Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Terénní auta jsou překvapivými vítězi evropské krize automobilek

aktualizováno 
SUV jsou jediným typem aut, jehož prodeje i přes dvojciferný pád trhu s novými vozy rostou. V Česku se takovým vozům dokonce daří lépe než v Evropě, v prodejích se blíží šestině trhu.

Prodeje Škody Yeti stále rostou, letos dostane model novou tvář. Přijde o charakteristická kulatá světla, příď bude umírněnější ve stylu Škody Octavie. | foto: Škoda Auto

Když automobilka Škoda Auto v roce 2009 vstupovala s modelem Yeti na trh terénních aut, řada lidí si ťukala na čelo. V té době byla díky šrotovnému největším hitem malá auta a mnoho lidí nečekalo, že za větší vozy označované jako SUV začnou lidé utrácet.

Dnes je Yeti pro Škodu jedním z nejúspěšnějších modelů, jehož výroba neustále roste. Segment SUV loni na evropském trhu zvýšil jak svůj tržní podíl, tak i přes klesající trh zaznamenal růst v absolutním počtu prodaných vozů. Něco podobného, ale v podstatně menším měřítku, se podařilo jen miniautům. Ukazují to statistiky společnosti JATO Automotive připravené pro MF DNES.

Terénní vozy dosahují už podílu 12,8 procenta všech prodaných aut."Pro většinu automobilek znamená SUV jednu z mála cest, jak přijít se zcela novým modelem a výrazněji si zvýšit příjmy," upozorňuje Jan Malý z automobilové expertní skupiny PwC. Podle něj celý segment roste i proto, že se kategorie SUV v posledních letech rozšířila o tzv. crossovery, tedy křížence běžného auta s terénním.

Nabídka SUV za zajímavé ceny

Chcete si koupit SUV? Vybírejte z široké nabídky nových i ojetých aut na Automodul.cz/SUV.

"Nejde tak pouze o drahé exkluzivní modely, ale mnohdy i o dostupné vozy za cenu kombi nižší střední třídy. A na to slyší řada zákazníků, kteří se chtějí odlišit, ale nemají peníze na prémiové vozy," dodal Malý. Češi si tato auta oblíbili dokonce více než ostatní Evropané. Loni podíl SUV v nových registracích dosáhl už téměř pětiny.

Podle Reného Skučka, odborníka na automobilový průmysl společnosti 3M, je důvodem úspěchu SUV i fakt, že tyto vozy dobře kombinují uspokojení emotivních potřeb majitelů s jejich racionálními požadavky.

"Český zákazník v porovnání s vyspělými evropskými trhy stále přeceňuje význam vozu z pohledu společenského statusu. Proto bude ještě dlouho chtít větší nepraktické auto spíše než malé a praktičtější," podotkl Skuček. Padá i dlouho zažitý stereotyp, že SUV je vozem především pro manželky bohatých mužů pro jízdy po městě. Zejména u rodin střední třídy a starších movitějších párů nahrazují SUV hlavně vozidla kategorie MPV, tedy víceúčelové prostornější vozy. I když jejich praktičnost a   využitelnost je obvykle nižší.

"Je to znatelné i z prodejního mixu: čím nižší je vstupní tržní cena modelu, tím vyšší je podíl prodeje základních benzinových verzí s pohonem dvou kol," dodal Skuček.

Povinné ručení na SUV není drahé

Porovnejte si, za kolik můžete pořídit povinné ručení na SUV ve srovnávači FINmarket.cz

Růst prodejů a vstup nových modelů výrazně zlevnil i ceny nových modelů v této kategorii. Nejagresivnější je Dacia, která se svým modelem Duster pronikla v řadě zemí do první desítky nejprodávanějších vozů.

Sázka na zákazníky žádané SUV se přitom zjevně může firmě vyplatit, což ukazuje i fakt, že Dacia a Hyundai patří mezi jedny z mála stále rostoucích značek na klesajícím evropském trhu. Hyundai boduje s modelem ix35, který vyrábí v Nošovicích. Podle mluvčího Petra Vaňka už ix35 na celkové produkci automobilky v Nošovicích tvoří největší podíl. "Letos by měl dosáhnout 45 procent všech vyrobených vozů," uvedl Vaněk.

Novinka z Nošovic. Hyundai ix35 dostal nový facelift.

Hyundai ix35 se představilo na autosalonu v Ženevě tento měsíc v inovované podobě.

Padajícím prodejům zatím odolává i kategorie nejmenších aut. V Česku je její podíl proti Evropě zhruba poloviční. To je z velké části způsobené i tím, že miniauta jsou v řadě zemí druhým či třetím vozem do rodiny, na což české domácnosti často nemají.

Malá SUV nastupují

Ženevský autosalon, který zavřel teprve před několika dny, potvrdil trend dnešní doby: zálibu v malých SUV. Kategorii aut do lehčího terénu vymysleli v polovině devadesátých let, tehdy určitě nikdo nečekal, že se z nich stane fenomén. Auto, do kterého se nastupuje nahoru, vypadá odolně a dnes i stylově a přitom má jen pohon předních kol, dnes nabízí všichni velcí výrobci. Teď vymysleli, že by se tak vypadající auta líbila i zájemcům o malá auta. A tak u Peugeotu oblíbený malý kombík z řady 207 už nedostane nástupce. Namísto něj vyráží z Ženevy malé SUV 2008. Ford představil evropské provedení modelu Ecosport, které působí hodně robustně. Malé SUV má po Ženevě v nabídce také Renault, jmenuje se Captur.

Peugeot 2008

Peugeot 2008

Renault Captur

Renault Captur

Autor:




Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Další z rubriky

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.