Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpředu sporťák, zezadu motorka. Portugalci chtějí kočkopsa prodávat

  14:48aktualizováno  14:48
Někdo by řekl kočkopes, jiní jsou nadšeni jednoduchou a lehkou konstrukcí. Elektro-auto-motorka Veeco spojuje výhody obou dopravních prostředků: pasažéři mají krytou kabinu a celá konstrukce je velmi lehká. Výrobce plánuje malosériovou produkci.

Za nezvyklým vozíkem stojí portugalský výrobce elektromobilů VE (Fabricação de Veículos de Tracção Eléctrica) a Lisabonská technická univerzita. Po tříletém vývoji existují dva prototypy a dobré přijetí odbornou veřejností podnítilo výrobce pustit se do sériové produkce. O úspěchu rozhodne cena, kterou ale prozradí portugalská firma až na podzim. První veeca si zákazníci budou moci pořídit v příštím roce. Pokud tedy půjde vše podle plánů.

Fotogalerie

Výrobce netají, že výsledný tříkolový hybrid je kompromisem mezi užitnými vlastnostmi a lehkou stavbou, která je pro praktické využití elektropohonu velkou výhodou. Celé vozítko má hmotnost jen 880 kilogramů, což je podstatně méně než u jiných elektromobilů (například populární elektromobil Nissan Leaf je téměř dvakrát těžší, cca 1 550 kg).

Jenže něco za něco. Do leafu se vejdou čtyři pasažéři a má i zavazadlový prostor. Veeco má jen dvě sedadla a zavazadel pobere minimální množství. I z tohoto důvodu musíme na projekt nahlížet spíš jako na sportovní vozítko než na praktický dopravní prostředek. Tříkolka měří na délku jen 3,65 metru, na šířku pak 1,8 metru a je velmi nízká, výška je pouhých 1,23 metru.

Veeco

Design se portugalským konstruktérům docela povedl. Při čelním pohledu vozítko vypadá jako správně přikrčený sporťák, který trochu připomíná design automobilů Mazda (konkrétně model RX-8). Zboku zaujmou výklopné dveře, zezadu pak tříkolka nezapře svou nezvyklou konstrukci se značně zúženou karosérií. Zadní pohled pak odhalí nezávisle zavěšené zadní kolo, které není zakrytované, jen si nese drobný blatníček.

Všechna kola jsou nezávisle zavěšená. Přední dvojice kol je šestnáctipalcová, zadní ráfek osmnáctipalcový s výrazně širší pneumatikou rozměrů 285/30.

Veeco

Pod přední kapotou veeca trůní baterie LiFePO4, tedy lithium-železo-fosfátové akumulátory s kapacitou 16 nebo 48 kWh. Neznámo s kterou variantou dokáže auto ujet až 200 kilometrů na jedno nabití, případně pak prý až dvojnásobek.

Pravděpodobně lepší dojezd platí pro silnější baterie. Elektromotor má nominální výkon 30 kW, ve špičce ale dokáže poskytnout až 80 kW. Dynamika portugalské tříkolky není špatná, ale ani závratná. Na stovku dosprintuje za osm sekund a maximální rychlost je 160 kilometrů za hodinu.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.