Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

STK zpřísnily: u emisí budou potíže, pozor na úpravy

aktualizováno 
Od Nového roku vstoupily v platnost přísnější technické kontroly vozidel. Jejich součástí je také focení vozidla a důslednější sledování diagnostických údajů při měření emisí. Nařízení má především zabránit případným podvodům kontrolních techniků, ti ale v nové úpravě tápou a z toho mohou mít problémy i samotní majitelé aut .

Na registrační značky budou technici na STK lepit už jen červenou nálepku. | foto: Rádio Impuls

Ministerstvo dopravy si od nařízení slibuje, že konečně zabrání podvodům při kontrolách na nepoctivých STK, které vydávají známku, aniž by auto na stanici vůbec přijelo.

Patrně nejvýraznější změnou je povinnost technika pořídit fotodokumentaci o vozidle, které právě kontroluje. Ještě během kontroly musí vyfotit auto z několika pohledů, včetně VIN kódu a výrobního štítku. Z fotografií navíc musí být zřejmé, že se kontrola provádí na konkrétní provozovně (podrobnosti zde).

Ministerstvo nařídilo stanicím technické kontroly nakoupit fotoaparáty s minimálním rozlišením 5 Mpx. Fotografie se během prohlídky posílají do databáze ministerstva dopravy (ale ukládají se pouze ve velikosti 128 kb), kde k nim mají přístup například i úředníci místních odborů dopravy a pravděpodobně i policisté.

Jak už je v této zemi tradicí, celý systém začal od Nového roku fungovat tak nějak na český způsob. Občas nefunguje přihlašování techniků ani ukládání fotografií, databáze padají, prohlídky se prodlužují o desítky minut, chybí metodické pokyny od ministerstva.

To navíc přesunulo určitý díl nákladů na pořízení technologií na provozovatele STK, kteří i kvůli pomalejším kontrolám chtějí zdražovat. Protože je nově zavedena norma půl hodiny na kontrolu jednoho auta, snížila se tak kapacita STK.

Bič na techniky každopádně zafungoval téměř okamžitě. „Ano, technici se teď víc bojí a tomu odpovídají i jejich kontroly,“ potvrzuje Jiří Rejmon, předseda Profesní komory STK. Zákon totiž zpřísnil také postihy pro techniky a kromě vyšší pokuty může být vyloučen z práce na STK až na dobu pěti let.

„Pro nás to znamená, že budeme striktně dodržovat zákon. Tahle změna samozřejmě zabrání podvodům a je to dobře, ale podle mě z této změny budou nejvíce překvapeni sami řidiči,“ říká pro iDNES.cz zaměstnanec STK, který si nepřeje zveřejnit své jméno.

„Asi největší překvapení čeká majitele nákladních aut a takzvané tunery,“ říká. Právě oni těžili z určité shovívavosti techniků nejvíc. Většinou si totiž vytrpěli technickou kontrolu s několika varováními a důrazným doporučením, aby nedostatky uvedli na pravou míru. Velké problémy mohou podle zdroje iDNES.cz čekat také majitelé upravených off-roadů. Auta s různými speciálními „pevnostními“ nárazníky, navijáky a zvýšenými podvozky teď podle technika rovnou od vrat stanice posílají pryč.

Případů, kdy technik upřednostnil domluvu před neudělením technické kontroly, by se daly najít spousty. „Prasklé žárovky nebo prasklinu na čelním skle někde dole v rohu jsem u starého pána s favoritem také obvykle řešil domluvou,“ prozrazuje technik.

Nejčastěji se varováním řešily drobné technické úpravy, které si ale majitel nenechal zapsat na odboru dopravy do technického průkazu. „Takových věcí byla spousta: jiné rozměry pneumatik i kol, různé sportovní úpravy, ochranné rámy nebo změny na výfukových systémech,“ vypočítává. Majitelé aut se oháněli různými atesty, ale bez zapsané změny v technickém průkazu by kontrolor neměl nic z toho schválit. A s tím je teď také konec. „Pokud majitel nebude mít změnu zapsanou v technickém průkazu, jednoduše bude mít smůlu,“ varuje technik.

Jedinou výjimkou jsou fólie na sklech, u kterých se zaměstnanec STK spokojí s atestem od výrobce. „Nevím, kolik majitelů aut o povinnosti zapisovat změny do technického průkazu ví, ale drtivá většina to rozhodně nebude,“ dodává technik.

Dá se čekat, že technici na STK budou obzvlášť s rozjezdem nového systému velmi úzkostliví. Nejjednodušším vodítkem pro ně bude právě velký technický průkaz. Problémy mohou čekat třeba za zdánlivou banalitu majitelé alf romeo se značkou uchycenou nalevo na předním nárazníku. Tuto specifičnost je třeba mít zapsanou v technickém průkazu.

Emise a diagnostika

Novela zákona v sobě zahrnuje ještě jednu významnou změnu a tou je důsledná kontrola diagnostiky vozidla při měření emisí. Ta je již nyní povinná, a bude od 1. 7. 2016 povinně součástí emisního protokolu pořizovaného online z vozidla během zkoušky, který bude proti falšování bezpečnostně šifrován. Pro běžné řidiče to v podstatě znamená, že budou muset kontrolám emisí věnovat více pozornosti, než byli zvyklí.

Od Nového roku se totiž u automobilů vyrobených po roce 2002 (s protokolem EOBD) kontroluje také takzvaný „Readiness Code“ v řídicí jednotce. Zatím se tyto údaje ještě neodesílají do databází ministerstva, ale v budoucnu jistě budou. „Readiness Code“ (kód připravenosti k emisnímu testu) označuje výsledky provedení testů jednotlivých systémů a komponent ovliňujících emisní chování vozidla (EGR, lambda sonda, katalyzátor a další), které provádí řídící jednotka sama automaticky za provozu vozidla. Je to vlastně výpis diagnostiky systémů či komponentů, majících vliv na emisní chování vozu.

Pokud si například necháte v servisu připravit auto na prohlídku technické kontroly, servisní technik vám ve většině případů vynuluje paměť závad v řídicí jednotce. Zároveň s tím ale dojde k restartování všech položek „Readiness Code“ a auto pak potřebuje nějaký čas na to, aby tyto údaje za normálního provozu samo obnovilo.

Pokud přijedete na stanici STK hned po servisu, může se stát, že váš vůz neprojde ani v tom případě, že technicky bude všechno v pořádku. Oslovení odborníci proto doporučují najet po servisu několik kilometrů (ve výjimečných případech i desítky), a až potom zamířit na samotnou kontrolu.

Pokud si auto necháváte před STK a emisní kontrolou prověřit v servisu, upozorněte na to důrazně právě kvůli možným potížím s nevytvořeným „Readiness Code“ v EOBD systému řídící jednotky vozidla.

Aktuálních problémů s EOBD, Readiness Code a vlastně celou kontrolou emisí je mnohem více (například diagnostická komunikace u nákladních vozidel nebo obcházení celého testu). Ministerstvo dopravy ale ustanovilo přechodné a benevolentní období do 1. července letošního roku a odborníci spoléhají také na seminář Diagnostic Con, který proběhne 2. února v Praze.

Na co si dát pozor

Nejčastější změny technického stavu, které nebývají zapsány v technických průkazech:
- jiné rozměry pneumatik
- změny výfukového systému (nové kontroly odhalí i vyřazený EGR ventil)
- snížený podvozek vozidla
- sportovní sedačky s pětibodovým upínáním
- jinak umístěná registrační značka (platí hlavně pro nákladní vozidla a majitele vozů Alfa Romeo)
- jakékoliv poličky, rychlovarné konvice a plyšoví medvídci v interiéru (hlavně majitelé nákladních vozidel)
- jiné brzdy, než je uvedeno v technické dokumentaci
- jakékoliv sportovní úpravy vozidla (tlumiče, pružiny, čipování motoru)





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Ilustrační snímek
Půjčení auta na dovolené: cenu šponují doplňkové služby

Chcete na dovolenou autem, ale nejste si jisti, že je váš vůz v takové kondici, aby tisíce kilometrů přežil? Nebo se domlouváte se známými na společné...  celý článek

Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post
Zkusili jsme německou poštovní dodávku. Elektromobil, který dává smysl

Boxberg (Od zpravodaje iDNES.cz) Taková auta se dnes vlastně ani nevyrábějí. Jednoduchá, účelná, postavená přesně k tomu, pro co mají být určena. Vlastně není divu, že se německá pošta...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Další z rubriky

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Toyota Mirai je v Praze
VIDEO: Prahu brázdí auto na vodík, ale nemá kde tankovat

Je to jako s tou slepicí a vejcem - dokud nebude kde natankovat, nebudou ani jezdit auta na vodík. Jenže postavit plničku na palivo, které tankuje jen pár aut,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.