Veeco

Veeco | foto: Veeco

Zpředu sporťák, zezadu motorka. Portugalci chtějí kočkopsa prodávat

  • 18
Někdo by řekl kočkopes, jiní jsou nadšeni jednoduchou a lehkou konstrukcí. Elektro-auto-motorka Veeco spojuje výhody obou dopravních prostředků: pasažéři mají krytou kabinu a celá konstrukce je velmi lehká. Výrobce plánuje malosériovou produkci.

Za nezvyklým vozíkem stojí portugalský výrobce elektromobilů VE (Fabricação de Veículos de Tracção Eléctrica) a Lisabonská technická univerzita. Po tříletém vývoji existují dva prototypy a dobré přijetí odbornou veřejností podnítilo výrobce pustit se do sériové produkce. O úspěchu rozhodne cena, kterou ale prozradí portugalská firma až na podzim. První veeca si zákazníci budou moci pořídit v příštím roce. Pokud tedy půjde vše podle plánů.

Výrobce netají, že výsledný tříkolový hybrid je kompromisem mezi užitnými vlastnostmi a lehkou stavbou, která je pro praktické využití elektropohonu velkou výhodou. Celé vozítko má hmotnost jen 880 kilogramů, což je podstatně méně než u jiných elektromobilů (například populární elektromobil Nissan Leaf je téměř dvakrát těžší, cca 1 550 kg).

Jenže něco za něco. Do leafu se vejdou čtyři pasažéři a má i zavazadlový prostor. Veeco má jen dvě sedadla a zavazadel pobere minimální množství. I z tohoto důvodu musíme na projekt nahlížet spíš jako na sportovní vozítko než na praktický dopravní prostředek. Tříkolka měří na délku jen 3,65 metru, na šířku pak 1,8 metru a je velmi nízká, výška je pouhých 1,23 metru.

Veeco

Design se portugalským konstruktérům docela povedl. Při čelním pohledu vozítko vypadá jako správně přikrčený sporťák, který trochu připomíná design automobilů Mazda (konkrétně model RX-8). Zboku zaujmou výklopné dveře, zezadu pak tříkolka nezapře svou nezvyklou konstrukci se značně zúženou karosérií. Zadní pohled pak odhalí nezávisle zavěšené zadní kolo, které není zakrytované, jen si nese drobný blatníček.

Všechna kola jsou nezávisle zavěšená. Přední dvojice kol je šestnáctipalcová, zadní ráfek osmnáctipalcový s výrazně širší pneumatikou rozměrů 285/30.

Veeco

Pod přední kapotou veeca trůní baterie LiFePO4, tedy lithium-železo-fosfátové akumulátory s kapacitou 16 nebo 48 kWh. Neznámo s kterou variantou dokáže auto ujet až 200 kilometrů na jedno nabití, případně pak prý až dvojnásobek.

Pravděpodobně lepší dojezd platí pro silnější baterie. Elektromotor má nominální výkon 30 kW, ve špičce ale dokáže poskytnout až 80 kW. Dynamika portugalské tříkolky není špatná, ale ani závratná. Na stovku dosprintuje za osm sekund a maximální rychlost je 160 kilometrů za hodinu.


Elektromobil