Audi s motorem TCNG s možností provozu na e-gas

Audi s motorem TCNG s možností provozu na e-gas | foto: Audi

Proč to dělat jednoduše: audi pojedou na nejsložitější palivo na světě

  • 81
Automobilka Audi představila svůj plán CO2 neutrální mobility. K ní mají kromě elektromobilů a hybridních aut přispět od roku 2013 i modely s motory TCNG. Kromě stlačeného zemního plynu budou jezdit i na syntetický metan.

Syntetický metan bude bez problémů za CNG zaměnitelný – zemní plyn obvykle obsahuje přes 90 procent metanu. Audi sama bude syntetický metan složitým procesem vyrábět. Výsledné palivo bude nazývat e-gas.

Zatímco jiní ekologickou energii nakupují od třetích stran, Audi chce být v tomto ohledu částečně soběstačné.

"Německo hledá cestu, jak ekologicky vyrábět elektřinu, až dojdou fosilní paliva, což není až tak daleká budoucnost," říká o projektu Jan Klíma, tiskový mluvčí českého zastoupení Audi. "Zároveň se hledá náhrada za ropu, coby výchozího článku současných paliv pro auta,"

Automobilka Audi například staví větrné elektrárny v otevřených vodách Severního moře. A právě větrné elektrárny budou hrát důležitou roli i ve výrobě syntetického metanu. Část energie sice bude Audi dodávat do elektrické sítě a tím "vykoupí" spotřebu svých elektromobilů. Zbytek energie ale využije k výrobě vodíku elektrolýzou. A právě z vodíku se nakonec bude vyrábět syntetický metan, neboli e-gas.

Továrna na e-gas bude stát ve městě Werlte a k výrobě metanu bude kromě vodíku využívat i CO2 z přilehlého závodu na výrobu bioplynu. Ročně bude vyrobeno asi 1 000 tun e-gasu. Na jeho výrobu se spotřebuje 2 800 tun CO2.

E-gas tak bude hodně složitým palivem – k jeho výrobě je potřeba vyrobit z větrné energie uprostřed moře elektřinu, která bude použita na výrobu vodíku. Vodík pak společně s CO2 bude tvořit syntetický metan e-gas.

"Německo zvyšuje výrobu elektřiny z větrných parků v moři a ze solárních elektráren, která ovšem až doposud nešlo skladovat s výjimkou zanedbatelného množství ve vodních přečerpávacích elektrárnách," vysvětluje Jan Klíma. "Projekt Audi e-gas tuto nemožnost skladování elektřiny řeší tím, že ji přemění na plyn a ten uskladní v existující dostatečně kapacitní infrastruktuře na zemní plyn. Zároveň se při výrobě syntetického metanu likviduje velké množství odpadního CO2," dodává.

Automobilka si složitost procesu, ve kterém se navíc ještě musí počítat s přepravou, uvědomuje. Samotný e-gas tak bere jako jakousi přestupní stanicí k vodíkové infrastruktuře. S vodíkem podle všeho automobilka do budoucna počítá, momentálně ho ale nepovažuje za použitelný. Problémem bude především chabá infrastruktura a vysoké náklady na masovou výrobu vodíku. Až se podaří tyto potíže vyřešit, e-gas se pravděpodobně stane minulostí.


Elektromobil