Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Problém jízdy na sněhu? Součástka mezi volantem a sedačkou

aktualizováno 
Na silnicích leží uježděný sníh a pod ním vrstva ledu, někteří nezodpovědní řidiči ale ani na takovém povrchu nesundají nohu z plynu a kličkují mezi opatrnějšími kolegy. A mnozí z nich při tom vůbec netuší, jak v přívalech sněhu řídit auto a na co je třeba dát pozor.

Rad existují desítky, ta základní, kterou se dozvídají lidé v centru bezpečné jízdy na mosteckém cvičném polygonu, je jednoduchá: opatrnost a respekt k dění kolem. Instruktoři, kteří na dráze vedou kurzy pro veřejnost, právě tuto poučku vtloukají do hlavy každému řidiči. I figurantce MF DNES a iDNES.cz, která si přišla jízdu na sněhu vyzkoušet.

"Nejdůležitější zimní výbava auta je ta mezi volantem a sedačkou, tedy řidič. Ten musí vědět, že v zimě nejede po suché silnici, ale že kdekoli mohou být zmrazky a ledové plotny, ten musí vědět, že se jezdí jinak v čerstvě napadlém sněhu," říká Stanislav Procházka, instruktor společnosti HCT, která cvičné jízdy pořádá.

Jízda na sněhuJízda na sněhu

Auto ovládá i na silnici zapadané sněhem skvěle. Jak ale nezapomíná zdůraznit, není to jen díky zručnosti. Vedle ní a opatrnosti je velkým pomocníkem řidiče i kvalitní zimní výbava: pneumatiky se vzorkem aspoň 4 mm, plná nádrž, lopata a pytlík s posypem. Ideální je mít i řetězy.

"Když už člověk na silnici musí, měl by být připraven. Nikdy neví, co se může stát. Lopata se může hodit při odhazování sněhu z parkovacího místa, posyp při rozjezdu. A pneumatiky by neměly být víc než čtyři roky staré, pak už nefungují tak dobře," vyjmenovává Procházka.

Když auto prokluzuje a nejede, zařaďte dvojku

Mít vedle sebe takového rádce je pro řidiče velká pomoc. Vyjet táhlé namrzlé stoupání byla ale i tak dřina. Když řidička přidala příliš plynu, auto prokluzovalo, bez ruční brzdy zas sjížděla z kopce pozadu dolů. "Nestyďte se ručku používat, to není nic špatného. Obě ruce mějte na volantu a vše dělejte s citem. Plynu stačí trochu. Když to moc prokluzuje, kousek si couvněte. Vidíte, už jedete," vede instruktor slečnu Miluši Dubjakovou.

Na třetí pokus se do kopce rozjela bez problémů. Dostala totiž bonusovou radu - když nejde rozjezd na ledu na jedničku, zkuste to na dvojku, ta je pro motor méně namáhavá a snáz ho dostane do otáček.

"To byla velká pomoc, dát dvojku na rozjezd by mě nenapadlo. Plynu jsem se dotýkala opravdu lehoučce a jelo to i v závějích. To se bude hodit," svěřila se řidička. "Na ledě se dobře bruslí, ale na ježdění není. To by si měli řidiči uvědomit," připomněl Procházka.

Než se zabít, raději auto zpomalte o závěje

Při sjezdu z kopce na křižovatku, kde je nutné dát přednost, radí hlavně se na ledovce nerozjíždět a vybírat si na silnici místa, kde je spíše sníh, než najíždět na námrazu. A když auto jede příliš rychle, klidně ho zbrzdit o odhrnutý sníh na krajnici.

"Jsou řidiči, kteří než aby si trochu odřeli blatník, raději umřou při nehodě. Když je ale skutečně krize a vůz na ledu nezpomaluje, není důvod nepoužít k utlumení rychlosti sněhovou bariéru u krajnice. I to je ale samozřejmě nutné provést opatrně a s citem," podotkl instruktor.

Slečně Míle radil i s parkováním a jízdou v hlubším sněhu. Doporučil jet v něm pomalu, ale plynule a stejnoměrně, a pokud to není nutné, tak nezastavovat. A že když se do takového sněhu zajíždí, je výhodné dělat to s koly rovně proti vyšší vrstvě sněhu.

"Nejlepší ale je v takovém počasí nejezdit vůbec. A když už musíte, tak nepropadat panice a být opatrný," dodává Procházka.





Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.