Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Problémy s kvalitou nafty trvají

aktualizováno 
- Motorová nafta u některých tuzemských čerpadel stále pokulhává za státními normami. Vyplývá to z opakovaného testu, při kterém se redaktoři MF DNES za účasti notáře vrátili pro kontrolní vzorky nafty k šesti tuzemským čerpacím stanicím, jejichž nafta neobstála v předchozím prosincovém testu. Tentokrát z půltuctu odebraných vzorků nesplnila požadavky normy právě polovina.
Vzorky

Vzorky - Na odběry vzorků nafty a jejich pečetění dohlíží notář Jan Hofmann. | foto: MAFA - Jiří Bervida

"Z dosavadních výsledků a z charakteru zjištěných nedostatků plyne, že majitel dieselového auta udělá dobře, když motor bude chránit před poškozením tím, že do paliva přidá speciální aditivum, které lze koupit u čerpací stanice" radí Vladimír Matějovský ze zkušebny pražského Ústavu paliv a maziv (ÚPM), který na redakčních testech paliv spolupracuje. Únorový - během posledního půlroku třetí - test paliv už potřetí odhalil špatnou naftu u velmi frekventované a lacinými palivy dlouhodobě proslulé čerpací stanice Tank ONO v Nýřanech nedaleko Plzně. Podruhé neuspělo čerpadlo Benziny, s. p., v České Třebové, stejně jako malý prodejce pohonných hmot BSV Voleč poblíž Pardubic. "Vzorky od čerpadel BSV Voleč a Benzina, s. p., vykázaly v laboratoři nižší bod vzplanutí. Pravděpodobně to způsobil benzin přimíchaný do nafty," říká Matějovský. Podle jeho názoru se může benzin s naftou smísit při převozu paliva autocisternou nebo ve speciálním produktovodu, nelze vyloučit ani promíchání přímo v čerpací stanici. Nýřanská pumpa prodávala palivo, které neuspělo v destilační zkoušce. "Taková nafta je buď špatně vyrobená, nebo se do ní dostal nějaký olej," soudí Vladimír Matějovský. "Výsledky ukazují, že u stanic chybí pravidelné kontroly, jaké jsou uzákoněny například v Belgii. Zkoušky pohonných hmot chystá také Evropská unie, ale v Česku se pro věc zatím mnoho neudělalo," doplňuje Matějovský. Reakce od postižených čerpadel jsou různé. Spolumajitel nýřanské čerpací stanice Tank ONO Petr Ondra chce kontaktovat dodavatele paliva, aby mu situaci vysvětlil. Nevylučuje ani hledání jiného dodavatele. "Děláme si vlastní zkoušky, které vycházejí, dá se říct, dobře," tvrdí Ondra. Stejně však reagoval druhý majitel firmy, Ondrův bratr Jiří, již po oznámení špatných výsledků prosincového testu. Dodavatele nafty společnost tehdy podle Petra Ondry nezměnila. Majitel volečské pumpy BSV Luděk Sirůček přiznává, že odebírané palivo nijak nekontroluje. "Jsem soukromník, splácím úvěr a na testy, které stojí několik tisíc korun, nemám peníze," přiznává. "Palivo mi dodává společnost PC Petrol, zeptejte se tam," odkazuje Sirůček. Miroslav Tomeš z firmy PC Petrol však výsledky testu nechce komentovat: "Je to blamáž, nevěřím vám, to nepřipadá v úvahu." Hledání místa, kde se nafta s jiným palivem smísí, se po prosincovém testu začala věnovat firma Pohona PH, která palivo dodává mimo jiné i pumpě Benziny,s. p., v České Třebové. Ta v testu ani tentokrát neuspěla. "Dělali jsme zkoušky a přišli jsme na to, že na smísení může mít vliv pět až sedm litrů paliva, které zůstanou i po úplném vypuštění autocisterny v měřičích. Když pak cisterna nabere namísto benzinu naftu, paliva se smíchají," míní ředitel společnosti Pohona PH Bohumil Svoboda. "Problém vidím v tom, že čerpací stanice čekají na změny cen, a proto si nechávají vozit jen malé množství pohonných hmot. Potom i málo jiné látky způsobí to, že smíchané palivo neprojde normou," doplňuje Svoboda. Podle něj není technicky možné měřiče vyčistit. Šest zkoušených vzorků prošlo kromě destilační zkoušky a kontroly bodu vzplanutí i testem filtrovatelnosti a v tomto parametru všechny vzorky splnily normu. Žádný ze vzorků nenesl stopy mechanického znečištění.



Za testy pohonných hmot, které se uskutečnily v červenci a v prosinci loňského roku a letos 1. února, zaplatil vydavatel MF DNES 120 tisíc korun. Při první akci z patnácti prověřovaných pump propadla v kvalitě nafty jen jedna, podruhé bylo z 15 vzorků problematických šest a naposledy ze šesti kontrolovaných neodpovídala normě polovina. Pro věrohodnost zkoušek MF DNES najímá notáře, který dohlíží na odběry vzorků a na jejich pečetění. Poté vzorky dostane zkušebna ÚPM, která je vyhodnotí. Pro případné spory zůstává v laboratoři zapečetěný záložní vzorek. Poslední výsledky testů nafty "o něčem svědčí" i podle šéfa plzeňské pobočky České obchodní inspekce Václava Havlíka. "Určitě naftu u nýřanské pumpy Tank ONO prověříme.Neuděláme to ale hned, teď si asi majitelé dají na kvalitu paliva pozor," říká Havlík. Pokud obchodní inspekce odebere naftu, která neodpovídá normě, může prodejci uložit pokutu až půl milionu korun.
(red)
Autor:




Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.