Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodá Fiat automobilku?

  12:33aktualizováno  12:33
Turín - První továrna Fiatu, která nyní slouží jako muzeum, je důkazem úspěchů italské automobilky. Tento týden se však stala tichým svědkem vážné krize, kterou Fiat Auto prochází. Sešla se tam totiž valná hromada společnosti IFI, přes niž rodina Agnelliů vlastní významnou část Fiatu. Účastníci procházeli kolem Fiatu Balilla z roku 1932, který byl prvním trhákem v historii automobilky.

Míjeli expozici populárních Fiatů 500, které se staly symbolem italského poválečného boomu. Jenže tyto úspěšné modely patří do historie. Obrázek Fiatu se od těch dob výrazně změnil. Obrovské ztráty automobilové divize jsou vážným problémem pro celý koncern. Rodina Agnelliů, která kdysi zakládala Fiat, musí učinit dramatické rozhodnutí. Samo pomyšlení na ně rve srdce mnohým jejím členům, ale i většině Italů. Mají prodat automobilku, která má za sebou historii dlouhou 103 let? U odborářů i ministrů italské vlády je tato otázka tabu. Pro stále větší počet Agnelliů už ne.

"Všichni chceme, aby automobilka Fiat byla zdravá. Doufám, že se to podaří v rámci koncernu Fiat. Ale nepovede-li se to, je naší první povinností dát zaměstnancům možnost pracovat v nejlepších podmínkách," řekl viceprezident firmy IFI Umberto Agnelli. Pečlivě přitom volil slova, aby nerozpoutal politickou bouři. Jeho prohlášení může mít obrovské důsledky. Agnelliové totiž nekontrolují jen největší průmyslovou skupinu v Itálii, ale také nejpopulárnější fotbalový klub Juventus, dva z největších deníků a závodní tým Ferrari.

A aby toho nebylo málo, mají také velké podíly v nejvlivnějších italských bankách. Mezinárodní styky Giovanni Agnelliho, jenž je považován za "patriarchu rodiny", z něj udělaly oporu italské politické moci. "Když Michail Gorbačov přijel do Itálie, jako prvního chtěl navštívit Agnelliho. Teprve pak jel do Říma," zdůraznil jeden z akcionářů. Tento rok však Giovanni Agnelli na valné hromadě Fiatu ani IFI nebyl. Je na léčení v USA. Místo něj hovořil mladší bratr Umberto, který Giovanniho po léta nechal dozírat nad Fiatem a sám vedl IFI a Ifil. (To je další firma kontrolovaná Agnelliovými, která investuje dividendy plynoucí z koncernu Fiatu do mnoha firem z oblasti potravinářství, turistiky či médií.

Diverzifikace rodinného jmění se v poslední době již mnohokrát vyplatila. Automobilka Fiat totiž v posledních šesti letech pětkrát selhala při vytváření zisku. V každém z posledních dvou čtvrtletí měla provozní ztrátu přesahující 400 milionů eur. V tomto kvartále čeká, že výsledek bude o něco lepší. V době, kdy Agnelli mluvil k akcionářům, manažeři Fiatu Auto a bankéři ze čtyř největších bank zrovna jednali o restrukturalizaci a finanční podpoře pro Fiat. Zatímco se Fiat Auto zmítá ve finančních potížích, společnosti IFI a Ifil prosperují. Vedeny Umbertem Agnellim a šéfkou obou firem Gabrielou Galateri di Genola, investují například do francouzské skupiny hotelů Accor, potravinářské firmy Danone, vinařské Chateau Margaux či papíren Worms.

Na rozdíl od loňských ztrát skupiny Fiat vytvořily IFI a Ifil zisk €164 milionů eur. Výsledkem je víra mnoha Agnelliů, že jejich rodinným klenotem už není ani tak Fiat, ale právě firma IFI. Giovanni Agnelli sice opakovaně konstatoval, že nikdy nebude souhlasit s prodejem automobilky Fiat, ale před dvěma lety prodal 20 procent automobilky americkému koncernu General Motors a možnost odprodat další balík nechal otevřenou. A Umberto nikdy nedělal tajemství z toho, že prodej automobilky Auto by mohl být moudrým, byť bolestným tahem.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.