Běhounová směs zimních pneumatik je měkčí než u pneumatik letních. Proto když klesnou teploty a letní pneumatika ztvrdne, ztratí jakoukoliv schopnost přilnavosti k povrchu. Zimní obutí je svým složením na mrazivé podmínky připraveno, a to nemusí jít ani o jízdu ve vysokých závějích.
Tak například při -10°C je brzdná dráha z rychlosti 60 km/h na letních pneumatikách a na suché vozovce delší o plných 7 metrů. Při teplotě -20°C se za stejných podmínek prodlouží brzdná dráha o 12 metrů (což odpovídá šířce čtyř přechodů pro chodce).
Odborníci odhadují, že na letních pneumatikách stále absolvuje zimu v Česku přes 1/3 motoristů, zatímco v západní Evropě se srovnatelnými klimatickými podmínkami bylo možno pláště se zimním vzorkem spatřit zhruba na každém druhém autě. Řidiči přitom už tradičně nechávají přezutí auta na poslední chvíli a nevyhnou se tak v listopadu či v prosinci dlouhým čekáním v pneuservisech.
Zajímavá čísla... ...v zimě je u nás až 6x vyšší riziko nehody. ...zimní gumy mají na sněhu v průměru až o 80 % lepší záběrové schopnosti než letní obutí ...umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 54 % kratší brzdnou dráhu než letní pneu ...umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 75 % lepší zrychlení než gumy |
Dobré řešení také je, když motorista na přední nápravu namontuje kvalitní zimní pneumatiky a na zadní třeba levné protektory. Ty by se dopředu raději dávat neměly, protože kostra každého protektoru má již něco za sebou a defekt hrozí daleko častěji. Zatímco s náhle vyprázdněným zadním kolem se dá poměrně bezpečně zastavit, pokud se stejná situace stane vpředu, musí si řidič při stejném manévru vystačit pouze s jedním ovladatelným kolem.
Uskladnění pneumatik: - jde-li o letní pneumatiky na ráfku, je nejlépe zavěsit nebo je tzv. stohovat (naležato) - jde-li o nenamontované pláště, je správné skladovat je ve svislé poloze (a jednou za měsíc pootočit) - existuje řada firem, které za přijatelnou cenu uskladňují ve vhodných podmínkách nepoužívané pneumatiky |
Pohled do zahraničí (zimní obutí není u nás ani v okolních zemích povinné, předepsána je pouze hloubka dezénu):
Švýcarsko | hloubka v mm |
hloubka dezénových drážek |
min. 1,6 |
Německo | hloubka v mm |
hloubka dezénových drážek |
min. 1,6 |
jízdní kola s pomocným motorem |
min. 1,0 |
motorová vozidla s dvěma nebo třemi koly s maximální konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km/h s elektrickým pohonem nebo se spalovacím motorem o objemu válců nepřevyšujícím 50 cm3 |
min. 1,0 |
motorová vozidla s dvěma nebo třemi koly s elektrickým pohonem o jmenovitém výkonu nepřesahujícím 11 kW nebo se spalovacím motorem o jmenovitém výkonu nepřesahujícím 11 kW a o objemu válců vyšším než 50 cm3, ale nepřekračujícím 125 cm3 |
min. 1,0 |
Rakousko | hloubka v mm |
motorová vozidla s maximální konstrukční rychlostí převyšující 25 km/h (s výjimkou dvoukolových nebo tříkolových vozidel, jejichž maximální konstrukční rychlost nepřevyšuje 45 km/h, nebo jsou poháněna spalovacím motorem o objemu válců nepřevyšujícím 50 cm3) |
min. 1,6 |
přípojná vozidla, která smějí překročit rychlost 25 km/h |
min. 1,6 |
motorová vozidla a přípojná vozidla o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg |
min. 2,0 |
dvoukolová nebo tříkolová vozidla uvedená v závorce pod písm. a) |
min. 1,0 |
zimní pneumatiky diagonální |
min. 5,0 |
zimní pneumatiky radiální |
min. 4,0 |