Problém s dojezdem elektromobilů vyřešen. Budou se nabíjet bezdrátově

  • 126
Britsko-novozélandská společnost HaloIPT se chlubí tím, že jako první na světě nabídne komerčně bezdrátový systém nabíjení pro elektromobily. Firma se s nim chce prosadit u samotných výrobců automobilů a sní o nabíjecích dálnicích.

Firma HaloIPT začala jako první automobilkám nabízet systém bezdrátového nabíjení elektromobilů. Její nabíjecí podložky fungují na indukčním principu, podobně jako třeba podložky pro bezdrátové nabíjení mobilních telefonů.

V případě nabíjecích podložek HaloIPT (IPT – induction power transfer) je vůz na podvozku vybaven speciálním plátem. Pokud pak řidič přejede přes nabíjecí podložku o velikosti rohožky před domovní dveře, plát se s podložkou automaticky domluví přes Bluetooth, a pokud je vůz ve vyhovující poloze, začne se nabíjet.

Firma technologii předvádí na upraveném Citroënu C1. Tvrdí, že nabíjení spolehlivě funguje, i když jsou od sebe plát a podložka vzdáleny až 40 cm, což je plně dostačující i pro terénní auta. Horizontální mezera mezi pláty smí být až 25 cm. Plát a podložka tak nemusí být nutně přímo nad sebou, což zase usnadňuje nabíjení třeba různě velikých automobilů na parkovacím stání. Systém HaloIPT má prý účinnost téměř shodnou s nabíjením klasickým kabelem ze zásuvky. Při připojení podložky k domácímu rozvodu elektřiny trvá nabíjení i prakticky stejně dlouho jako kabelem.

Bezdrátové nabíjení HaloIPT

Technologie splňuje veškeré limity pro elektromagnetické záření a je zcela bezpečná. Pro jistotu je podložka vybavena pojistkou, která systém automaticky vypne, pokud ji zatíží závaží o hmotnosti několika kilogramů. Tato pojistka je tu třeba pro případ, že by se na podložce v garáži usadil domácí mazlíček.

Podobných nápadů jsme již viděli řadu, většina z nich však skončila v propadlišti dějin. Jenže HaloIPT není v oboru žádným nováčkem. Firma je spojením britské inženýrské společnosti Arup a novozélandské Uni Services. Ta má na starosti zpeněžení technologií, které jsou vyvíjeny na univerzitě v Aucklandu.

Samotný princip indukčního nabíjení je dlouhodobě znám a technologie HaloIPT se již nějakou dobu používají v průmyslu. Roboty, které se pohybují po pevně daných drahách, jsou nabíjeny sadou indukčních nabíječek vestavěných do podlahy. Právě na to, že je jejich technologie již automobilkám známá, firma HaloIPT vsází. Konkrétně se jejich vodící a nabíjecí systémy používají v továrnách automobilek Mercedes, Mitsubishi a Kia. Nabíjecí podložky pohání roboty, které přemisťují jednotlivé komponenty kompletovaných vozů.

HaloIPT tak jedná s automobilkami, aby kromě továren nabíjecí podložky zabudovávaly rovnou do automobilů. V první vlně komerčně dostupných elektromobilů se této technologie asi nedočkáme, ale v nástupnických modelech bychom ji již mohli nalézt.

Záměrem HaloIPT pak je udělat ze svého systému nabíjení pevnou součást silnic. Nabíjecí pásy by byly vestavěny do jízdního pruhu a elektromobily by se samy při jízdě dobíjely. V tom případě by pak již nebyl dojezd elektromobilu na jedno nabití příliš důležitým údajem. Vůz by se nabíjel průběžně a dojezd by byl prakticky nekonečný. Zásoba energie v bateriích by přišla ke slovu teprve tehdy, kdy by vůz sjel z těchto napájecích cest. Je pochopitelné, že myšlenka kompletního vybavení všech silnic podobným systémem je více než utopická. Ty nejdůležitější silniční tahy by ale pro bezproblémový provoz elektromobilů mohly stačit.

Pokud se vám i tahle idea zdá příliš utopická, tak vězte, že obdobný systém již nějakou dobu funguje pro dvacítku autobusů v Turíně. Elektromotory poháněné autobusy není potřeba dobíjet ze zásuvky, pokud se pohybují po své trase.


Elektromobil