aerodynamikou. "Triumf v podobě prvního sériově vyrobeného aerodynamického osobního automobilu však Tatře 77 nikdo nevezme," uvádí Radim Zátopek.

Podle kurátora tatrováckého muzea je Tatra 77 dodnes symbolem pokroku a budí rozruch všude, kde se objeví.

"Současní majitelé tohoto vozu mají v ruce klenot, jehož cenu nelze penězi vyčíslit. Ať už se jedná o muzea či fyzické osoby, všichni jsou na své Tatry 77 patřičně hrdí."





Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.