Crashtest Toyota Prius

Crashtest Toyota Prius | foto: EuroNCAP

Prius špatné brzdy nemá. Chyba je v řidičích, kteří si pletou pedály

  • 287
Za několika vysoce medializovanými případy řidičů ve Spojených státech i Japonsku, kteří údajně nebyli schopni zabrzdit hybridní Toyotu Prius, stojí zřejmě obyčejná řidičská chyba.

Šestapadesátiletá žena vrazila 9. března v Harrisonu u New Yorku do zdi poté, co vyjela z vozovky a prolétla rušnou ulicí. Nehoda byla vyšetřována jako možný případ nezáměrného zrychlení, systémové závady, kvůli níž Toyota letos svolala k opravám miliony vozů po celém světě. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) však s pomocí "černé skříňky", která v automobilech uchovává údaje o rychlosti, brzdění, pozici plynového pedálu a dalších parametrech, zjistil, že před nehodou řidička vůbec nebrzdila a plynový pedál byl sešlápnut na doraz.

To vyšetřovatele vede k podezření, že řidička neúmyslně šlapala místo brzdy na plyn. Policie uvedla, že závěry jsou zatím předčasné, avšak konečná zpráva bude vydána v brzké době.

Nejasný je zatím ještě známější případ, který se stal o den dříve na dálnici u San Diega, kde Prius jednašedesátiletého Jamese Sikese údajně nekontrolovatelně zrychlil, asi 20 minut nereagoval na snahu o zastavení a nakonec zastavil s pomocí policie. NHTSA uvedl, že testy auta zatím k závěru nevedly a možná, že ani nepovedou, konstatoval však, že brzdný systém v následných testech fungoval správně. Toyota z černé skříňky nezjistila nic, co by potvrzovalo Sikesovo tvrzení, zejména nic, co by naznačovalo dostatečně důrazné brzdění. Analýza údajů také podle magazínu Reason ukázala, že během incidentu byly 250krát střídavě sešlapovány brzdový a plynový pedál.

V případu japonského řidiče Priusu, který ve městě Macudo loni v červenci způsobil řetězovou srážku, když najel na semaforech do vozu před sebou, analýza černé skříňky prokázala, že brzdy u vozu fungovaly správně. Řidiče doporučila policie obvinit z nedbalosti s následkem škody na majetku nebo na zdraví s trestní sazbou až sedm let.

Kvůli problémům s nechtěným zrychlováním byla již Toyota nucena svolat po celém světě k opravám přes osm milionů automobilů. Priusy mají zase za určitých okolností problémy s brzděním. Někteří majitelé toyot si navíc stěžují, že problémy s nechtěným zrychlováním jejich vozů přetrvávají i po opravě.

Podle některých pozorovatelů však může za tak vysokým počtem případů nechtěného zrychlení stát šířící se masová hysterie a zčásti snaha řidičů svalit vinu za své chyby na závady, které automobilka přiznala. Problémy s nezáměrným zrychlováním se v USA podle magazínu Reason objevily již v 70. a 80. letech minulého století, kdy NHTSA vyšetřoval více než deset milionů vozů. Tyto problémy tehdy byly spojeny s více než 2000 nehodami a 23 úmrtími a média se tehdy zaměřila zejména na vůz Audi 5000.

Většina expertů se však tehdy shodla, že se jednalo o záměnu brzdového pedálu za plynový vzhledem k tomu, že výrobci začali v zájmu rychlejší reakce montovat oba pedály blíž k sobě. Příčinu v řidičské chybě potvrdila v roce 1989 kanadská vláda a brzy poté i NHTSA, který mluvil eufemisticky o "špatné aplikaci pedálů". Většina automobilek pak namontovala do brzdného systému pojistku a zprávy o nezamýšlených akceleracích načas ustaly. Od roku 2000 se začaly množit podobné stížnosti na vozy Toyota, s jejichž náhlým zrychlením je spojováno celkem 52 úmrtí a 38 zranění.

,