Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Příprava auta na dovolenou. Zatuchlinu z klimatizace vyžene sprej

aktualizováno 
Přípravu na dlouhou cestu na prázdniny k moři vyžaduje i auto. Do servisu se objednejte co nejdříve, kontrolovat výbavu zvládnete sami. Na letní horka je také dobré připravit klimatizaci.

Co zvládnete sami

Před startem na dovolenou si prostudujte specifika předpisů země, do které máte namířeno. Ve Švýcarsku mají třeba na dálnici povolenou maximálně stodvacítku, ve Francii zase můžete dostat pokutu za antiradar. Zkontrolujte a doplňte také výbavu: reflexní vesty, rezervu (dofouknutou a s dostatečným vzorkem), litr motorového oleje, povinnou výbavu, lékárnu, tažné lano, výstražný trojúhelník. Hodí se baterka, deka... Sami zvládnete také zkontrolovat a případně vyměnit stěrače.

Do servisu s předstihem

Na poslední dny před odjezdem nenechávejte kontrolu samotného auta. V servisech mají pro tyto případy připravené speciální akce, počítejte ale s tím, že mají plno, takže na vás nepřijde řada hned druhý den. "Rozhodně nenechávejte návštěvu servisu na poslední chvíli, den dva před dovolenou," varuje Petr Mošnička, školitel opravářů sítě autoservisů A.T.U, kde základní prohlídku před dovolenou provádějí za 148 korun. "Chce to týden předem, ať je čas na odstranění případných závad," vysvětluje.

S klimatizací je třeba minimálně jednou do roka do servisu

"Zákazník může být u toho, prohlídka trvá asi tak hodinu. Prochází se 20 kontrolních bodů," popisuje Mošnička. Kontrolují se žárovky, provozní náplně (chladicí a brzdová kapalina, olej...), stěrače, klimatizace, stav podvozku a brzd, pojistky, výfuk a výbava, třeba i funkčnost zásuvky na ledničku.

Prohlíží se také čelní sklo. Případné praskliny se mohou začít zvětšovat a shánění nového skla může být v cizí zemi komplikované. Zahraniční policisté také nemusí mít pochopení a odstaví vaše auto jako nezpůsobilé k provozu.

Proč vyčistit klimatizaci

Nejčastějším cílem prázdninových výletníků bývá moře, při cestách do horka je tedy téměř nezbytné mít v pořádku klimatizaci. Základní dezinfekci, která by se měla provádět aspoň jednou za rok, zvládne každý. Ale proč to vlastně před sezonou dělat?

"Klimatizace kromě chlazení také odebírá ze vzduchu vlhkost. Ta zůstává na takzvaném výparníku – většinou je pod palubní deskou auta – a v ní se zachytávají drobounké částečky nečistot zvenčí. V takovém koktejlu se výborně daří roztočům, bakteriím, virům i mikroskopickým houbám. Pokud se systém pravidelně nečistí, dostávají se všechny ‚potvůrky‘ spolu se vzduchem přímo do vašich plic. Údržba je nezbytná i proto, aby systém vůbec správně fungoval," říká specialista servisu Auto Staiger Oldřich Vacek.

Jak odstranit zápach

Když tedy klimatizace funguje, ale nepříjemně zapáchá zatuchlinou, stačí v autopotřebách nebo na internetu koupit speciální sprej, který vyčistí a vydezinfikuje rozvody v kabině auta – stojí od 100 do 400 korun. Sprej stříkáme hadičkou přes vzduchové sání v motorovém prostoru, komfortnější jsou ale balení, které postavíte do kabiny doprostřed auta mezi sedačky, auto zavřete a necháte působit.

Servis klimatizace: čistící sprej se umístí mezi sedadla

"Zapnete klimatizaci naplno, přepnete na vnitřní cirkulaci a sprej spustíte," popisuje Petr Cerovský, manažer sítě servisů Halfords. "Sprej se nasává do výdechů klimatizace a dezinfikuje vnitřní prostor od mikrobů a plísní. Vyprchá za přibližně pět minut, ideální je nechat klimatizaci zapnutou asi deset minut," radí.

Oldřich Vacek přidává ještě jeden trik, jenž pomůže zabránit vytváření živné půdy pro bakterie: pokud několik minut před koncem cesty vypnete klimatizaci, čistý vzduch, který zvenčí proudí přes ventilaci, všechny součásti osuší.

Když musíte do servisu

Správně fungující klimatizace má zhruba do půl minuty po zapnutí foukat dostatečně chladný vzduch. Když se zdá, že nefunguje správně, není pozdě ani na takzvaný "velký" servis. Na ten už se ale musíte objednat do servisu (v Halfords teď stojí 649 korun, v Auto Kelly 490). Kromě dezinfikování sprejem se vymění pachový filtr (asi 300–600 korun, každé auto má jiný typ, jsou normální a lepší uhlíkové).

Přístroj na servis klimatizace

V servisech mají ale hlavně speciální zařízení, které celou klimatizaci zkontroluje. Jen pro zajímavost: celá ta kouzelná krabice stojí asi sto tisíc. Napojí se na rozvody, v nichž obíhá chladicí kapalina. Chladivo vysaje, přefiltruje a případně doplní. Umí také zjistit úniky a doplňuje olej, který slouží pro promazávání systému.

Loužička je normální

Když se pod autem po zaparkování objeví loužička vody, není třeba panikařit. "To je naopak normální, kdyby pod autem voda nebyla, znamená to, že systém nechladí," říká Petr Cerovský z Halfordsu. "Trubky, ve kterých obíhá chladivo, jsou namražené, když klimatizace běží. Až zastavíte, voda roztaje," vysvětluje odborník.





Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.