Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Produktivita práce: automobilky v Evropě jsou nejslabší

  9:39aktualizováno  9:39
Londýn - Měřením produktivity práce ve 43 největších automobilových závodech v Evropě vyšlo najevo, že evropští a američtí výrobci aut stahují náskok svých japonských konkurentů. I když podle každoročního výzkumu evropských standardů produktivity, jež slouží jako klíčové měřítko pro automobilový průmysl, se opět na prvním místě v produktivitě práce umístila továrna z anglického Sunderlandu patřící japonské firmě Nissan, výrobci jako Ford, Renault a Fiat výrazně vylepšili své postavení.

"Konkurenti Nissanu dohánějí její továrnu v Sunderlandu; podařilo se jim snížit odstup z 25 procent v roce 2000 na pouhých devět procent v roce 2001," říkají autoři včera zveřejněného výzkumu. První místo mezi evropskými výrobci aut zaujímá se svou továrnou Renault. Při měření vyrobených aut na zaměstnance má šest svých továren mezi 15 nejlepšími evropskými automobilovými závody. Avšak pokud porovnáme výsledek celosvětově, pak by sunderlandská továrna, o ostatních evropských ani nemluvě, patřila hluboko do druhé ligy.

Podle Centra výzkumu světových trhů se ani jedna automobilová továrna v Evropě či Severní Americe neumístila mezi prvními 10 v oblasti produktivity. Prvních devět míst patří závodům vyrábějícím v Japonsku, desáté místo obsadila továrna v Jižní Koreji. Nejlepší evropská továrna v Sunderlandu vyrábí o 70 procent hůře než světová jednička - továrna Mitsushima v Japonsku, patřící automobilce Mitsubishi Motors. Na každého pracovníka zde ročně připadá 180 vyrobených aut ve srovnání s 95 auty v Sunderlandu.

Zaměstnanec v nejefektivnějším automobilovém závodě v Severní Americe vyrobí průměrně 96 nových aut ročně. Analytici však poznamenávají, že měření indexu produktivity vůbec neodráží ziskovost společností. Jako příklad právě uvádějí PSA Peugeot-Citroën a Volvo, jež se sice podle indexu produktivity práce umístily hodně vzadu, ale patří k nejziskovějším automobilkám. Na druhou stranu Nissan, Ford, Toyota, GM či Fiat, jež se v žebříčku produktivity umístily o hodně lépe, buďto v Evropě prodělávají či se stěží drží na nule. V poslední době se však výrobci z Evropy a Severní Ameriky zaměřují na zavírání neefektivních závodů, snižování přebytečné kapacity a přebírání některých japonských výrobních postupů.

Například Ford snížil za poslední dva roky výrobní kapacitu v Evropě o 20 procent; jeho velký rival General Motors omezil výrobu o 400 tisíc aut a propustil několik tisíc lidí. Mladoboleslavská Škodovka by skončila hluboko pod uvedenými čísly: loni na jednoho pracovníka připadalo 18,7 automobilu. Má však rostoucí tendenci - předloni připadalo na jednoho zaměstnance o čtyři auta méně. Podobnou produktivitu mají i další "východní" továrny. V méně rozvinutých zemích se firmám vyplácí využít nízkých mezd a zaměstnat více lidí, místo aby lidskou práci nahrazovaly drahými stroji.

Autor:




Nejčtenější

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda odpískala malé levné auto pro Indii, s Tata Motors ukončila jednání

Automobilka Škoda Auto i celý koncern Volkswagen ukončily jednání s indickou Tata Motors o možné společné výrobě aut v rámci strategického partnerství. Firmy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.