Na pravidelné technické prohlídky v akreditovaných STK musí majitelé s osobním autem nejpozději čtyři roky po pořízení nového vozu a pak každé dva roky.
Při prohlídkách technici mimo jiné kontrolují účinnost brzd, seřízení světel, funkčnost podvozku a řízení, stav pneumatik, fungování elektrických přístrojů nebo úniky oleje. Nejčastější závady zjišťují STK na osvětlení a brzdách aut.
STK zajišťují i evidenční kontroly, které musí vozidla podstoupit při každé změně majitele. Evidenční kontrola stojí kolem 150 až 200 korun, pravidelná technická prohlídka vyjde na 500 až 600 Kč.
V letošním roce ministerstvo dopravy výrazně zpřísnilo kontrolu činnosti stanic. Začalo zavádět centrální počítačovou databázi, která má zamezit podvodům při technických kontrolách, kdy procházely i vozy, které na STK vůbec nebyly.
Součástí protokolu by měl být i snímek vozu přímo ve stanici a přesný čas zahájení a ukončení kontroly. Centrálně uložená data jsou propojena s registrem vozidel. Policie či orgány veřejné správy tak mají přesné informace o aktuálním stavu kontroly každého vozu.
Všechny stanice by měly být novým výpočetním systémem vybaveny zhruba do letošního pololetí. "Je ještě potřeba vyladit systém především po technické stránce tak, aby v případě kolize současných dotazů několika desítek STK nedošlo k překročení psychologické hranice pohodlné obsluhy," doplnila Žižková.
V ČR je registrováno celkem 6,2 milionu vozidel, z toho 3,96 milionu osobních aut. Průměrné stáří osobních vozů je 13,8 roku a stále mírně roste. V Evropě je naopak obvyklý průměr stáří aut pod deset let.
***
Čtěte také: Po Česku se válí 300 tisíc autovraků ...ZDE