Prodejci škodovek v testu nepřesvědčili

-
Zájemci o nový automobil značky Škoda se nemohou vždy spolehnout, že jim obchodníci usnadní rozhodován) kvalitními informacemi. Vyplynulo to z návštěvy deseti značkových prodejen Škody, kde se redaktoři anonymně vydávali za potenciální kupce nové škodovky. "Ideální prodejce nemusí mít kravatu a košili nebo - když je to žena - pěkné šaty. Výborný dealer je vstřícný. A také musí umět zodpovědět všechny dotazy " říká Vladimír Provazník, který se na pražské Vysoké škole ekonomické zabývá psychologií. "Nevadí, pokud něco nezná z hlavy. Měl by ale vědět, kde informace najde. Dobrý obchodník může být i sportovně oblečen. S trochou nadsázky soudím, že ideální je vizáž závodníka."

Přístup prodejců v různých místech republiky však v mnohém ohledu nepřesvědčil. Důkazem tohoto tvrzení mohou být rady k bezpečnostní výbavě auta.

S bezpečností na štíru

Pět z deseti dealerů totiž zpochybnilo význam protiblokovacího sytému brzd ABS. "Ne- jsem zastáncem ABS. Jezdím na hory a vím, že když sjíždím z kopce dolů autem bez ABS, vytvoří se mi před kolem klín, který vůz brzdí. S ABS bych neměl šanci, kola povolují a povolují, až se zastavíte o strom," radí zákazníkům Pavel Blažek z lovosické prodejny Škoda. "Kdo jezdí slušně a v rámci pravidel, ten ABS nepotřebuje," soudí svitavský prodejce Jiří Drtílek. Jiný názor však zastává bývalý závodník a současný majitel školy bezpečné jízdy Jiří Patera: "To je úplný nesmysl, ABS v každém případě doporučuji. Pokud dealeři říkají opak, měl by jim výrobce vzít licenci k prodeji. Elektronika je lepší než možnosti člověka. S ABS lze řídit auto i za špatných podmínek, když je na silnici voda nebo sníh. Jedinou pravdou je nevýhoda prodloužení brzdné dráhy, ale ta je jen o dva metry delší než u auta bez ABS při brzdění z rychlosti sto kilometrů v hodině." Mluvčí Škody Auto Milan Smutný se k radám škodováckých dealerů k bezpečností automobilů nevyjádřil. Prodejci při testu nebodovali ani v případě bočních airbagů: jen jeden z deseti navštívených je nabídl. Přínos přitom potvrzují nárazové zkoušky, cena páru bočních airbagů nepřesahuje u Škody Fabia 9000 korun.

Škoda proti bionaftě

Na dvě skupiny rozdělila navštívené obchodníky otázka, zda lze do naftových motorů pod kapotou škodovek tankovat levnější bionaftu. "Výrobce doporučuje obyčejnou naftu," informuje Milan Kubovic z Hradce Králové. "Bionafta je schválena pro všechny prodávané dieselové motory," uvádí Jiří Drtílek ze Svitav. V návodu k obsluze Škody Fabia přitom stojí: "Vozidla se vznětovým motorem mohou také používat biopalivo pro vznětové motory." Tiskový mluvčí mladoboleslavské Škody Auto Milan Smutný však tvrdí: "Nelze vyloučit riziko poškození pohonné soustavy v důsledku nekvalitní bionafty, na které by se bohužel nemohla vztahovat záruka." V minulých letech výrobce opakovaně tankování bionafty do nových škodovek umožňoval. Dovozce vozů Volkswagen, Seat a Audi, které mají převážně stejné naftové motory jako Škoda, bionaftu nedoporučují již několik let.

Prostor třikrát jinak

Felicia i fabia patří do stejné třídy malých aut a mnohý zákazník se při rozhodování mezi zmíněnými modely zajímá o srovnání nabízeného prostoru. Nezávislá zkušebna pražského Ústavu silniční a městské dopravy naměřila větší šířku interiéru ve felicii. Naproti tomu ve fabii je o trochu víc místa pro kolena na zadních sedadlech. Deset oslovených prodejců se v hodnocení prostoru rozdělilo na tři skupiny. Jedni tvrdili, že větší je fabia, druzí v referencích upřednostnili felicii a třetí tvrdili, že obě vozidla jsou stejná. Ani v porovnání kufrů se prodejci neshodli, přesný rozdíl zavazadlových prostorů je nesporný a podle údajů výrobce činí 12 litrů ve prospěch felicie. "Pětadvacet litrů," odhaduje odlišnost Luděk Stropnický z Humpolce. Jiný dealer označuje rozdíl za osmilitrový, z úst dalších prodejců padá deset, 14 nebo 18 litrů.

Internetu nevěří

"Chceme, aby prodejci vyšli vstříc také zákazníkům, kteří nechtějí vytáhnout paty z domu a koupí vůz přes internet," prohlásil před měsícem na autosalonu v Ženevě Milan Smutný. Obchodníci se však k prodeji po počítačové síti opět stavějí různě. "Nákup přes internet už funguje. Lze objednat auto na přání, my vám ho dovezeme," nabízí Petr Rak z pražského zastoupení značky. "Podle našich zkušeností to nefunguje. Zkuste to, ale jak říkám, nefunguje to," myslí si Pavel Blažek. Škoda Auto nabízí k novým vozům čtyři hlavní záruky: rok na poruchy, tři roky na vady laku, deset let na prorezivění karoserie a na fabie nově i doživotní záruku mobility. Tři z deseti dotázaných prodejců však kvarteto záruk nedovedli vyjmenovat. Rozdíly panují mezi dealery i v názoru na ekonomickou výhodnost naftových aut. "Náklady na dražší diesel se vrátí, pokud ročně najedete dvacet tisíc kilometrů," konstatuje Petr Rak z Prahy. "Musíte ročně najet okolo čtyřiceti tisíc, jinak se to nevyplatí," soudí Milan Kubovic z Hradce Králové.

Opravdu je Škoda lepší?

Zvláštní kapitolou a lekcí z psychologie prodeje je postoj prodejců Škoda k jiným značkám. "Když se zákazník zeptá na konkurenci, použil bych odpověď typu: Dnes jsou všechna auta srovnatelná, ale já bych preferoval naši značku, protože je lepší v tom a tom," radí odborník na ekonomickou psychologii Vladimír Provazník. Podobnou cestou se vydala většina z navštívených dealerů, kteří zpravidla odvedli téma hovoru někam jinam, než aby odpověděli na dotazy ke konkurenci. Výjimkou je Pavel Blažek z lovosické prodejny. "Když kopnete do puma (Fiat Punto, pozn. red.) zepředu, udělá se vám na střeše boule," prohlašuje Blažek. A své tvrzení okořeňuje vulgárním vtipem na účet italských vozů. "Pravidelně a anonymně kontrolujeme prodejce," prohlašuje Milan Smutný. "Kvalita našich dealerů se ukazuje jako srovnatelná nebo lepší než u konkurence."