Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč airbagy nezachránily Ivana Hlinku

  16:41aktualizováno  16:41
Proč Ivana Hlinku nezachránily airbagy a další prvky pasivní bezpečnostní výbavy jeho superbu? Vyšetřování nehody sice teprve začalo, už teď si ale můžeme připomenout, jak je Škoda Superb na podobné situace připravena. Při crashtestech získala čtyři hvězdičky za ochranu posádky.

Policie očekává první výsledky expertiz za dva týdny. - více zde

Ani dnes v době superbezpečných aut se ale fyzika ošálit nedá, plechy se mačkají a křehké tělesné schránky cestujících jsou stále stejně "nedokonalé".

Avia trefila nejslabší místo superbu
Auta procházejí stovkami crashtestů. Škoda Superb si crashtesty odbyla v roce  2003 a dostala čtyři hvězdičky za ochranu posádky. Když se podíváme na výsledky testů podrobněji, zjistíme, že proti nárazu z boku je superb ochráněn velmi dobře.

Jako nejproblematičtější místo se ukazuje oblast hrudníku řidiče při čelním nárazu, kde je ochrana označena jako velmi špatná.

Podíváme-li se na fotografie a plánek nehody Hlinkova superbu, vidíme, že ideální konstalace, kterou předpokládají crashtesty, je spíše teorií. Auto nebylo podrobeno ani čelnímu, ani bočnímu nárazu. Bezpečnostní prvky si musely poradit s nárazem zešikma.

Crashtesty, které v laboratorních podmínkách potvrzují (případně vyvrací) bezpečnost aut, se odehrávají za předem definovaných rychlostí. Čelní náraz probíhá v rychlosti 64 km/h, boční v padesátce.

Crashtest Škody Superb

Při čelním nárazu by mohla "zafungovat" dlouhá kapota, při nárazu z boku zase vyztužený sloupek vedle řidiče (B-sloupek). Avie ale pronikla do prostoru pro posádku z toho směru, odkud to měla "nejjednodušší" a odkud je bohužel posádka chráněna méně.

Dalším záporným faktorem je špatná souměřitelnost obou vozidel. Superb sice není žádné "tintítko" a Avie se také neřadí k největším nákladním autům. Stále je ale rozdíl velmi citelný.

Při nehodě dvou protijedoucích vozidel se navíc rychlosti sčítají! Stačí tedy, aby obě auta jela jen třicítkou.

Airbagy jen přidrží tělo
Přední airbag to má v porovnání s bočními a hlavovými jednodušší, před schránkou pro přežití (prostorem, který by se díky extrémní tuhosti měl co nejméně deformovat tak, aby posádka měla možnost přežít) se nachází deformační zóna.

Superb je dlouhé auto. Přední kapota před řidičem tak absorbuje hodně z kinetické energie vozidel.

Při nárazu z boku je situace složitější. Řidiče odděluje od okolí pouze konstrukce dveří. A rozdíl mezi tloušťkou dveří a délkou kapoty před řidičem nedokáže ošálit ani sebelepší materiál. Boční a hlavové airbagy se také musí nafouknout mnohem rychleji. Oproti čelním, které na to mají 150 milisekund, to musí stihnout za 60 ms.

Airbag navíc není v autě proto, aby do něj řidič při nárazu "padnul jak do peřin". Ti kteří si střet s airbagem odbyli a kterým zachránil život, situaci popisují jako náraz do betonu. Není nouze ani o zraněné obličeje, polámané nosy a otřesy mozku.

Airbag v případě nehody drží pasažára v co nejstabilnější poloze. Auto je konstruováno "kolem" člověka sedícího v sedačce.

Všechny bezpečnostní a zádržné systémy fungují tak, aby ochránily prostor v sedačce a kolem ní, airbagy se proto snaží podržet tělo co nejvíce "v sedačce". Právě proto má cenu se poutat bezpečnostními pásy. Airbag samotný toho moc nedokáže, v extrémním případě nepřipoutanému řidiči zlomí vaz.

JAK FUNGUJE AIRBAG

Airbag přemýšlí v milisekundách
Senzory na kapotě reagují na náraz. Dokáží rozeznat, jak moc razantní úder je, jeho rychlost, a tím i nebezpečí pro posádku. Čidla předají informaci řídicí jednotce airbagu. Ta se dotáže dalších senzorů, v sedadlech, kde kdo v autě sedí. Podle momentálního obsazení auta a podle toho, odkud jde náraz, pošle pokyn konkrétním vakům. Jsou aktivovány plynové generátory, vlastně malé rozbušky, a ty nafouknou pytel. Ten si během cesty ven sám prorazí cestu obložením buď volantu, nebo vnitřním čalouněním.

Ale není to vše. Řídicí jednotka současně vyšle podobný odpalovací rozkaz do pyrotechnických přitahovačů bezpečnostní pásů. Ty mají tuhým bleskovým přitažením zakotvit posádku v sedadlech. Celý děj se odehrává v milisekundách.

Boční airbag: chrání hrudník a částečně  teké hlavu na předním sedadle na straně nárazu.

Hlavový airbag: chrání hlavu, a částečně i hrudník cestujících vpředu i vzadu. Mohou se rozvinout od prvního až po poslední sloupek.

Škoda Superb při crashtestu

Autoři: ,




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.