Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Produktivita práce: automobilky v Evropě jsou nejslabší

  9:39
Londýn - Měřením produktivity práce ve 43 největších automobilových závodech v Evropě vyšlo najevo, že evropští a američtí výrobci aut stahují náskok svých japonských konkurentů. I když podle každoročního výzkumu evropských standardů produktivity, jež slouží jako klíčové měřítko pro automobilový průmysl, se opět na prvním místě v produktivitě práce umístila továrna z anglického Sunderlandu patřící japonské firmě Nissan, výrobci jako Ford, Renault a Fiat výrazně vylepšili své postavení.

"Konkurenti Nissanu dohánějí její továrnu v Sunderlandu; podařilo se jim snížit odstup z 25 procent v roce 2000 na pouhých devět procent v roce 2001," říkají autoři včera zveřejněného výzkumu. První místo mezi evropskými výrobci aut zaujímá se svou továrnou Renault. Při měření vyrobených aut na zaměstnance má šest svých továren mezi 15 nejlepšími evropskými automobilovými závody. Avšak pokud porovnáme výsledek celosvětově, pak by sunderlandská továrna, o ostatních evropských ani nemluvě, patřila hluboko do druhé ligy.

Podle Centra výzkumu světových trhů se ani jedna automobilová továrna v Evropě či Severní Americe neumístila mezi prvními 10 v oblasti produktivity. Prvních devět míst patří závodům vyrábějícím v Japonsku, desáté místo obsadila továrna v Jižní Koreji. Nejlepší evropská továrna v Sunderlandu vyrábí o 70 procent hůře než světová jednička - továrna Mitsushima v Japonsku, patřící automobilce Mitsubishi Motors. Na každého pracovníka zde ročně připadá 180 vyrobených aut ve srovnání s 95 auty v Sunderlandu.

Zaměstnanec v nejefektivnějším automobilovém závodě v Severní Americe vyrobí průměrně 96 nových aut ročně. Analytici však poznamenávají, že měření indexu produktivity vůbec neodráží ziskovost společností. Jako příklad právě uvádějí PSA Peugeot-Citroën a Volvo, jež se sice podle indexu produktivity práce umístily hodně vzadu, ale patří k nejziskovějším automobilkám. Na druhou stranu Nissan, Ford, Toyota, GM či Fiat, jež se v žebříčku produktivity umístily o hodně lépe, buďto v Evropě prodělávají či se stěží drží na nule. V poslední době se však výrobci z Evropy a Severní Ameriky zaměřují na zavírání neefektivních závodů, snižování přebytečné kapacity a přebírání některých japonských výrobních postupů.

Například Ford snížil za poslední dva roky výrobní kapacitu v Evropě o 20 procent; jeho velký rival General Motors omezil výrobu o 400 tisíc aut a propustil několik tisíc lidí. Mladoboleslavská Škodovka by skončila hluboko pod uvedenými čísly: loni na jednoho pracovníka připadalo 18,7 automobilu. Má však rostoucí tendenci - předloni připadalo na jednoho zaměstnance o čtyři auta méně. Podobnou produktivitu mají i další "východní" továrny. V méně rozvinutých zemích se firmám vyplácí využít nízkých mezd a zaměstnat více lidí, místo aby lidskou práci nahrazovaly drahými stroji.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...