Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Příprava na zimu? Nepodceňovat!

  15:37aktualizováno  15:37
Zima je doslova za dveřmi a každý motorista by si měl položit otázku - jsem na ni připraven? Omezit se pouze na doplnění nemrznoucí směsi do chladiče vozu by totiž mohla být velká chyba s ještě většími následky.

Jako se na zimu připravuje člověk (pořizuje teplejší oděv a obuv), stejně tak je třeba na příchod náročného ročního období přichystat automobil. Zatímco pro některé motoristy se tento každoroční rituál už stal samozřejmostí, jiní se stále chovají, jako by se jich to netýkalo, a omezují se pouze na kontrolu nemrznoucí směsi v chladiči vozu.

Proč tedy měnit letní pneumatiky za zimní? Zkrátka proto, že jízda při teplotách pod 7 stupňů je se zimním "obutím" bezpečnější. Jenže nejen pneumatiky si zaslouží vaši pozornost. Kromě již zmiňované nemrznoucí směsi do chladiče je tu také nemrznoucí náplň ostřikovačů a autobaterie, jejíž stav je vždy důležitý.

Několik rad...
...při doplňování chladící kapaliny nebo její výměně používejte vždy náplň stejného typu jako dříve (poradí vám v jakémkoliv servisu či prodejně motoristických potřeb).
...v případě nejistoty navštivte autoservis a nechte změřit hustotu chladící kapaliny, dozvíte se tak, do kolika stupňů pod nulou si zachová své vlastnosti.
Nemrznoucí směsi
O tom, že je důležité používat nemrznoucí náplň (např. Fridex) do chladiče nebo zimní náplň do ostřikovačů, není pochyb. Ne však každý ví, že i tyto náplně mají svou životnost a po vypršení této lhůty ztrácejí své schopnosti. V případě ostřikovačů se není čeho bát, ale životnost chladící kapaliny motoru trvá většinou 2 až 3 roky - po této době je nutné provést výměnu. Skutečná životnost náplně chladiče je vždy vyznačena na jejím obalu (jak často se má měnit uvádí i výrobce automobilu v příručce k vozu).

Několik rad...
...
zimní pneumatiky je lepší z bezpečnostních důvodů používat na všech kolech, nejenom na jedné nápravě.
...pozor na nákup ojetých pneumatik, neboť jsou často ve špatném stavu.
...je-li hloubka drážky zimního dezénu menší než 4 mm, pneumatika ztrácí své speciální zimní schopnosti.
...pláště a duše je třeba skladovat v tmavých, suchých a chladných místnostech bez průvanu. Nadměrné teplo, slunce a průvan jim škodí a je příčinou předčasného stárnutí, které se projevuje formou drobných trhlin na povrchu pryže. Kvalitní pneuservis vám uschová pneumatiky za symbolický poplatek.
Autobaterie

Máte-li ve svém voze takzvanou bezúdržbovou autobaterii, nenechte se zmást jejím názvem. Vůbec jí neublížíte, když ji vezmete do specializovaného servisu nebo autoservisu, který má potřebné vybavení a necháte ji zkontrolovat. Je-li váš automobil vybaven "běžnou" autobaterií, neváhejte a naložte s ní tak, jak je popsáno výše. Samozřejmě nižší pozornost (nikoliv žádnou) mohou věnovat autobaterii majitelé nových a zánovních vozů. Včasnou kontrolou můžete autobaterii výrazně prodloužit životnost.

Pneumatiky
Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je nejen ve vzorku, ale i v použité směsi, ze které se pneumatika vyrábí. Zimní "obutí" je přizpůsobeno sněhu a nižším teplotám, zatímco letní pneumatiky ztrácejí v takovýchto podmínkách své schopnosti. Celoroční pneumatiky jsou jakýmsi mezistupněm, konstrukcí vycházejí z pneumatik letních, a proto se nedají považovat za vhodné pro zimní provoz. Jejich využití je spíše u vozů určených výhradně pro městský provoz na udržovaných komunikacích.

Závěrem
Není špatné mít k dispozici rozmrazovač zámků, který pořídíte na každé čerpací stanici. Velikost rozmrazovače je většinou doslova kapesní a dokáže být dobrým pomocníkem. Než vyjedete na hory, zamyslete se také nad sněhovými řetězy, neboť právě ty mohou rozhodnout, zda dosáhnete cíle. Jejich hlavní klad je však ve zvýšení bezpečnosti jízdy na zasněžené vozovce.

Teď už nezbývá nic jiného, než popřát příjemnou a bezpečnou jízdu.

V prodejnách s autopříslušenstvím je mezi zimními pneumatikami z čeho vybírat.

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Volvo XC90 D5 2011 · ČR,DPH
Volvo XC90 D5 2011 · ČR,DPH

r.v. 2011, naj. 118 740 km, diesel
560 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.