Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za volantem budeme lelkovat nebo číst noviny. Řízení obstará auto

aktualizováno 
Kolony na silnici nemilujeme, ale evropští výzkumníci vyvíjejí systém, jak je tvořit organizovaně. Umožňuje jízdu po dálnici v takzvaných silničních vlacích a má za sebou první úspěšný test mimo simulátory. Do deseti let byl mohly být vláčky tvořené auty s lelkujícími řidiči běžnou součástí provozu.

Jednou budeme v kolonách jezdit všichni. Alespoň to tvrdí Volvo, na jehož zkušebním okruhu nedaleko švédského Göteborgu systém podstoupil první zkoušku mimo simulátory. A dopadla na výbornou. Auto hladce následovalo vedoucí nákladní volvo.

"Jsme velmi potěšeni tím, že různé systémy již napoprvé tak dobře fungují,“ říká Erik Coelingh, vývojář švédské automobilky. "Vždyť tyto systémy pocházejí od sedmi firem ze čtyř zemí, které jsou do projektu SARTRE (Safe Road Trains for the Environment – Bezpečné autovlaky pro životní prostředí, pozn. red.) zapojeny. Zimní počasí pak umožnilo provedení dodatečných testů kamer a komunikačních zařízení.“

True

Cílem projektu je zavést na dálnicích takzvané silniční vlaky, které povede jeden profesionální řidič na začátku konvoje. Ostatní automobily sledují vzdálenost, rychlost a směr jízdy a upravují tyto parametry podle vozidla vpředu. Všechna auta jsou přitom zcela nezávislá a každé z nich může konvoj kdykoliv opustit.

K řízení tak nepotřebujete ruce, nohy ani pozornost. Automobil sám zatáčí, rozjíždí se a brzdí. Během prvních testů si řidič třeba četl noviny. "Na začátku je velice těžké věřit tomuto systému. Neustále sledujete vozovku, jste připraveni kdykoliv zasáhnout," říká jeden z výzkumníků. "Ale po několika jízdách, když vidíte, že auto dokonale sleduje první vůz a můžete s ním zahnout i za roh, se váš přístup začne postupně měnit."

Testování systému automobilových vlaků, ve kterých je řidič zbytečný

Bez nehod a s menší spotřebou

Hlavní předností systému SARTRE, o které výzkumníci hovoří nejvíce, je bezpečnost silničního provozu. Z tohoto důvodu také výzkum spolufinancuje Evropská unie. "Tato technologie minimalizuje lidský faktor, který je příčinou nejméně 80 procent všech dopravních nehod," tvrdí výzkumníci.

Většina bezpečnostních prvků je už v podstatě vyrobená, ale jak sami vědci tvrdí, nejdelší čas bude trvat schvalování legislativy (25 vlád EU musí přijmout podobné zákony) a přijetí tohoto systému u široké veřejnosti. Výhrad, které mají řidiči proti svěření řízení počítači, je zatím víc než dost.

Kdo bude vlastně ten profesionální řidič v prvním vozidle? Jak budou reagovat automobily "ve vlaku", když mají různé jízdní vlastnosti? Jak systém vyhodnotí situaci, když řidič uprostřed kolony zkolabuje a začne vyjíždět mimo vozovku? V internetových diskusích tyto otázky neberou konce.

"Profesionální a dokonale vyškolený řidič ve vedoucím voze je důležitým faktorem, zajišťujícím bezpečnost v projektu," říká Erik Nordin z Volva. Řidič vozu je navíc podporován nejmodernějšími bezpečnostními technologiemi jako je systém hlídání pozornosti řidiče, systém varování před čelní kolizí a stabilizační systémy, které zvyšují pozornost řidiče a minimalizují riziko nehody.

Výzkumný tým slibuje i další pozitivní efekty systému. Jízda v konvojích má zvýšit bezpečnost silničního provozu a uspořit až 20 procent paliva a tedy také snížit emise CO2.

Kdo vede kolonu

Vedoucí vůz je vybaven všemi v současnosti nabízenými bezpečnostními systémy. Kromě systémů ESP (elektronický stabilizační systém), je to systém podpory pro udržování v jízdním pruhu (Lane Keeping Support, LKS), podpory pozornosti řidiče (Driver Alert Support, DAS), podpory při změně jízdního pruhu (Lane Change Support, LCS) a adaptivního tempomatu (ACC). Dále je vybaven všemi bezpečnostními systémy, které jsou aktuálně testovány v rámci různých výzkumných programů financovaných EU.

Káva a noviny ve 130 km/h?

Podle vývojářů se také zlepší využití kapacity stávajících komunikací, což nabízí potenciál ke zkrácení celkové doby jízdy. Uživatelům tato technologie nabídne praktické výhody jako příjemnější, předvídatelnější a levnější cestování, s čímž souvisí i důležitý přínos v podobě více volného času.

Vývojáři dokonce tvrdí, že k zavedení silničních vlaků nebude potřeba měnit stávající komunikace a chtějí proto "definovat soubor přijatelných strategií pro jízdu v konvojích, které umožní provoz silničních vlaků na veřejných komunikacích". Možná si tak za 10 let opravdu v autě otevřeme noviny, vychutnáme kávu a pohodlně se opřeme v sedadle, zatímco pofrčíme po dálnici.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.