Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před zimou zajeďte s autem do servisu a do myčky

aktualizováno 
Před zimou by mělo auto zamířit do servisu. Úplným základem je zkontrolovat hladinu a kvalita brzdové a chladící kapaliny. A překontrolovat stav autobaterie. Vyzbrojit se na jízdu v teplotách pod nulou ale zvládnete sami.
Auto vyzbrojovali na zimu i naši tátové. Takto vypadaly „šminky“ pro auto před třiceti lety

Auto vyzbrojovali na zimu i naši tátové. Takto vypadaly „šminky“ pro auto před třiceti lety | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Přezutí na zimní pneumatiky je samozřejmost, nemusí ani sněžit, ale s klesající teplotou letní gumy tvrdnou a ztrácejí přilnavost. S autem také vyrazte do myčky. V zimních plískanicích to zní podivně, ale má to smysl. Vyplatí se investovat do vosků, které lak ochrání. Nanáší se tak vrstva, která zabraňuje menšímu poškrabání. Existují také speciální zimní přípravky pro ošetření litých kol pro ty, kdo na nich mají nazuté zimní pneumatiky. Je ale ještě jeden důležitější důvod, proč auto udržovat v čistotě: nánosy špíny a bahna totiž drží vlhkost, ta napomáhá hlodat rzi. A ta se umí zakousnout i do relativně nového auta.

Do auta přidávejte zimní výbavu, s listopadem, když se dají čekat deště, se hodí gumové koberečky, ze kterých se sníh a voda vyhání lépe než z textilních. Komu připadají ohyzdné, měl by z čistě praktických důvodů zauvažovat aspoň o omyvatelné gumové nebo plastové podložce - vaničce do kufru.

S prvním sněhem přidejte škrabku a smetáček pro uvolnění ledu a sněhu z oken. Elegantním řešením je také plachta, kterou zachytíte pod stěračem a zavřete do dveří. Čelní okno překryje a máte po starostech. V nouzi lze použít i karton. S uvolňováním zamrzlého okna může pomoci chemie. V autopotřebách i na benzinkách seženete speciální spreje, kterým led neodolá. V žádném případě se nepokoušejte led z oken odřít stěrači, poškodíte gumičky a budete je muset měnit. Minusové teploty znamenají také přimrzlé dveře. Stačí ošetřit těsnění vhodným prostředkem. Kdysi se používaly různé oleje, přinejhorším třeba indulona. Jako elegantnější řešení vám v autopotřebách nabídnou tyčinku podobnou pomádě na rty, kterou gumová těsnění jednoduše potřete.

Do kufru přibalte deku a startovací kabely. Když se chystáte do hor, přidejte lopatku a třeba i pytlík s pískem. A nezapomeňte sněhové řetězy.

Objednejte se do servisu

V těchto týdnech vrcholí sezona přezouvání pneumatik. Zimní obutí je povinné v období od 1. listopadu do 31. března na sněhu a ledu. „Stane-li se vůz s letním obutím účastníkem dopravní nehody, jeho řidič bývá automaticky označován za viníka a stále více pojišťoven v takových případech odmítá pojistné plnění,“ upozorňuje Karel Starý vedoucí poprodejních služeb, Škoda Auto Česká republika. Statistiky odhalují, že 55 % všech dopravních nehod se odehraje na zimních vozovkách, kdy je riziko karambolu 6x vyšší.

Odborníci servisní sítě Škoda radí nečekat, až uhodí mrazy, a doporučují přezout již při teplotách kolem 7 stupňů.

Dokonce platí, že čím dokonalejší vůz, tím hůře se v zimě vyrovnává s letním obutím, což potvrzuje i profesionální závodník Jan Kopecký. „Hodně lidí si myslí, že v zimě je před problémy se stabilitou vozu ochrání elektronické systémy podvozku. Skutečnost je ovšem taková, že na sněhu a ledu tyto systémy v kombinaci s letním obutím nefungují,“ vysvětluje tovární jezdec týmu Škoda Motorport.

Kromě patřičného obutí potřebuje připravit na zimu celé auto. Objednejte se do servisu na prohlídku. „V rámci zimní servisní prohlídky je pečlivě zkontrolován technický stav vozu od brzdové soustavy, přes výfukový systém, kola a pneumatiky, chladicí soustavu, klimatizaci, stěrače a ostřikovače, stav akumulátoru, klínový/rozvodový řemen a světlomety včetně správného nastavení až po provozní kapaliny,“ vypočítává Sylva Marounková z českého zastoupení Volkswagenu. Speciální servisní akce na prohlídku vozu před zimou nabízí na podzim většina značek. Kontrola vozu před zimním obdobím vyjde například u Suzuki na 300 Kč. „Kromě zvýhodněné sazby servisních prací se mohou zákazníci těšit ještě na 20% slevu na vybrané náhradní díly,“ dodává Dominika Vránová, mluvčí značky.

Automobilky se snaží do servisů nalákat i majitele starších aut. „Majitelé starších vozů mohou při opravách zvolit díly z řady Economy, které představují kvalitu podle standardů koncernu VW za výhodnou cenu při plném zachování funkčnosti a bezpečnosti,“ vysvětluje Marounková. „Cena Economy dílů, koncipovaných pro vozy starší 5 let, je v porovnání s originálními díly o 25 % nižší. Jedná se například o akumulátory, sady stíracích lišt pro přední i zadní stěrače, vodní čerpadlo a celou řadu dalších dílů.“ Řady dílů pro starší vozy nabízí například také Ford a Škoda.







Nejčtenější

dálniční známka
Už platí dálniční známka na rok 2017, roční stojí pořád 1 500 Kč

Nové dálniční známky na rok 2017 vstupují do prodeje a už platí. Od 1. ledna 2017 bude nově osvobozeno 11 úseků dálnic ze zpoplatnění.  celý článek

Míša Sacherová se driftu věnuje od roku 2011 a je první Česka, která...
Česká královna driftu má obrovskou spotřebu gum. Chlapi na ni žárlí

V jejím věku holky maximálně spálí bábovku. Drobná Míša Sacherová ale o víkendech nasazuje helmu a nechá na závodech řvát pět set koní svého bestiálního...  celý článek

Škoda Octavia třetí generace dostává s faceliftem odvážně pojatou příď s...
Octavia už stojí přes 400 tisíc, ale vyjde výhodněji. Základ má tříválec

Když v roce 2013 Škoda Octavia třetí generace vstupovala do prodeje, startovala na ceně 335 tisíc korun. Po faceliftu, který přinesl kontroverzní dělená přední...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.