Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč zimní pneumatiky

  10:45aktualizováno  10:45
Mnozí lidé se sice domnívají, že zima začíná až když začne mrznout a sněžit, ale pro automobilové pneumatiky začíná již v době, kdy teplota klesne pod +7°C. Jedním z neviditelných, ale velmi důležitých rozdílů mezi zimními a letními pneumatikami je totiž složení běhounové směsi.

Běhounová směs letních pneumatik je svým složením a konstrukcí „tvrdší“, zatímco směs u zimních pneumatik je „měkčí“, což se významnou měrou promítá do jízdních vlastností jednotlivých druhů, ale také typů pneumatik. U letních pneumatik dochází při nižších a nízkých teplotách k ještě většímu „ztvrdnutí“ směsi, a tím i ke znatelnému zhoršení přilnavosti k povrchu vozovky. Naopak u zimních pneumatik dochází při vyšších teplotách v letě zákonitě k ještě většímu „měknutí“, což se projevuje nejen horšími jízdními vlastnostmi, ale také vyšším opotřebováváním dezénu.

Pro dosažení, v zimním období zvlášť potřebných, co nejlepších jízdních vlastností a co nejlepší ovladatelnosti vozidla, je nezbytné mít na vozidle kvalitní zimní obutí. Zimní pneumatiky nabízejí lepší flexibilitu a přilnavost i v podmínkách, kdy se začne ochlazovat k teplotám okolo +7°C. Navíc dezén zimních pneumatik nabízí zlepšené vedení a držení vozidla na mokré vozovce, stejně tak jak lepší záběrové a brzdicí vlastnosti na sněhu a ledu. Zimní pneumatiky umožňují optimální využití výkonu a možností vozidla i za výrazně zhoršených klimatických podmínek a všude tam, kde je jízda na letních pláštích už nebezpečná.

Zimní pneumatiky u vozidel, se kterými se v zimě jezdí, jsou nezbytností a důležitým faktorem bezpečnosti i v podmínkách středoevropské zimy, kdy průměrná teplota dosahuje +3°C. Rozdílem proti tvrdým severským podmínkám je i jiný povrch vozovek se kterým se motorista setká - zhruba ve 40% tohoto období jsou silnice suché, ve 45% mokré a v 15% je na nich sníh nebo led.
Zimní pneumatiky jsou v zimním období jednoznačně výhodnější, protože mají při nižších teplotách lepší přilnavost k vozovce (adhezi). Z toho důvodu jsou lepší při nízkých teplotách i na suchých a mokrých vozovkách.

- V zimních podmínkách je u nás až 6x vyšší riziko nehody.
- Zaručují výrazně vyšší úroveň bezpečnosti při jízdě v rozbředlém sněhu, na sněhu i na náledí.
- Mají na sněhu v průměru až o 80% lepší záběrové schopnosti než letní pneumatiky.

- Umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 54% kratší brzdnou dráhu než letní pneumatiky.
- Umožňují dosáhnout na sněhu v průměru o 75% lepší zrychlení než letní pneumatiky.
- Při brzdění na zledovatělém povrchu z rychlosti 30 km/h zastaví vůz vybavený zimními pneumatikami po 57 metrech. Na letních pneumatikách ujede stejné vozidlo ještě o dalších 11 metrů dál než zastaví. Při vyšších rychlostech je rozdíl podstatně větší.
- Také na suché vozovce je už při teplotě 0°C brzdná dráha vozidla vybaveného zimními pneumatikami o 3 metry kratší (což je šířka jednoho přechodu pro chodce) při rychlosti 60 km/h.
- S klesající teplotou se tento poměr ještě zvyšuje a při -10°C je brzdná dráha z rychlosti 60 km/h na letních pneumatikách (na suché vozovce) delší o plných 7 metrů. Při teplotě -20°C se za stejných podmínek prodlouží brzdná dráha o 12 metrů.

Proto také v celé Evropě roste používání zimních pneumatik a v současné době je používá více než 50% automobilů.
Prodej zimních pneumatik v posledních pěti letech u nás představuje nárůst o 72,5%.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.