Terénní auta jsou překvapivými vítězi evropské krize automobilek

SUV jsou jediným typem aut, jehož prodeje i přes dvojciferný pád trhu s novými vozy rostou. V Česku se takovým vozům dokonce daří lépe než v Evropě, v prodejích se blíží šestině trhu.
Prodeje Škody Yeti stále rostou, letos dostane model novou tvář. Přijde o charakteristická kulatá světla, příď bude umírněnější ve stylu Škody Octavie.

Prodeje Škody Yeti stále rostou, letos dostane model novou tvář. Přijde o charakteristická kulatá světla, příď bude umírněnější ve stylu Škody Octavie. | foto: Škoda Auto

Když automobilka Škoda Auto v roce 2009 vstupovala s modelem Yeti na trh terénních aut, řada lidí si ťukala na čelo. V té době byla díky šrotovnému největším hitem malá auta a mnoho lidí nečekalo, že za větší vozy označované jako SUV začnou lidé utrácet.

Dnes je Yeti pro Škodu jedním z nejúspěšnějších modelů, jehož výroba neustále roste. Segment SUV loni na evropském trhu zvýšil jak svůj tržní podíl, tak i přes klesající trh zaznamenal růst v absolutním počtu prodaných vozů. Něco podobného, ale v podstatně menším měřítku, se podařilo jen miniautům. Ukazují to statistiky společnosti JATO Automotive připravené pro MF DNES.

Terénní vozy dosahují už podílu 12,8 procenta všech prodaných aut."Pro většinu automobilek znamená SUV jednu z mála cest, jak přijít se zcela novým modelem a výrazněji si zvýšit příjmy," upozorňuje Jan Malý z automobilové expertní skupiny PwC. Podle něj celý segment roste i proto, že se kategorie SUV v posledních letech rozšířila o tzv. crossovery, tedy křížence běžného auta s terénním.

"Nejde tak pouze o drahé exkluzivní modely, ale mnohdy i o dostupné vozy za cenu kombi nižší střední třídy. A na to slyší řada zákazníků, kteří se chtějí odlišit, ale nemají peníze na prémiové vozy," dodal Malý. Češi si tato auta oblíbili dokonce více než ostatní Evropané. Loni podíl SUV v nových registracích dosáhl už téměř pětiny.

Podle Reného Skučka, odborníka na automobilový průmysl společnosti 3M, je důvodem úspěchu SUV i fakt, že tyto vozy dobře kombinují uspokojení emotivních potřeb majitelů s jejich racionálními požadavky.

"Český zákazník v porovnání s vyspělými evropskými trhy stále přeceňuje význam vozu z pohledu společenského statusu. Proto bude ještě dlouho chtít větší nepraktické auto spíše než malé a praktičtější," podotkl Skuček. Padá i dlouho zažitý stereotyp, že SUV je vozem především pro manželky bohatých mužů pro jízdy po městě. Zejména u rodin střední třídy a starších movitějších párů nahrazují SUV hlavně vozidla kategorie MPV, tedy víceúčelové prostornější vozy. I když jejich praktičnost a   využitelnost je obvykle nižší.

"Je to znatelné i z prodejního mixu: čím nižší je vstupní tržní cena modelu, tím vyšší je podíl prodeje základních benzinových verzí s pohonem dvou kol," dodal Skuček.

Povinné ručení na SUV není drahé

Porovnejte si, za kolik můžete pořídit povinné ručení na SUV ve srovnávači FINmarket.cz

Růst prodejů a vstup nových modelů výrazně zlevnil i ceny nových modelů v této kategorii. Nejagresivnější je Dacia, která se svým modelem Duster pronikla v řadě zemí do první desítky nejprodávanějších vozů.

Sázka na zákazníky žádané SUV se přitom zjevně může firmě vyplatit, což ukazuje i fakt, že Dacia a Hyundai patří mezi jedny z mála stále rostoucích značek na klesajícím evropském trhu. Hyundai boduje s modelem ix35, který vyrábí v Nošovicích. Podle mluvčího Petra Vaňka už ix35 na celkové produkci automobilky v Nošovicích tvoří největší podíl. "Letos by měl dosáhnout 45 procent všech vyrobených vozů," uvedl Vaněk.

Novinka z Nošovic. Hyundai ix35 dostal nový facelift.

Hyundai ix35 se představilo na autosalonu v Ženevě tento měsíc v inovované podobě.

Padajícím prodejům zatím odolává i kategorie nejmenších aut. V Česku je její podíl proti Evropě zhruba poloviční. To je z velké části způsobené i tím, že miniauta jsou v řadě zemí druhým či třetím vozem do rodiny, na což české domácnosti často nemají.

Malá SUV nastupují

Ženevský autosalon, který zavřel teprve před několika dny, potvrdil trend dnešní doby: zálibu v malých SUV. Kategorii aut do lehčího terénu vymysleli v polovině devadesátých let, tehdy určitě nikdo nečekal, že se z nich stane fenomén. Auto, do kterého se nastupuje nahoru, vypadá odolně a dnes i stylově a přitom má jen pohon předních kol, dnes nabízí všichni velcí výrobci. Teď vymysleli, že by se tak vypadající auta líbila i zájemcům o malá auta. A tak u Peugeotu oblíbený malý kombík z řady 207 už nedostane nástupce. Namísto něj vyráží z Ženevy malé SUV 2008. Ford představil evropské provedení modelu Ecosport, které působí hodně robustně. Malé SUV má po Ženevě v nabídce také Renault, jmenuje se Captur.

Peugeot 2008

Renault Captur

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...