Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč mají aerovky dvoje dveře? Může za to ženská

aktualizováno 
Nafoukat kola, doplnit olej, dotáhnout šrouby, poslechnout a seřídit motor a samozřejmě naleštit lak. Tak se chystal Václav Říha z Loun na sraz na zámek v Korozlukách u Mostu.

S "ajrovkou" na sraz, to jsou půldenní přípravy

Ze svého čtyřčlenného veteránského arzenálu si letos vybral světový unikát. Loni se mu totiž podařilo dokončit renovaci Aerovky 662, kterou někdo v padesátých letech přestavěl z otevřeného "roadsteru" na uzavřené "COUPE". Tenkrát ještě jezdila tato vozítka celkem běžně a protože lidé nechtěli moknout, nechali si v malých karosárnách montovat pevné plechové střechy.

Auto koupil před pěti lety celkem kompletní, mělo ale sežranou podlahu, výdřevu a motor rozebraný v bedýnce. Musel na inzerát sehnat klikovou hřídel, udělat výbrus, koupit ložiska, odlitky válců a vše dát dohromady. Modrou kombinaci viděl v knížce o veteránech. Po dvou letech práce po večerech a o víkendech mohl stroj konečně vyzkoušet.

Václav Říha, sběratel vozů Aero, Louny

Václav Říha, sběratel vozů Aero, Louny

Do osmnáctikoňového dvoutaktu se malinkými dveřmi sotva vejdete a s užitečným zatížením 170 kg by se dva mohutní chlapíci asi moc nepovozili. Asi proto si drobný muž vybral právě aerovky. Dvouválcový dvoutakt má 18 koní a jízda po rovince je opravdovým zážitkem, nesmí ale přijít kopec. To potom druhou půlku jedete na dvojku dvacetikilometrovou rychlostí. Je to ale relax, který jen tak nezažijete. Když například jedete v normálním provozu, všichni na vás troubí a občas i hasiči pustí maják s houkačkou. I když podle pana Říhy to bylo o víkendu poprvé co, na něj při veteránském srazu nepršelo, raději má otevřené vozy. V tom uzavřeném střechou je poměrně dost těsno.

Dvoje dveře si vymohla ultimátem

Když začala v roce 1929 výroba prvních aerovek, měly první kusy dveře pouze na straně řidiče. První ověřovací série deseti kusů se osvědčila, ale konstruktéři měli strach, že vůz se dvěma dveřmi bude mít malou konstrukční pevnost.

Sraz vozů AERO na zámku v Korozlukách u Mostu

Řidič tak mohl do auta pouze z jedné strany a spolujezdec měl v těsném a malém autě smůlu. Nezbývalo než jednu nohu zvednout a do nízkého kabrioletu se usadit z výšky. Jednou prý přišla kupovat aerovku dáma na vysokých podpatcích. Jenže auto s jedním vchodem se jí moc nezamlouvalo. Dala prodejcům ultimátum. Buď dvoje dveře a nebo si koupí vozidlo u konkurence. V továrně jí tedy druhé dveře přidělali a konstrukce karosérie, kterou nesou dva L nosníky, namáhání vydržela. Od té doby se aerovky honosí dvěma dveřmi.

Sraz vozů AERO na zámku v Korozlukách u Mostu
Autoři:


Témata: Louny, Ložisko


Nejčtenější

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.