Proč a jak nekoupit vyplavené auto

Zprávy o hbité spekulaci dovozců ojetých aut, kteří chystají vlnu dovozů aut z povodní především z východního Německa, jsou pravdivé. Záměry některých dovozců pro MFD potvrdil i muž z Litoměřicka, který se se svým synem živí dovozem havarovaných aut, nejnutnějšími opravami a následným prodejem v ČR.

"Můj kluk už to byl u známých za Drážďany obhlídnout a auta tam jsou. Nákup je o polovinu, někde i víc lacinější," tvrdí dovozce, ovšem vymínil si anonymitu kvůli obavě ze špatného odbytu "svých" vozů. Podle všeho tedy na českém trhu ojetými vozy skutečně auta z povodní budou.

"Autu ze záplav se vyhnout," vyzývá hodně naléhavě majitel sítě autoservisů Jiří Papoušek. Podle jeho logiky je prý ten, kdo skutečně nechá vyplavený vůz odborně a hlavně kvalitně znovu zprovoznit, rozhodnut si auto nechat. Naopak - kdo se rozhodne prodat vůz, který utrpěl povodní, bude se snažit na nejnutnějších opravách ušetřit maximum a pak už budou s vozem jen problémy. Na druhou stranu ovšem Jiří Papoušek tvrdí, že po dobře odvedené práci servisu nemusí nutně poznat ani odborník, že auto má za sebou velkou vodu.

Na nabídku k odkoupení vyplavených vozů se připravil i největší český autobazar AAA Auto Praha. "Auta z povodní vykupovat nebudeme," říká za společnost Aleš Kužel. Zároveň radí, jak nejsnadněji pozná i laik vyplavené auto: "Pro běžného člověka nemá smysl poučovat o technických detailech, lidem stačí objevit stopy bahna. Ty se opravdu špatně odstraňují.

Konkrétní zkušenost čtenáře ing. P. ze západních Čech:

Koupil jsem si v devadesátém roce VW Golf, který byl vytopen při záplavách v Pasově. Byl k mání za devadesát tisíc, což se zdálo jako dobrá koupě, navíc jsem si tím splnil sen o vlastnictví tohoto auta. Bohužel se ukázalo, že to dobrá koupě nebyla.

Auto sice mám dosud, ale pořád trpí poruchami, přestože v něm žádná velká elektronika nebyla. Čas od času z neznámých příčin nešlo nastartovat, občas jsem ho dokonce musel přitáhnout na laně. Motor měl nepravidelný chod. Jen proti rzi bylo opatřené dobře, už z německého servisu, kde bylo v práci po povodni. Já sám jsem také ještě dutiny znovu ošetřil.

Takže radím sundat obložení dveří, prohlédnout sedačky, zda na nich nejsou skvrny nebo mapy, prohlédnout strop, zvednout gumovou prachovku na oknech nebo poodhrnout plasty v kufru." Podle Aleše Kužela prý opravdu málo lidí je tak pečlivých, že dokážou odstranit i poslední stopy po šedohnědém velejemném naplaveném prášku.

Jak lze poznat takový vůz, napovídá i Jiří Papoušek: "Ze všeho nejdřív by mě určitě měl varovat buď zápach, anebo naopak hodně výrazná vůně, která má podle všeho něco přehlušit. Pak bych vyzkoušel všechna elektrická zařízení a podíval bych se, jestli takhle náhodou není nový celý svazek elektroinstalace, a nakonec bych po prodávajícím stejně chtěl půlroční záruku vrácení peněz."

Sám za sebe si sice věří, že by vyplavené auto nekoupil, ale dobře ví, že zdaleka ne všichni mají stejně dobrou technickou průpravu. "To nejjednodušší, co můžu poradit, je vzít si s sebou zkušeného automechanika. Když by o to požádal náš stálý zákazník, uvolním pracovníka zdarma," říká Jiří Papoušek.