Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodej ojetiny: vyplatí se hledat

aktualizováno 
Prodávali jsme pět let starý Ford Fiesta. Za kolik? To jsme zjišťovali ve 14 autobazarech napříč Českem. Rozdíly byly značné: až 30 tisíc korun.

Ford Fiesta | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

Když jdu do bazaru vybírat své nové auto, cítím se jako král: většina těch aut může být moje, byť třeba na splátky.

Ale když pak auto prodávám, připadám si jako onuce v rukou sebevědomých bazaristů, kteří mi chtějí dát co nejmíň, aby vydělali.

Až tedy půjdete nabízet svůj vůz k prodeji, pořádně se na to připravte: bude boj o každou korunu, při němž se vyplatí projet několik bazarů. Jejich nabídky se totiž docela dost liší.

Velká cenová zklamání
No, na tomhle si v bazarech smlsnou, říkám si, když obhlížím šrámy na kamarádčině fiestě, kterou mi půjčila pro "spanilou jízdu" napříč republikou, při níž ji budu naoko prodávat.

I když ani ne moc naoko: pokud bude někde výhodná cena, chtěla by se auta zbavit doopravdy; shání něco většího.

Předem ale tuším, že odřeniny na předním i zadním nárazníku, ba dokonce i na zadních dveřích plus volně plandající konec plastového podběhu předního levého kola ("no to je z toho, jak při parkování vždycky škrábnu o obrubník") budou silným argumentem pro sražení výkupní ceny.

A taky že ano. Za auto, které před pěti lety stálo nové přes 300 tisíc korun, a ještě loni pojišťovna kalkulovala při úpravě pojistky cenu 199 tisíc korun, dostávám v průměru 115 tisíc "na dřevo".

Jen o málo víc by to bylo v případě, že bych kupoval jiné auto na protiúčet.

Kdybych ale nechal vůz "na place" v komisním prodeji, mohl bych i po odečtení provize odejít s asi 140 tisíci korunami - ale až po nějaké době, počítám tak s měsícem.

Jak mi totiž řekl jeden zkušený bazarový prodejce: "Jestli tam ta kára stojí víc jak měsíc, je něco špatnýho. Buď to auto, nebo ta cena."

Kam všude zajet?
Na cestu vyrážím v neděli odpoledne, abych mohl přenocovat co nejdál od Prahy, v Ostravě, a při zpáteční cestě projíždět bazary. Vybírám takové, kde budu mít pocit, že by byla šance malou fiestu prodat: vylučuji ty, v nichž stojí pouze velké luxusní vozy.

Některé mě zase odradí špatným příjezdem nebo nemožností zaparkovat (možná se to některým majitelům nezdá důležité, ale kaluže bláta není vhodné parkovací místo).

Volím tedy náhodně, samozřejmě však nemůžu pominout největší hráče na českém trhu, AAA Auto či Auto ESA; jako logické mi taky přijde navštívit dealera značky Ford.

Napadá mně i zajet do autosalonu jiné značky, v naději, že mi jako novému úlovku nabídnou speciální cenu podle logiky "měl Forda, přetáhnem ho k nám, bude jezdit na servis, příště si koupí zase naše auto". Byla to bláhovost, alespoň tedy u Renaultu – nabídli mi tam nejméně ze všech.

Abych mohl prodej dotáhnout co nejdál, vyrážím vyzbrojen plnou mocí od kamarádky, podle právníka by měla stačit neověřená.

Nestačí, takže přicházím se strategií: udělejte vše, co musíte, na finále majitelka přijede. Opravdu důkladnou prohlídku však dělají jen ve čtyřech bazarech, ve třech se autem i svezou.

Někde se jen podívají zvenku, jinde nakouknou dovnitř a alespoň nastartují motor. Jako by jim bylo jedno, co vykoupí; někde taky raději nabídnou jen komisi. To svědčí o tom, že ne všude jsou profesionálové, někteří jsou jen obchodníci.

I bazaristům radí internet
Velké překvapení, skoro šok, jsem utrpěl ve chvíli, kdy jsem zjistil, že téměř ve všech bazarech (krom největších center, kde nikoho nenechají nakouknout pod pokličku) zjišťují cenu mého auta pomocí běžných internetových portálů jako jsou tipcars.cz nebo Sauto.cz.

Žádný sofistikovaný program, vypočítávající cenu – prostě kouknou na stránky, za kolik se tak podobná auta prodávají. Výjimkou byl už zmíněný autosalon Renaultu – detailní ocenění automobilu jim vypočítal software firmy Eurotax (cena nového vozu 327 400 Kč, dnes 142 800 Kč, minimální výkupní 114 000 Kč).

Nebylo to ale nic platné: nabídli nám jen 95. Čtrnáct tisíc by totiž stály opravy laku a podběhu. Tady se kalkulace hodně lišily: někde tvrdili, že vady opraví za tři tisíce, jinde za pět, ale i za patnáct. Vychází z toho jediné: je lepší nechat to opravit vlastním mechanikem.

Telefonickým slibům nevěřte
Potvrdilo se také, že nelze spoléhat na telefonickou či mailovou nabídku bazaru. Konkrétní příklad: do největšího středočeského bazaru Auto Štěpánek jsem poslal vyplněný formulář z jeho internetových stránek.

Po pravdě jsem napsal, že auto má poškrábané nárazníky, připojil všechny potřebné údaje a udal, že si představuji výkupní cenu kolem 150 tisíc korun. Za hodinu přišla odpověď s nabídkou na 130 tisíc.

Při návštěvě bazaru a důkladné prohlídce bych nakonec dostal 115 tisíc - objevily se další slabiny, technik odhalil hučící ložisko zadního kola. Možná je to pravda, možná ne, každopádně já nic neslyšel; v ostatních bazarech také ne. Je ale fakt, že i tak mi tady nabídli více než dalších pražských bazarech.

U největšího českého autocentra AAA Auto se zase ukázalo, jak nutné je o ceně smlouvat. První nabídka zněla na 85 tisíc, což jsem s trochou výsměchu v hlase odmítl; prodejce se šel poradit s manažerem a za deset minut přišel s "konečnou částkou 100 tisíc korun".

Následujícího dne volal supervizor ostravské pobočky, zdvořile se vyptal, jestli jsem byl spokojen s přístupem jeho zaměstnance, a k oné stovce přidal dalších deset tisíc. Za dva dny nárůst o 25 tisíc, to už je slušný posun...

Mimo Prahu je to lepší
A jaký jsem měl celkový dojem z tohoto třídenního "výletu"? Určitě lepší, než když jsem objížděl bazary předloni. Zdá se, že sílící konkurence zvyšuje laťku i pro prodejce: všude se ke mně chovali férově a slušně, nezastírali, že na autě chtějí vydělat, mnoho z nich to také řeklo a poučilo mně, že se mi víc vyplatí komisní prodej.

Rozdíly přesto existují: výkup vám nabídnou především ve velkých autocentrech s plně profesionálním přístupem (občas až neodbytností). V malých bazarech musíte často hledat majitele schovaného v boudě u kamen, a často se budete domlouvat na komisním prodeji.

Z něj ale dostanete víc peněz než z rychlého výkupu.
Podle našich zkušeností i samotných bazaristů je lépe prodávat auto mimo Prahu - v hlavním městě je největší konkurence bazarů, tedy i nejnižší ceny, a nejnáročnější zákazníci.

Vyšší ceny nám nabídli v Ostravě, na Olomoucku i ve středních Čechách. A rozhodně nekývněte na první nabídku, kterou dostanete.
 
Od 95 po 130 tisíc korun
Projeli jsme 14 bazarů napříč Českem. Jak jsme v nich pochodili? Tady jsou konkrétní zkušenosti.

1. Autobazar Exclusive, Ostrava: jen komise 150 000 Kč
Menší bazar s asi 50 většinou staršími vozy a dřevěnou boudou bez sociálního zázemí. Cenu podobných aut zjistili z internetu, vytiskli ověření z cardetect.cz, že auto není v evidenci kradených, ani v seznamu nesplacených leasingů. Prodejce konstatoval, že přední nárazník bude chtít přelakovat.  Za velkou nevýhodu označil chybějící klimatizaci. Na výkup vůz vzít nechtěli, nabídli komisní prodej s cenou 150 tisíc korun, (provize 5%). Parkovné se neplatí, auto je možné bez sankce kdykoliv odvézt z bazaru a zase jej přivézt. Platí se vstupní poplatek 500 Kč za inzerci na internetu.

2. Ford Dankar, Ostrava: komise 140 000 Kč, protiúčet 130 000 Kč
U značkového prodejce byli trochu zaskočeni, že někdo prodává "tak mladé auto", jeho cenu také zjišťovali podle internetu. Na protiúčet při koupi nového focusu nabídli 130 tisíc korun, v komisním prodeji by vůz prodávali za 140 tisíc s provizí 4%; parkovné se neplatí. Doporučili mi "tak měsíc počkat, teď ještě není sezona".  
 
3. Auto Město, Ostrava: výkup 125 000 Kč, protiúčet 135 000, komise 149 000
Malý bazar, kde na rovinu řekli, že komise je pro mně výhodnější. Majitel nabídl možnost protiúčtu za auto, které by dovezl z Německa "na míru" . O fiestě prohlásil, že je to "žádaný ročník a barva, oblíbený pětidveřový model a obsah motoru 1.3, jen škoda té chybějící klimatizace". Při komisním prodeji za 149 tisíc korun (provize 4%) bych prý čekal asi měsíc: "Tady jdou malý auta dobře, jsme skoro v centru města."

4. AAA Auto, Ostrava: výkup 85 – 110 tisíc korun
Nejpodrobnější prohlídka vozu, největší cenový posun v nabídce. Komisní prodej nenabídli, všechny vozy se zde vykupují. Obchod chtěli uzavřít ještě dnes, kamarádku by i přivezli. Po detailní prohlídce a projížďce na různých typech povrchu (asfalt i zatravňovací dlaždice; odhalili i absenci ABS – omylem jsem tvrdil, že ho auto má, protože jsem se nepodíval do dokladů). První nabídka zněla na 85 tisíc, po odmítnutí a poradě s manažerem zvýšena na 100 s možností zvýhodnění o dalších 5 až 10 na protiúčet při koupi jiného vozu. Druhého dne byla nabídka telefonicky zvýšena na konečných 110 tisíc korun. Tuto cenu bychom dostali ve všech autocentrech AAA v Česku.

5. Auto Sitta Mošnov: výkup 120 000 Kč, komise 145 000 Kč
Velký lokální bazar, nabídli pouze výkup 120 tisíc korun, bez testovací jízdy, pouze po důkladné prohlídce auta zvenku i zevnitř. Podle prodejce by auto ještě "musel vidět mechanik, který tady není; ale tu částku vám můžu garantovat". Až na přímý dotaz uvedl částku do komise 145 tisíc (provize 6,5%), dotazy na protiúčet pominul bez odpovědi.

6. StarsCars Olomouc: výkup 130 000, komise 165 000 Kč
Středně velký bazar. Prodávající se jako jediný ptal, proč má vůz pražské číslo, proměřil testerem tloušťku laku, zda auto nebylo bourané, přičemž zjistil, že pravý bok je přestříkaný (oprava jedné z odřenin). Nastartoval, přidal plyn, obešel auto, ale zkušební jízdu nepožadoval. Po prohlídce webu uvedl cenu do komisního prodeje 165 tisíc (provize 6000 Kč). Na výkup nabídl 130 tisíc, potřeboval by ale prý občanku paní majitelky.

7. Auto Hity Olomouc: výkup 110 000, komise 135 000 Kč
Vyplatíme nejvyšší hotovost za vaše auto, tvrdí slogan na bazaru. Prodejce se s námi bavil jen na parkovišti u auta, do boudy nás nepozval; přestože "tam mám tabulky, internet a vůbec všecko". Na výkup nabídl 110 tisíc, do komise asi 150 po opravě šrámů; v současném stavu jen 135 tisíc. Cenu opravy odhadl na 10 tisíc, nelíbil se mu nedoléhající zadní nárazník. Na otázku o výši provize uvedl "asi sedm až osm tisíc".

8. Auto Suchý Šternberk: jen komise 145 000 Kč
Menší bazar s dřevěnou boudou. Dva prodejci auto prohlédli, okomentovali šrámy, doporučili komisní prodej za 145 tisíc. Výkup by byl řádově nižší, kolem 120 tisíc, ale nevěděli, jestli by o vůz vůbec měli zájem. Vzali si telefon, že zavolají večer, ale už se neozvali.

9. Prachárna, Hradec Králové: výkup 110 000 Kč, komise 150 000 Kč
Po konzultaci s webem nabídl prodejce 110 tisíc při výkupu, u protiúčtu o deset tisíc víc. Do komisního prodeje by vůz postavili za 150 tisíc korun. Zeptal jsem se, jestli se vyplatí nechat přelakovat nárazníky, prodejce pravil, že "určitě, sice to nezvýší cenu v komisi, ale zlepší to prodejnost".

10. Trotina Auto, Sadová u Hradce Králové: komise 139 000 Kč, výkup 110 000 Kč
Prodejce  jednoznačně doporučil komisní prodej. Auto auto podle něj lakovat nevyplatí. "Lepší je to postavit tak jak to je, oprava by vyšla třeba na tři tisíce." V tomto stavu by do komise auto šlo za 139 tisíc korun (po poradě s internetem), prý by se mohlo prodat do měsíce. Provize je 4,9%; ovšem pokud si auto odvezete sami během prvního měsíce, zaplatíte pokutu 2300 Kč. V každém případě zaplatíte 950 Kč za certifikát Car detect, potvrzující, že auto není kradené a že na něm neváznou žádné leasingové nebo úvěrové pohledávky. Výkupní cena by byla 110 tisíc korun, protiúčet maximálně 120 tisíc Kč.

11. Auto Řepov, Mladá Boleslav: komise 155 000 Kč
Podle reklamy největší bazar v Mladé Boleslavi s 200 vozy: garant rychlého prodeje, peníze v hotovosti za vaše auto. O mém ovšem řekl "tohle moc nevykupujeme", i když předtím mluvil o částce kolem 130 tisíc. Do komisního prodeje za 155 tisíc. "To by chtělo opravit, stálo by to asi tři až šest tisíc. Líp by se to prodávalo, nebo nadsadíme cenu, aby se to dalo zlevnit kvůli šrámům." Provize je 3,5 % z ceny + 19 % DPH; 1 500 korun je stornopoplatek, když si auto vezmeme zpět do tří měsíců.

12. Auto ESA, Praha: výkup 100 000 Kč, komise 125 000 Kč
Opravdu pořádná prohlídka auta včetně zkušební jízdy. Prodejce jako jediný odhalil "prasecky" spravený lak pátých dveří, je tam moc kytu: "Moc práce si s tím nedali, a určitě to stálo ranec." Celkem prý opravy vyjdou na 14 tisíc korun. Nabídka pro výkup tedy zněla na 100 tisíc korun v současném stavu, 120 po opravě. Komisní prodej jako takový zde nepraktikují – ale garantují cenu 125 tisíc, kterou bychom dostali po prodeji (bazar si přirazí svou marži, třeba 10 tisíc korun). To by ale byla cena po opravě, takže se komisní prodej nevyplatí. "Takových aut je všude plno, a tohle nemá ani žádnou výbavu," pravil prodejce.

13. Renault AutoR Mělník: protiúčet 95 000 Kč
Zde jsem se pokusil zjistit, kolik dostanu, když bude chtít přejít k jiné značce. Technik šel s klíčky sám obhlédnout fiestu, zatímco prodejce mi nabízel mégana na protiúčet. Pak se vrátil s vytisknutou kalkulací podle Eurotaxu, z níž vyplynulo, že bychom dostali 114 tisíc za opravené auto; vzhledem k tomu, že oprava podle nich přijde na asi 15 tisíc, dali by mi v současném stavu 95 tisíc korun.

14. Štěpánek Auto, Buštěhrad: výkup 115 000 Kč
Do tohoto bazaru jsem poslal mailem nabídku, v níž jsem přiznal oděrky na nárazníku. Napsali, že nemohou nabídnout více než 130 tisíc. Pak došlo na osobní jednání, kdy technik auto prozkoumal, prohlédl všechny plechy, svary v kufru, okomentoval šrámy na nárazníku i orvaný podběh a vrypy ve dveřích; při zkušební jízdě tvrdil, že hučí ložisko levého zadního kola. Konečná nabídka zněla na 115 tisíc korun s týdenní garancí. Do komise tady neberou, všechna auta vykupují.

bazar výkup protiúčet komise provize
StarCars OL 130 ---- 165 6000 Kč
Auto Řepov, MB ---- ---- 155 6455 Kč (3,5% + DPH)
Auto Město OV 125 130 149 5960 Kč (4%)
Sitta Mošnov 120 ---- 145 9425 Kč (6,5%)
Suchý Šternberk ---- ---- 145 5000 Kč
Štěpánek Auto 115 ---- ---- ---
AutoHity OL 110 ---- 135 8000 Kč
Prachárna, HK 110 120 150 7140 Kč (4% + DPH)
Trotina Auto 110 115 139 6811 Kč (4,9%)
AAA Auto OV 100 110 ---- ----
Auto ESA, Praha 100 ---- ---- ----
Renault Mělník ---- 95 ---- ----
Exclusive OV ---- ---- 150 8000 Kč (5% + 500 Kč)
Ford Dankar ---- 130 140 5600 Kč (4%)
průměr 115 116 147 6465 Kč
Všechny ceny (kromě provizí) v tisících Kč, pokud nejsou za provizemi %, jsou částky fixní za auto v ceně kolem 150 000 Kč. Proškrtnuté položky znamenají, že nám autobazar danou službu nenabídl.

Praktické rady
* Nejjednodušší cestou, jak prodat auto, je zdánlivě prodej na inzerát přímo jinému zájemci. Můžete to zkusit, uvědomte si však rizika a nevýhody: kromě toho, že vás může někdo podvést, má bazar velkou výhodu v tom, že na váš vůz nabídne nízké splátky skoro každému, zatímco vy budete chtít celou částku "na ruku". To velkou část lidí odradí.

* Můžete-li, dejte si na prodej dost času, a nenabízejte jej přímo k výkupu do autobazaru. Výhodnější je takzvaný komisní prodej, tedy že bazar auto prodá za vaši cenu (samozřejmě stanovenou reálně po konzultaci s ním) a strhne si z výsledné částky svou provizi.

* Komisní prodej má jednu nevýhodu: bazar většinou působí jen jako prostředník, a vy tedy nesete případné riziko reklamace skryté vady (záleží na smlouvě s bazarem). Proto vás ve velkých autocentrech lákají na to, že auto od vás vykoupí a stanou se jeho jediným majitelem.

* Buďte aktivní: zjistěte si předem, za kolik se taková auta jako vaše prodávají na internetu - bazaristé beztak jiný informační zdroj nemají. Zdůrazněte výhody právě vašeho vozu (barva, nízký počet km, zachovalost, výbava); nespoléhejte na to, že vám někdo sám od sebe nabídne dobrou cenu.

* Počítejte s tím, že výkupní cena bude o 15 až 30 tisíc korun nižší než obvyklá prodejní. U některých bazarů se budou snažit i o víc; na to nepřistupujte.

* Při komisním prodeji si vyberte bazar, který neúčtuje parkovné (těch už je naštěstí málo), a takový, jenž nevybírá sankce v případě, že si auto sami odvezete, najdete-li kupce třeba na inzerát

* Nechejte opravit výraznější kosmetické vady - s nimi jsou výkupní ceny jsou mnohem nižší. (Pojedete-li do bazaru s odřeným nárazníkem, řeknou vám, že to výrazně snižuje atraktivitu auta, a tím i cenu. Budete-li takové auto kupovat, uslyšíte, že takový škrábanec má při dnešním hustém provozu skoro každé auto, ale záleží hlavně na technickém stavu.)

* Také při komisním prodeji bude o opravený vůz větší zájem. Je lepší prodávat opravené auto za 150 tisíc než neopravené za 140 tisíc; lidé se většinou poškrábaným vozům vyhýbají.

* Oprava vašim automechanikem vás vyjde levněji, než kdyby vám ji zajistil bazar.

* I u malých vozů dnes při obrovské konkurenci ojetin ze Západu hraje velkou roli výbava: absence klimatizace, elektrického stahování alespoň předních oken, alespoň jednoho airbagu výrazně sráží cenu. Na to se vyplatí myslet už při koupi auta.

* Vůz bez klimatizace lépe prodáte teď v zimě, v létě se na ni bude ptát většina lidí.

* O ceně se vyplatí smlouvat, když to nepomůže, jeďte jinam; bazarů je spousta. Hlavně si buďte vědomi, že vaše auto má svou cenu, i když se vám leckde budou snažit namluvit, že je špatná doba, špatné místo, špatná výbava. Většina lidí v bazarech přitom nejsou podvodníci, snaží se prostě vydělat.

Autoři:




Nejčtenější

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony 2017
Závodní speciály se vrátily na brněnské výstaviště

Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrací automobilové závody. Na trati dlouhé 1400 metrů se představí téměř 200 historických formulí, cestovních...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.