Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodejci kvůli novému zákonu o DPH auta nezlevní

aktualizováno 
Prodejci neočekávají velký nával v autosalonech po zlepšení podmínek odpočtu DPH. Zlevňovat se prý nebude.

Odpočet DPH lze uplatnit už i na nekombíkovou Škodu Octavii | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Bude nový zákon o změně daně z přidané hodnoty skutečně vzpruhou pro automobilový průmysl přidušený krizí, hlavně však pro podnikatele a živnostníky? Mnozí se na něj těšili a čekali na dobu, až budou moci nakoupit jakákoliv auta bez DPH a nebudou muset nechat montovat nevzhlednou mřížku, a tedy dělat z vozu uměle "nákladní".

Zákon prošel parlamentem na české poměry s nebývalou rychlostí, bleskově ho podepsal i prezident Václav Klaus; od minulého týdne platí. Dá se říci, že určitě pomůže, ovšem zřejmě ne nadlouho.

"Na zákon jsme opravdu čekali. Od doby, kdy se o změně začalo mluvit, jsme odkládali nákupy nových služebních aut. Jsme rádi, že budeme moci nakoupit také jiné typy vozů než kombíky, hlavně sedany a hatchbacky - protože třeba krátké verze nebylo možno přestavět na užitkové, a tím jsme si DPH odečíst nemohli," potvrzuje radost podnikatelského sektoru Martina Kemrová z T-Mobilu.

To je ta lepší stránka věci. Tou horší je, že boom nebude zřejmě tak velký, jak to původně podle natěšených obchodníků i firem vypadalo, a že se ani nedá čekat, že by prodejci auta ještě více zlevnili, aby přitáhli zákazníky.

"Určitě některé firmy čekaly s nákupem, takže duben bude prodejně jistě lepší než předchozí měsíce, ale nečekejme zázraky. Bude to spíše vlnka než příliv nových zájemců a poměrně rychle odezní," míní analytik poradenské společnosti Cyrrus Jan Procházka, který se zabývá také automobilovými trhy.

Důvodem je podle něj přetrvávající ekonomická krize, v níž si mnohé firmy zatím nesáhly na dno. "Jsou ve stresu, mají starosti se zaměstnanci, auta nechávají na lepší časy. Teď nemají ani chuť svá starší auta prodávat, protože dokud vládne celková nejistota, trh je strnulý - vědí, že by je nemuseli prodat. Existují samozřejmě výjimky, společnosti, které podnikají v oborech, jichž se krize dotkla jen minimálně, třeba farmacie," dodává Jan Procházka.

Masivní obměnu firemních vozových parků neočekává ani prezident České Asociace Fleet Managementu (fleety jsou firemní flotily vozidel) Stanislav Zelenka.

"Loni bylo zaregistrováno 143 tisíc nových osobních vozidel a 24 tisíc aut s přestavbou na kategorii N1 - vozidla s přepážkou za zadními sedadly byla tedy v součtu obou hodnot zastoupena skupinou necelých 15 procent. Nepředpokládám tedy žádný masivní nárůst trhu. Dalším důvodem, proč firmy budou auta s mřížkou využívat do původně plánované obměny, je fakt, že ve velkých firmách jsou přesně nastavena pravidla délky využívání, jsou uzavřené leasingové kontrakty nebo nastavena délka odepisování. Měnit tedy tato vozidla za vozidla "bez mříže" by bylo finančně náročné s ohledem na dodatečné náklady spojené s jejich předčasným ukončením oproti původnímu plánu," míní Stanislav Zelenka.

Prozatím velký propad

Lidé z automobilek a samotní prodejci se sice těší, opatrní jsou však také. "Čekáme, že se trh firemních vozů oživí, jelikož se po oznámení úmyslu zavedení tohoto zákona zcela zastavil. Prodeje lehkých užitkových automobilů se v meziročním srovnání snížily v závěru roku 2008 o asi 39 procent, podobně stagnovaly zkraje roku 2009. Teď se snad začnou vracet zpět k normálu, ale konkrétní hodnoty si netroufám odhadnout," říká Vítězslav Pelc ze Škody Auto, českého prodejce číslo jedna.

Vedoucí prodeje jednoho z největších dealerů této značky, pražského NH Car, krátkodobý boom prodejů potvrzuje. "Od ledna podnikatelé zadržovali objednávky, takže nárůst v dubnu bude. Za celý rok 2009 to ovšem nebude nic moc, motivy zastavení objednávek jsou totiž podle mě spíše ve špatné situaci firem," míní Radek Donner.

Také generální ředitel Peugeot ČR Christopher Palombo soudí, že od novely zákona nelze očekávat radikální obrat v prodejích automobilů firmám. "Rozhodně nenahradí letošní pokles prodejů, který byl u firemních zákazníků až 40 procent. Efekt bude spíše krátkodobý."

O něco optimističtější je Martin Linhart z Fordu, který je na českém trhu hráčem číslo dvě. "Duben bude silný měsíc, musíme si ale uvědomit, že se to týká jen aut, do nichž se dříve přepážky montovaly, tedy hlavně osobních. Zvýšení prodeje lehkých užitkových vozů, tedy dodávek, přijde až se změnou způsobu odepisování," naráží na další úlevu.

Zrychlení odpisů i pro osobní vozy už prošlo do druhého čtení v parlamentu, předpokládá se přitom, že bude platit zpětně na věci nakoupené od 1. ledna 2009 do 30. 6. 2010. Znamená to, že cenu auta bude možné plně uplatnit do nákladů firmy už za dva roky místo dřívějších pěti - což v praxi znamená nižší daně během této doby.

O změně v odpisech nákladů coby výrazném stimulu pro nákup aut mluví i další lidé z automobilek. "Nižší budou také náklady na financování vozů, zejména u operativních leasingů. Že by se však pohnuly směrem dolů ceny aut, to se myslím nestane," říká Jan Klíma z Volkswagenu.

Změnu ceníků nechystají ani u Peugeotu či Fordu. Levnější však nová osobní auta přece jen budou. "Zákazník totiž nebude platit přepážku, jejíž cena s montáží se u vozidel Ford pohybovala někde v rozmezí 17-20 tisíc korun," říká Martin Linhart; podobné to je u všech značek.

Někteří prodejci chtějí obchod rozproudit i speciálními akcemi. "Nabízíme firmám, podnikatelům a především živnostníkům výhodné financování s nízkým úrokem na dobu dvou let s 19procentní splátkou předem," říká například Vít Pelc ze Škodovky.

Zrušení povinnosti pořizovat kvůli odpočtu DPH do auta mřížku bude mít ještě jeden efekt: začnou se prodávat vozy typu hatchback či liftback (jako Škoda Octavia) a sedan (jako předchozí superb). "Bude možné odečíst daň třeba z velmi rozšířené "krátké" octavie, což dříve nešlo," těší se třeba vedoucí prodeje Škody pro střední Evropu Jan Hurt a přizvukuje mu Jan Klíma z Volkswagenu, který očekává zvýšenou poptávku po limuzíně Passatu a krátkém golfu.

Odpočty se rušit nebudou

Mnozí prodejci aut se domnívají, že velký nárůst zájmu o běžná auta "s odpočtem" by mohl nastat v případě, kdy se zákazníci dozvědí, že stát tuto změnu zákona o DPH zase zruší - vidí přitom analogii s předloňským koncem výjimky na sníženou daň u bytů, která způsobila horečku na realitním trhu.

Podle Tomáše Brandejse ze společnosti Deloitte, jež se zabývá daňovým poradenstvím, je však takovýto konec platnosti zákona téměř nemožný. "Odporovalo by to evropskému právu, podle něhož si státy v době přistoupení k Evropské unii mohly nastavit daňové podmínky, jak uznaly za vhodné, ale už je nemohly zpřísňovat, pouze uvolňovat. A uvolněné změny jsou už nevratné. Některé státy to už zkusily, třeba Polsko u daně z pohonných hmot, ale tvrdě narazily u Evropského soudního dvora," vysvětluje Tomáš Brandejs.

Jedinou možností by podle něj bylo, kdyby se změnila evropská legislativa, což je ovšem kvůli ekonomické krizi velmi nepravděpodobné. Zákon je tedy v současné podobě vlastně nezrušitelný.

Co trh s ojetými auty?

Jestliže prodejci vozů čekají mírné, ale krátkodobé oživení trhu, co si myslí ti, již obchodují s auty ojetými? Zahltí se trh auty s mřížkou, která ve firmách uvolní místo novým, "bezmřížkatým"? Ve velkých bazarech si to nemyslí.

"Vozy s mřížkami se budou objevovat v nabídce autobazarů stejně jako dosud, budou je kupovat ti, jimž se mřížka hodí. Ovšem po nějaké době platnosti zákona, až se na trhu objeví odpočtové vozy bez mřížky, to budou mít ‚mřížkatci‘ těžší. Drahé auto s mřížkou, třeba Porsche Cayenne, bude trošku znehodnocené oproti tomu, které mřížku nemá. Navíc musí majitel odečíst původní částku na montáž mřížky a pak, aby mohl vozidlo zase prodat výhodněji bez mřížky, bude platit za demontáž a otypování zpět na osobní," domnívá se obchodní ředitel Auto ESA Tomáš Svoboda.

Pro autocentra s ojetinami začne být zajímavá doba za rok nebo za dva, až se budou "odpočtová" auta prodávat z firem dále. "Čekáme nárůst poptávky po vozidlech s možností odečtu DPH, a proto je budeme při výkupu zvýhodňovat - tedy budeme platit vyšší výkupní ceny, abychom se předzásobili. Budou je kupovat nové skupiny podnikatelů a živnostníků, jimž dříve vadila přepážka nebo homologace vozů jen pro čtyři cestující," myslí si vedoucí výkupu AAA Auto Petr Vaněček.

Auta a odpočet dph

Co bude pro firmy znamenat nový zákon o odpočtu DPH?

Odpočet DPH u všech osobních aut přinese nyní firmám (plátcům DPH) příležitost snížit náklady spojené s pořizováním firemních automobilů.

Primárně tedy ušetří na pořizovací ceně a je třeba také u určitých způsobů financování neopomíjet úspory v podobě hrazeného úroku na zapůjčený kapitál v důsledku poklesu pořizovací ceny vozu.

Další úspora plyne z ceny havarijního pojištění, protože jeho výše vychází také z pořizovací ceny. Tudíž téměř o pětinu klesnou i tyto náklady.

Při součtu těchto položek se ve velkých firemních parcích bude jednat o nezanedbatelné úspory. Naopak ale částečně vzrostou náklady na silniční daň, protože u osobního automobilu M1 je jiná metodika výpočtu než u vozidla kategorie N1.

Bude záležet na individuálním přístupu firem a jejich strategii, zda takto uspořené finanční prostředky budou dále investovat do vozového parku.

V praxi to může znamenat pořizovat na dané pozici lépe vybavené vozy nebo volit vozy s vyšší užitnou hodnotu v provedení kombi.

Variantou také může být zpříjemnit zaměstnancům cestování například pořízením navigace. Mnoho firem však takto ušetřené prostředky bude investovat do jiných oblastí ve firmě s ohledem na celosvětově nepříliš pozitivní ekonomickou situaci.

Stanislav Zelenka
prezident České Asociace Fleet Managementu






Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.