Produktivita práce: automobilky v Evropě jsou nejslabší

Londýn - Měřením produktivity práce ve 43 největších automobilových závodech v Evropě vyšlo najevo, že evropští a američtí výrobci aut stahují náskok svých japonských konkurentů. I když podle každoročního výzkumu evropských standardů produktivity, jež slouží jako klíčové měřítko pro automobilový průmysl, se opět na prvním místě v produktivitě práce umístila továrna z anglického Sunderlandu patřící japonské firmě Nissan, výrobci jako Ford, Renault a Fiat výrazně vylepšili své postavení.

"Konkurenti Nissanu dohánějí její továrnu v Sunderlandu; podařilo se jim snížit odstup z 25 procent v roce 2000 na pouhých devět procent v roce 2001," říkají autoři včera zveřejněného výzkumu. První místo mezi evropskými výrobci aut zaujímá se svou továrnou Renault. Při měření vyrobených aut na zaměstnance má šest svých továren mezi 15 nejlepšími evropskými automobilovými závody. Avšak pokud porovnáme výsledek celosvětově, pak by sunderlandská továrna, o ostatních evropských ani nemluvě, patřila hluboko do druhé ligy.

Podle Centra výzkumu světových trhů se ani jedna automobilová továrna v Evropě či Severní Americe neumístila mezi prvními 10 v oblasti produktivity. Prvních devět míst patří závodům vyrábějícím v Japonsku, desáté místo obsadila továrna v Jižní Koreji. Nejlepší evropská továrna v Sunderlandu vyrábí o 70 procent hůře než světová jednička - továrna Mitsushima v Japonsku, patřící automobilce Mitsubishi Motors. Na každého pracovníka zde ročně připadá 180 vyrobených aut ve srovnání s 95 auty v Sunderlandu.

Zaměstnanec v nejefektivnějším automobilovém závodě v Severní Americe vyrobí průměrně 96 nových aut ročně. Analytici však poznamenávají, že měření indexu produktivity vůbec neodráží ziskovost společností. Jako příklad právě uvádějí PSA Peugeot-Citroën a Volvo, jež se sice podle indexu produktivity práce umístily hodně vzadu, ale patří k nejziskovějším automobilkám. Na druhou stranu Nissan, Ford, Toyota, GM či Fiat, jež se v žebříčku produktivity umístily o hodně lépe, buďto v Evropě prodělávají či se stěží drží na nule. V poslední době se však výrobci z Evropy a Severní Ameriky zaměřují na zavírání neefektivních závodů, snižování přebytečné kapacity a přebírání některých japonských výrobních postupů.

Například Ford snížil za poslední dva roky výrobní kapacitu v Evropě o 20 procent; jeho velký rival General Motors omezil výrobu o 400 tisíc aut a propustil několik tisíc lidí. Mladoboleslavská Škodovka by skončila hluboko pod uvedenými čísly: loni na jednoho pracovníka připadalo 18,7 automobilu. Má však rostoucí tendenci - předloni připadalo na jednoho zaměstnance o čtyři auta méně. Podobnou produktivitu mají i další "východní" továrny. V méně rozvinutých zemích se firmám vyplácí využít nízkých mezd a zaměstnat více lidí, místo aby lidskou práci nahrazovaly drahými stroji.