Proč mají aerovky dvoje dveře? Může za to ženská

  • 11
Nafoukat kola, doplnit olej, dotáhnout šrouby, poslechnout a seřídit motor a samozřejmě naleštit lak. Tak se chystal Václav Říha z Loun na sraz na zámek v Korozlukách u Mostu.

S "ajrovkou" na sraz, to jsou půldenní přípravy

Ze svého čtyřčlenného veteránského arzenálu si letos vybral světový unikát. Loni se mu totiž podařilo dokončit renovaci Aerovky 662, kterou někdo v padesátých letech přestavěl z otevřeného "roadsteru" na uzavřené "COUPE". Tenkrát ještě jezdila tato vozítka celkem běžně a protože lidé nechtěli moknout, nechali si v malých karosárnách montovat pevné plechové střechy.

Auto koupil před pěti lety celkem kompletní, mělo ale sežranou podlahu, výdřevu a motor rozebraný v bedýnce. Musel na inzerát sehnat klikovou hřídel, udělat výbrus, koupit ložiska, odlitky válců a vše dát dohromady. Modrou kombinaci viděl v knížce o veteránech. Po dvou letech práce po večerech a o víkendech mohl stroj konečně vyzkoušet.

Václav Říha, sběratel vozů Aero, Louny

Václav Říha, sběratel vozů Aero, Louny

Do osmnáctikoňového dvoutaktu se malinkými dveřmi sotva vejdete a s užitečným zatížením 170 kg by se dva mohutní chlapíci asi moc nepovozili. Asi proto si drobný muž vybral právě aerovky. Dvouválcový dvoutakt má 18 koní a jízda po rovince je opravdovým zážitkem, nesmí ale přijít kopec. To potom druhou půlku jedete na dvojku dvacetikilometrovou rychlostí. Je to ale relax, který jen tak nezažijete. Když například jedete v normálním provozu, všichni na vás troubí a občas i hasiči pustí maják s houkačkou. I když podle pana Říhy to bylo o víkendu poprvé co, na něj při veteránském srazu nepršelo, raději má otevřené vozy. V tom uzavřeném střechou je poměrně dost těsno.

Dvoje dveře si vymohla ultimátem

Když začala v roce 1929 výroba prvních aerovek, měly první kusy dveře pouze na straně řidiče. První ověřovací série deseti kusů se osvědčila, ale konstruktéři měli strach, že vůz se dvěma dveřmi bude mít malou konstrukční pevnost.

Sraz vozů AERO na zámku v Korozlukách u Mostu

Řidič tak mohl do auta pouze z jedné strany a spolujezdec měl v těsném a malém autě smůlu. Nezbývalo než jednu nohu zvednout a do nízkého kabrioletu se usadit z výšky. Jednou prý přišla kupovat aerovku dáma na vysokých podpatcích. Jenže auto s jedním vchodem se jí moc nezamlouvalo. Dala prodejcům ultimátum. Buď dvoje dveře a nebo si koupí vozidlo u konkurence. V továrně jí tedy druhé dveře přidělali a konstrukce karosérie, kterou nesou dva L nosníky, namáhání vydržela. Od té doby se aerovky honosí dvěma dveřmi.

Sraz vozů AERO na zámku v Korozlukách u Mostu