Proč obout zimní pneumatiky?

  16:58
Zima pro auta nezačíná až s příchodem mrazů a sněhu. Čas pro výměnu pneumatik přichází v našich zeměpisných šířkách od poloviny října. Dobrou signalizací pro motoristu může být i trvalejší pokles denních teplot pod 7°C. Rozdíl mezi zimní a letní gumou totiž není jen v hloubce dezénu, ale především ve složení směsi běhounu.

Běhounová směs zimních pneumatik je měkčí než u pneumatik letních. Proto když klesnou teploty a letní pneumatika ztvrdne, ztratí jakoukoliv schopnost přilnavosti k povrchu. Zimní obutí je svým složením na mrazivé podmínky připraveno, a to nemusí jít ani o jízdu ve vysokých závějích.

Tak například při -10°C je brzdná dráha z rychlosti 60 km/h na letních pneumatikách a na suché vozovce delší o plných 7 metrů. Při teplotě -20°C se za stejných podmínek prodlouží brzdná dráha o 12 metrů (což odpovídá šířce čtyř přechodů pro chodce).

Odborníci odhadují, že na letních pneumatikách stále absolvuje zimu v Česku přes 1/3 motoristů, zatímco v západní Evropě se srovnatelnými klimatickými podmínkami bylo možno pláště se zimním vzorkem spatřit zhruba na každém druhém autě. Řidiči přitom už tradičně nechávají přezutí auta na poslední chvíli a nevyhnou se tak v listopadu či v prosinci dlouhým čekáním v pneuservisech.

Zajímavá čísla...
...
v zimě je u nás až 6x vyšší riziko nehody.
...zimní gumy mají na sněhu v průměru až o 80 % lepší záběrové schopnosti než letní obutí
...umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 54 % kratší brzdnou dráhu než letní pneu
...umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 75 % lepší zrychlení než gumy
Ideálním ale drahým řešením je měnit obutí vozu kompletně, tedy všechny čtyři pneumatiky. Někdy motoristé ponechávají všechny pneumatiky (zimní a letní) trvale namontovány na discích, tzn. že pneumatiky se „nepřezouvají“, ale mění se celá kola. Pokud je třeba z finančních důvodů improvizovat - a pokud není vozidlo v zimě používáno příliš často, je možné zvolit i kompromis a namontovat zimní pneumatiky jen na přední nápravu. To je nepochybné u automobilů s pohonem přední nápravy, ale platí to i u vozů s poháněnou zadní nápravou (vozidlo lze déle ovládat i v kritické situaci).

Dobré řešení také je, když motorista na přední nápravu namontuje kvalitní zimní pneumatiky a na zadní třeba levné protektory. Ty by se dopředu raději dávat neměly, protože kostra každého protektoru má již něco za sebou a defekt hrozí daleko častěji. Zatímco s náhle vyprázdněným zadním kolem se dá poměrně bezpečně zastavit, pokud se stejná situace stane vpředu, musí si řidič při stejném manévru vystačit pouze s jedním ovladatelným kolem.

Uskladnění pneumatik:
- jde-li o letní pneumatiky na ráfku, je nejlépe zavěsit nebo je tzv. stohovat (naležato)
- jde-li o nenamontované pláště, je správné skladovat je ve svislé poloze (a jednou za měsíc pootočit)
- existuje řada firem, které za přijatelnou cenu uskladňují ve vhodných podmínkách nepoužívané pneumatiky
Průměrná teplota v podmínkách středoevropské zimy je +3°C. Na rozdíl od severských států se v tuzemsku motorista v zimním období potká nejčastěji s vozovkou mokrou (45 %), ve čtyřiceti případech ze sta je to cesta úplně suchá a jen v 15 % narazí na zasněženou nebo zledovatělou silnici. Výhodu zimní pneumatiky však řidič pozná jak bylo řečeno výše už při poklesu teplot. Podle Autoklubu ČR je brzdná dráha z rychlosti 50 km/h na sněhu u zimních pneumatik asi 35 metrů, zatímco u letních pneumatik je o 8 m delší. Na ledu je rozdíl ještě vyšší -  z rychlosti 30 km/h zabrzdí motorista se zimním obutí na 57 metrech, zatímco s letními gumami na dráze dlouhé 68 m.

Pohled do zahraničí (zimní obutí není u nás ani v okolních zemích povinné, předepsána je pouze hloubka dezénu):

Švýcarsko hloubka v mm
hloubka dezénových drážek

min. 1,6

Německo hloubka v mm
hloubka dezénových drážek

min. 1,6

jízdní kola s pomocným motorem

min. 1,0

motorová vozidla s dvěma nebo třemi koly s maximální konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km/h s elektrickým pohonem nebo se spalovacím motorem o objemu válců nepřevyšujícím 50 cm3

min. 1,0

motorová vozidla s dvěma nebo třemi koly s elektrickým pohonem o jmenovitém výkonu nepřesahujícím 11 kW nebo se spalovacím motorem o jmenovitém výkonu nepřesahujícím 11 kW a o objemu válců vyšším než 50 cm3, ale nepřekračujícím 125 cm3

min. 1,0

Rakousko hloubka v mm
motorová vozidla s maximální konstrukční rychlostí převyšující 25 km/h (s výjimkou dvoukolových nebo tříkolových vozidel, jejichž maximální konstrukční rychlost nepřevyšuje 45 km/h, nebo jsou poháněna spalovacím motorem o objemu válců nepřevyšujícím 50 cm3)

min. 1,6

přípojná vozidla, která smějí překročit rychlost 25 km/h

min. 1,6

motorová vozidla a přípojná vozidla o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg

min. 2,0

dvoukolová nebo tříkolová vozidla uvedená v závorce pod písm. a)

min. 1,0

zimní pneumatiky diagonální

min. 5,0

zimní pneumatiky radiální

min. 4,0

 

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...