Proč to dělat jednoduše: audi pojedou na nejsložitější palivo na světě

aktualizováno  16:43
Automobilka Audi představila svůj plán CO2 neutrální mobility. K ní mají kromě elektromobilů a hybridních aut přispět od roku 2013 i modely s motory TCNG. Kromě stlačeného zemního plynu budou jezdit i na syntetický metan.

Audi s motorem TCNG s možností provozu na e-gas | foto: Audi

Syntetický metan bude bez problémů za CNG zaměnitelný – zemní plyn obvykle obsahuje přes 90 procent metanu. Audi sama bude syntetický metan složitým procesem vyrábět. Výsledné palivo bude nazývat e-gas.

Zatímco jiní ekologickou energii nakupují od třetích stran, Audi chce být v tomto ohledu částečně soběstačné.

"Německo hledá cestu, jak ekologicky vyrábět elektřinu, až dojdou fosilní paliva, což není až tak daleká budoucnost," říká o projektu Jan Klíma, tiskový mluvčí českého zastoupení Audi. "Zároveň se hledá náhrada za ropu, coby výchozího článku současných paliv pro auta,"

Automobilka Audi například staví větrné elektrárny v otevřených vodách Severního moře. A právě větrné elektrárny budou hrát důležitou roli i ve výrobě syntetického metanu. Část energie sice bude Audi dodávat do elektrické sítě a tím "vykoupí" spotřebu svých elektromobilů. Zbytek energie ale využije k výrobě vodíku elektrolýzou. A právě z vodíku se nakonec bude vyrábět syntetický metan, neboli e-gas.

Továrna na e-gas bude stát ve městě Werlte a k výrobě metanu bude kromě vodíku využívat i CO2 z přilehlého závodu na výrobu bioplynu. Ročně bude vyrobeno asi 1 000 tun e-gasu. Na jeho výrobu se spotřebuje 2 800 tun CO2.

E-gas tak bude hodně složitým palivem – k jeho výrobě je potřeba vyrobit z větrné energie uprostřed moře elektřinu, která bude použita na výrobu vodíku. Vodík pak společně s CO2 bude tvořit syntetický metan e-gas.

"Německo zvyšuje výrobu elektřiny z větrných parků v moři a ze solárních elektráren, která ovšem až doposud nešlo skladovat s výjimkou zanedbatelného množství ve vodních přečerpávacích elektrárnách," vysvětluje Jan Klíma. "Projekt Audi e-gas tuto nemožnost skladování elektřiny řeší tím, že ji přemění na plyn a ten uskladní v existující dostatečně kapacitní infrastruktuře na zemní plyn. Zároveň se při výrobě syntetického metanu likviduje velké množství odpadního CO2," dodává.

Automobilka si složitost procesu, ve kterém se navíc ještě musí počítat s přepravou, uvědomuje. Samotný e-gas tak bere jako jakousi přestupní stanicí k vodíkové infrastruktuře. S vodíkem podle všeho automobilka do budoucna počítá, momentálně ho ale nepovažuje za použitelný. Problémem bude především chabá infrastruktura a vysoké náklady na masovou výrobu vodíku. Až se podaří tyto potíže vyřešit, e-gas se pravděpodobně stane minulostí.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

Mrznoucí Amerika hřbitovem elektromobilů, odtahovky mají žně

Pokud nemáte možnost vlastního předkondicionování vozu ve vlastní garáži,...

Zima se letos ve Spojených státech amerických opravdu vydařila. Dvouciferné minusové teploty tu...

Dotace na elektrovozy budí rozpaky, reálně auta nezlevní, peníze sebere úvěr

MG5

Dotace na elektromobily? Ano, ale jen pro podnikatele a na úvěr. Český stát se rozhodl podpořit...

Průšvih německých automobilek. Elektromobilita nevychází a tržní podíl padá

Předprodukční prototyp elektromobilu Volkswagen ID.4 v Praze

Německý automobilový průmysl má vážné problémy s přechodem na elektromobilitu. Tamní automobilky...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...