Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sezona začíná, připravte motorku i sebe na první vyjížďku

aktualizováno 
Teploty stoupají a motorkáři oživují své stroje po zimním spánku. Připravte se na sezonu tak, aby první kilometry byly radostí a ne strachem z pádu či závady.

Příprava motorky na sezonu | foto: Matěj Oliva

Motocyklové výstavy jsou za námi a neoficiálně otevřely letošní sezonu v jedné stopě.

Motor

Motorka je v poměru k hmotnosti mnohem výkonnější než auto a potřebuje proto adekvátní péči. Předepsané servisní intervaly pro výměnu oleje a olejových filtrů se liší, ale vždy platí, že by olej neměl v motorce zůstávat přes zimu a měl by být vyměněný alespoň jednou za sezónu. S výměnou oleje jde samozřejmě ruku v ruce výměna olejového filtru.

Podobné je to se vzduchovým filtrem. Při zanesení může udělat velké problémy, takže jeho důkladná kontrola, vyčištění, popřípadě výměna je rozhodně na místě. Dále by motor měl mít seřízené ventilové vůle dle pravidelných servisních prohlídek. To už se ale bavíme o standardním servisu, ne o předsezonní přípravě.

Příprava motorky na sezónu - překontrolujte baterku

Baterie

Samostatnou kategorií je baterie, tu většina z nás přes zimu zanedbá a na jaře je pak zralá na vyhození. Pokud jste tedy na podzim nezapomněli dát baterku na teplé místo nebo připojit na udržovací nabíječku, stačí zkontrolovat hladinu elektrolytu u klasické baterie, zkontrolovat a očistit kontakty a baterii namontovat.

V opačném případě je to složitější. Jestliže baterie zimu v motorce přežila, zkontrolujte hladinu elektrolytu a předepsanou nabíječkou baterii dobijte. Pokud je akumulátor v pořádku, měla by mít zhruba 12,5–13V dle typu baterie.  Samozřejmě ji pečlivě očistěte včetně kontaktů a namontujte.

Podvozek

Velké problémy bývají na jaře s pneumatikami. Při dlouhém stání ztrácejí tlak a je třeba je pečlivě dofoukat a zkontrolovat. Péči si zaslouží rovněž brzdy, zkontrolujte brzdové destičky a když nemají dostatek materiálu, je třeba je vyměnit. Brzdové kotouče je vhodné odmastit, občas je samozřejmě třeba i doplnit brzdovou kapalinu, popřípadě odvzdušnit brzdový systém.

Tlumiče zimní odstávkou nijak netrpí, ale rozhodně není od věci zkontrolovat jejich těsnost. S podvozkem souvisí i kontrola řetězu, který nesmí být příliš vytahaný, ani moc napnutý. Správný prověs pro svůj stroj najdete v servisní příručce. Řetěz zároveň musíte vyčistit a namazat. Pokud je už moc vytažený, vykazuje velké vůle a za jízdy rachotí, vyměňte ho.

Příprava motorky na sezónu

Když motorka stojí celou zimu v garáži, podepíše se to zpravidla i na její čistotě. Není rozhodně od věci stroj ošetřit speciálními přípravky, které ho chrání před sluncem, deštěm a dalšími nepříznivými vlivy.

Výbava

Péči samozřejmě vyžaduje i výbava jezdce, zejména jedná-li se o kožené oblečení a obuv. Tu je třeba především vyčistit od hmyzu a jiných nečistot, nejlépe speciálními přípravky nebo vlažnou vodou. Po vysušení kůži ošetřete impregnací, která je k dostání speciálně pro motooděvy. Tento postup je třeba opakovat několikrát i v sezoně, výrazně se tak prodlouží životnost oblečení.

Příprava motorky na sezónu

S textilem je to vlastně podobné, jen místo impregnace na kůži použijete sprej na textil. Nabízí se jich mnoho, stačí vybrat si. Dobře udržované a naimpregnované oblečení má větší životnost a samozřejmě i odolnost proti vodě.

Jarní silnice jsou studené, řidiči aut nejsou na motorkáře zvyklí a vaše schopnosti přes zimu také tak trochu "zakrněly", takže první kilometry hlavně s rozumem! A doslova v každé zatáčce čekejte, že v ní silničáři "zapomněli" štěrk.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Asi netřeba dalšího přesvědčování, že ani yamaha se v terénu neztratila.
Velký test: scramblery jsou dnešní hit do terénu i na frajeření

Který scrambler je nejlepší? Ten postavený v ateliéru, nebo ten koupený jako nový sériový model? Kromě otestování na běžných českých silnicích jsme naložili...  celý článek

Ángel Nieto závodil v Brně naposledy v roce 1971, kdy vyhrál třídu do 125 ccm.
Závodní legenda Ángel Nieto je v kómatu, srazilo ho auto

Třináctinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Ángel Nieto je po nehodě na čtyřkolce v umělém spánku v nemocnici. Sedmdesátiletý legendární jezdec...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.