Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodat nebo koupit veterána v zahraničí není problém

  17:21aktualizováno  17:21
- Přestože pravověrný sběratel historických vozidel a motocyklů by svůj klenot do zahraničí nikdy neprodal, jsou tací, kteří o tom vážně uvažují. Stále více lidí si však může dovolit naopak veterána v zahraničí koupit a přivézt jej do republiky. "Paradoxně tak nastal stav, kdy se veteráni spíš dovážejí, než vyvážejí," tvrdí předseda Veteran Car Clubu Václav Kafka.
Veteránem je každý automobil a motocykl starší dvaceti let. Povolení k přechodu státních hranic je nutné u veteránů starších čtyřiceti let, a to se týká jak prodeje, tak třeba i cesty na veteránský sraz v zahraničí. "Toto povolení uděluje skupina pracovníků Národního technického muzea, která má při prodeji automobilu a motocyklu právo veta. Bez něj není možné legálně překročit státní hranici," vysvětluje Václav Kafka." S prodejem většinou nebývají problémy. Ty nejvzácnější exempláře totiž z republiky zmizely již v padesátých letech, zbylé unikáty nikdo neprodá.
"V zahraničí je tomu naopak. Trh je přesycen, a proto se dají koupit zajímavé kousky," tvrdí Karel Dušek z Kladna, novopečený majitel roadsteru MG.
V poslední době je těch, co si mohou nákup veterána v zahraničí dovolit, stále více. Stává se, že auta, která před několika desítkami let republiku opustila, se nyní vracejí. Vozí se auta hlavně z Ameriky a Velké Británie, ale i z Německa, kde je trh doslova přesycen. Vždyť třeba Jaguar nebo MG je ve Velké Británii stejně běžným vozem jako u nás třeba Tatra 603 nebo Volha. Tomu odpovídají i relativně nízké pořizovací ceny, do ruky navíc hraje fakt, že se při dovozu veteránů ze zahraničí nemusí platit vysoké daně. V tuzemsku se potom každý automobil starší dvaceti let dá přihlásit jako veterán, jedinou podmínkou je řádný technický stav.
"Dřív se z Čech do zahraničí prodávalo skoro všechno, zmizely Mercedesy, BMW, Rolls-Royce a další," tvrdí Václav Kafka. "Trh v Evropě je ale nasycen, auto v dezolátním stavu nikdo nekoupí a zrenovovaný automobil stojí v Česku zhruba stejně jako v Německu. Navíc skoro každý sběratel je patriot, a tak zatímco Čech touží po staré pragovce nebo tatřičce, pro Němce má větší cenu BMW či Mercedes."
Při prodeji veteránu do zahraničí je pro posuzující komisi směrodatné, kolik exemplářů a v jakém stavu v republice ještě zůstane. "Je jasné, že poslední dva vozy navíc v perfektním stavu povolení k vývozu nedostanou," myslí si Václav Kafka. "Jenže než nechat třeba čtyřicet let starého spartaka v garáži na pospas rzi a myším, je lepší jej prodat do zahraničí, kde se mu dostane důkladné péče. Ty opravdové unikáty by však měly tvořit součásti národních sbírek a měly by být veřejnosti volně přístupné."

Při prodeji veteránu staršího čtyřiceti let za hranice republilky má poslední slovo Národní tecznické muzeum.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.