Brazilská továrna Fiatu

Brazilská továrna Fiatu | foto: Fiat

Fiat prodělá 380 milionů denně, evropské potížisty láká do superaliance

  • 27
Italský automobilový trh je současnou finanční krizí postižen téměř nejvíce a s ním trpí i Fiat. Šéf značky teď prý uvažuje o "pan-evropské" alianci proti Volkswagenu, která má ovládnout evropský trh. Partneři, které láká ke spolupráci, bohužel zrovna ekonomickým zdravím nekypí.

"Každý den zavře jeden dealer automobilů v Itálii svůj podnik, na konci roku jich bude 350. Z toho vyplývá deset tisíc nezaměstnaných," vyjádřil se nedávno šéf italského sdružení autoprůmyslu Romano Valente v rozhovoru pro deník La Repubblica.

A tradiční Fiat, na který jsou Italové hrdí a na kterém "visí" téměř celé italské hospodářství, by už zřejmě byl ve velkých problémech. Nebýt Chrysleru.

Zázračné uzdravení mamuta

Americký mamut byl před dvěma lety na kolenou a převzal ho právě Fiat. Jeho šéf Sergio Marchionne se okamžitě pustil do záchranných prací a už tehdy věštil tento italsko-kanadský manažer usazený ve Švýcarsku, který jezdí do práce ve ferrari a jeho šatník se omezuje jen na černé pulovry (byl v něm i u Obamy), že se velké problémy autoprůmyslu přestěhují na druhou stranu Atlantiku. Varoval před přebytečnými kapacitami evropských továren a jeho slova se potvrdila.

Dnes Chrysler vydělává a platí dluhy za Fiat. Celá skupina sice ohlásila, že za tři čtvrtiny letoška vykazuje zisk, ale jen díky Američanům.

"Bez Chrysleru bychom si prošli peklem," poznamenal už před několika týdny  Marchionne pro Automotive News Europe.

V letošním třetím čtvrtletí zaznamenal Chrysler nárůst prodejů na severoamerickém trhu (USA, Kanada, Mexiko) o 23 procent, což je 504 tisíc nově prodaných aut. Zisk vzrostl o 47 procent.

Fiat 500 pro USA

Chrysler letos zatím vydělal 53 miliard, zato Fiat 14 miliard prodělal, z toho za poslední čtvrtletí 5,5 miliardy korun. Odborníci City podle britského Autocaru odhadují, že Fiat nyní tratí denně 380 milionů. Ve třetím čtvrtletí spadly prodeje italské automobilky na domácím trhu o dvacet procent na úroveň roku 1976.

V celoevropském měřítku je to ještě horší, manažeři Fiatu se dopočítali k hrozivému šestatřiceti procentnímu propadu tržeb (v Evropě, na Středním východě a v Rusku prodala automobilka 159 000 osobních a 44 000 lehkých užitkových aut). Že se krize prodejů aut týká jen Evropy, dokazují kromě Chrysleru v Americe i výsledky Fiatu v Jižní Americe, kde jeho výdělky rostou.

Jeden z důsledků potíží na evropských trzích je mimo jiné i čerstvě oznámená restrukturalizace v zastupování Fiatu ve střední Evropě. To se týká i Česka, které nově spadá podle italské automobilky pod novou centrálu v Budapešti. Více o slučování ČTĚTE ZDE
 
Italské značce padají prodeje a protože nějaký nový zajímavý model, který by se prodával masově je zatím v nedohlednu, budou padat ještě dlouho. Nová panda se zatím moc nechytla, protože přišla o své kouzlo jednoduchosti a už nebojuje ani nízkou cenou. Naopak, ve své kategorii patří k těm dražším. Jak jezdí Fiat panda ČTĚTE ZDE

Lancia má na kahánku

Úplnou novinkou je Fiat 500L. Ještě před půl rokem prezentovala automobilka toto malé MPV jako exkluzivní zboží, které se nebude podbízet cenou, ale nakonec je všechno jinak. Model, na který se údajně zákazníci ptají i proto, že je podobný Mini Countrymanu, dostal hodně příznivou startovací cenovku 269 900 Kč.

Rodina pětistovek se má ale brzy rozrůst. Fiat 500 je teď jediný opravdu úspěšnější model značky, a tak se rozhodla, že jeho rodinu rozšíří. Kromě nafouklé pětistovky "L" se chystá odvozené malé SUV 500X Trekking a možná i další pětistovkové modely.

Fiat 500L

V rámci šetření Fiat odložil uvedení nové generace důležitého Punta, jehož předchozí facelift se moc nepovedl, že musel po dvou letech následovat letos další. A prodeje většího Fiatu Bravo, patřícího do nejprodávanějšího a nejobsazenějšího evropského segmentu, jsou tak mizerné, že už se ani neuvažuje o nástupci. Nahradit ho má snad jakýsi crossover, který bude mít nakročeno k SUVčku.
 
Italský koncern má kromě značky Fiat ještě Alfu Romeo, Lancii, Ferrari a Maserati. Poslední dvě si stojí dobře, jejich prodeje lehce rostou, uvádějí nové modely a na každém autě vydělají spoustu peněz.

Mnohem smutněji je u Lancie. Marchionne podle posledních zpráv ztrácí trpělivost a prý uvažuje o jejím zavření. "Lancia už nebude jako kdysi. Dnes má už jinou image," prohlásil podle italského listu Corriere della Sera kategoricky "velký šéf".

Koncern se podle něj bude věnovat rozvoji perspektivnějších a úspěšnějších značek jako je Alfa Romeo, Maserati nebo Jeep. Stojí za povšimnutí, že v tabulce, kterou Marchionne odprezentoval minulý týden a která ukazuje plány na modelovou strategii koncernu na příští čtyři roky, už je Lancia uvedena napevno dohromady se značkou Chrysler, od které si italská značka vypůjčuje modely a lepí na ně své logo. Test Lancie Thema ČTĚTE TADY
 
Přitom Lancia se řadí mezi nejstarší značky a vždy patřila mezi novátorskou špičku; Lancia Lambda například představila světu samonosnou karoserii, kterou má dnes 99 procent moderních osobáků. Začátek jejího konce se odstartoval v devadesátých letech a dnes už jí, jak se zdá, asi opravdu není pomoci.

Jediný model v nabídce, který dnes stojí za pozornost, je maličký ypsilon. Myslí si to i sám Marchionne, který se nechyl slyšet, že jediný model, který je ekonomicky udržitelný, je ypsilon, který bude uchráněn. Možná se nakonec bude vyrábět pod jinou značkou (v Británii se prodává jako Chrysler), nebo to může dopadnout tak, že se ypsilon zařadí do nabídky Fiatu.

Marchionne má napilno

Šéf Fiatu a Chrysleru se kromě starostí o své značky věnuje evropskému autoprůmyslu jako celku. Vede sdružení evropských autovýrobců ACEA a neustále volá po změnách. Dokonce vyzval k regulačním opatřením i Evropskou unii.
 
Agentura Bloomberg přišla s informací, že Sergio chystá jakousi evropskou superalianci, která se má postavit stále posilujícímu a rozpínajícímu se Volkswagenu. Německému koncernu, který už má nakročeno k tomu stát se největší automobilkou světa, by mělo konkurovat spojení Fiat/Chrysler, Peugeot/Citroën a evropská část General Motors, což je Opel.
 
Marchionne se stále drží své teorie, kterou vyhlásil už před několika lety, a sice že na světě může přežít jen šest opravdu velkých a silných autovýrobců. Pan-evropský koncern by sdružoval značky, které prodávají dohromady víc než Volkswagen, tedy myšleno v evropském teritoriu. Volkswagen drží podle Automotive News 24,8 procenta evropského trhu, Marchionneho nápad o 0,2 procentního bodu víc.

Na druhou stranu by to bylo sdružení nejproblémovějších značek starého kontinentu. Všechny totiž prodělávají a usilovně přemýšlí, jak se vypořádat s přebytkem kapacit. A zoufale vyhlížejí dno, od kterého se odrazit.
 
Marchionne jako obvykle mlží. Nechal se totiž slyšet, že s Opelem vyjednával naposledy v roce 2009, v době, kdy byla značka na prodej. A naopak se přiznal, že se setkává se zástupci PSA (Peugeot, Citroën), ale prý jen z důvodů historických vazeb.

Jenže Marchionneho návštěva u Opelu nebyla k ničemu, majitelem značky je General Motors. A zdroj Automotive News tvrdí, že se "pan Fiat" setkal s šéfem GM Danem Akersonem a viceprezidentem Stevem Girskym. Na setkání měl být také management Peugeotu a zástupci rodiny Peugeot.