Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pro audi se vyvíjí navigace, která bude chytrá jako vaše tchýně

aktualizováno 
Vývojáři z americké univerzity MIT vyvíjejí novou generaci navigačního systému, který se bude učit z vašich zvyků a na cestách bude podobným společníkem, jako vaše chytrá spolujezdkyně.

Vývojářský tým z Massachusetts Institute of Technology společně se zástupci Volkswagen Group of America představili koncept inteligentní navigace nové generace. Pro vizualizaci byly použity automobily značky Audi, které by mohly podobný navigační systém v budoucnu dostat jako první.

Nová chytrá navigace se jmenuje AIDA. Zkratka pochází z anglického Affective, Intelligent Driving Agent – tedy něco jako inteligentní emocionální pomocník jízdy. AIDA je umělá inteligence, která má v praxi suplovat spolujezdce. Velmi dobře informovaného a citlivého spolujezdce, který vám pomůže úspěšně dorazit do cíle. Ale stejně jako někteří spolujezdci, umí i AIDA lézt na nervy.

Inteligentní navigační systém AIDA

AIDA funguje relativně jednoduše. Zpočátku se chová jako běžná navigace a několik týdnů nebo měsíců se učí. Systém sleduje obvyklé trasy, které řidič jezdí, sleduje i jeho zvyky v průběhu týdne.

Tak se snadno naučí, že každé ráno jede řidič do práce a odpoledne zase domů. Systém také zjistí, že majitel jezdí v úterý nejdřív na squash, pak teprve domů. V pátek po práci ho zase třeba čeká pravidelný nákup. AIDA sleduje i řidičské návyky, spotřebu paliva, tlak v pneumatikách a další ukazatele.

Poté, co se AIDA dostatečně zaučí, je schopna řidiči pomáhat při jízdě. Vývojáři z MIT si učenlivou navigaci představují jako malého robůtka na palubní desce. Ten s řidičem komunikuje nejen hlasem, ale také "výrazy" obličeje, pohyby a dalšími prvky. Robůtek se tak bude na řidiče třeba mračit ve chvíli, kdy pojede rychleji, než je dovoleno.

Inteligentní navigační systém AIDAInteligentní navigační systém AIDAInteligentní navigační systém AIDA

AIDA má být ale hlavně velkým pomocníkem. Ve vhodnou chvíli kupříkladu řidiče zavede na benzinovou pumpu, protože bude vědět, že v nádrži je málo paliva na celý příští týden a že benzinka je kupříkladu cestou do supermarketu. Na benzinku tak nebude řidiče hnát ve chvíli, kdy to bude nezbytně nutné, protože již dochází palivo, ale když to bude časově nejvýhodnější.

Upravování tras podle aktuálních dopravních informací je samozřejmostí – rozdílem oproti běžným navigacím ale bude to, že AIDA trasu upraví i ve chvíli, kdy si řidič navigaci ručně nezapne. Systém totiž jednoduše bude vědět, že řidič má zrovna namířeno domů, jako vždy. A pokud na trase najde problém, robůtek na palubní desce to dá řidiči vědět.

Inteligentní navigační systém AIDA

Systém AIDA bude řidiče hubovat za to, že nemá správně nahuštěné pneumatiky, nebo že třeba přetahuje servisní interval. Adaptivní tempomat by možná mohl dát vzniknout funkci "panického spolujezdce", kdy bude robůtek šílet pokaždé, když řidič pojede stylem brzda-plyn, pověšený na nárazníku auta před sebou.

Fantazii se v tomto případě meze nekladou. Řidič a navigační systém se posle slov účastníků projektu vlastně budou učit spolu vycházet. Podobně, jako to řidič dělá s lidskými spolujezdci.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Škoda Kodiaq DSG 4x4 2,0 TDI / 140 kW...
Škoda Kodiaq DSG 4x4 2,0 TDI / 140 kW...

r.v. 2016, naj. 577 km, diesel, 1. majitel
1 016 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.