Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prius špatné brzdy nemá. Chyba je v řidičích, kteří si pletou pedály

aktualizováno 
Za několika vysoce medializovanými případy řidičů ve Spojených státech i Japonsku, kteří údajně nebyli schopni zabrzdit hybridní Toyotu Prius, stojí zřejmě obyčejná řidičská chyba.

Crashtest Toyota Prius | foto: EuroNCAP

Šestapadesátiletá žena vrazila 9. března v Harrisonu u New Yorku do zdi poté, co vyjela z vozovky a prolétla rušnou ulicí. Nehoda byla vyšetřována jako možný případ nezáměrného zrychlení, systémové závady, kvůli níž Toyota letos svolala k opravám miliony vozů po celém světě. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) však s pomocí "černé skříňky", která v automobilech uchovává údaje o rychlosti, brzdění, pozici plynového pedálu a dalších parametrech, zjistil, že před nehodou řidička vůbec nebrzdila a plynový pedál byl sešlápnut na doraz.

To vyšetřovatele vede k podezření, že řidička neúmyslně šlapala místo brzdy na plyn. Policie uvedla, že závěry jsou zatím předčasné, avšak konečná zpráva bude vydána v brzké době.

Nejasný je zatím ještě známější případ, který se stal o den dříve na dálnici u San Diega, kde Prius jednašedesátiletého Jamese Sikese údajně nekontrolovatelně zrychlil, asi 20 minut nereagoval na snahu o zastavení a nakonec zastavil s pomocí policie. NHTSA uvedl, že testy auta zatím k závěru nevedly a možná, že ani nepovedou, konstatoval však, že brzdný systém v následných testech fungoval správně. Toyota z černé skříňky nezjistila nic, co by potvrzovalo Sikesovo tvrzení, zejména nic, co by naznačovalo dostatečně důrazné brzdění. Analýza údajů také podle magazínu Reason ukázala, že během incidentu byly 250krát střídavě sešlapovány brzdový a plynový pedál.

V případu japonského řidiče Priusu, který ve městě Macudo loni v červenci způsobil řetězovou srážku, když najel na semaforech do vozu před sebou, analýza černé skříňky prokázala, že brzdy u vozu fungovaly správně. Řidiče doporučila policie obvinit z nedbalosti s následkem škody na majetku nebo na zdraví s trestní sazbou až sedm let.

Kvůli problémům s nechtěným zrychlováním byla již Toyota nucena svolat po celém světě k opravám přes osm milionů automobilů. Priusy mají zase za určitých okolností problémy s brzděním. Někteří majitelé toyot si navíc stěžují, že problémy s nechtěným zrychlováním jejich vozů přetrvávají i po opravě.

Podle některých pozorovatelů však může za tak vysokým počtem případů nechtěného zrychlení stát šířící se masová hysterie a zčásti snaha řidičů svalit vinu za své chyby na závady, které automobilka přiznala. Problémy s nezáměrným zrychlováním se v USA podle magazínu Reason objevily již v 70. a 80. letech minulého století, kdy NHTSA vyšetřoval více než deset milionů vozů. Tyto problémy tehdy byly spojeny s více než 2000 nehodami a 23 úmrtími a média se tehdy zaměřila zejména na vůz Audi 5000.

Většina expertů se však tehdy shodla, že se jednalo o záměnu brzdového pedálu za plynový vzhledem k tomu, že výrobci začali v zájmu rychlejší reakce montovat oba pedály blíž k sobě. Příčinu v řidičské chybě potvrdila v roce 1989 kanadská vláda a brzy poté i NHTSA, který mluvil eufemisticky o "špatné aplikaci pedálů". Většina automobilek pak namontovala do brzdného systému pojistku a zprávy o nezamýšlených akceleracích načas ustaly. Od roku 2000 se začaly množit podobné stížnosti na vozy Toyota, s jejichž náhlým zrychlením je spojováno celkem 52 úmrtí a 38 zranění.

Autoři: ,




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.