Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pro hackování auta na dálku stačí pár součástek za čtyři stovky

aktualizováno 
Je menší než mobil a cena součástek je zhruba 400 korun. Malinké zařízení s názvem CHT můžete ukrýt v dlani a s jeho pomocí pak několik let ovládat elektronické systémy vozidel. Jeho sílu chtějí prezentovat na výstavě v Šanghaji.

Pro hackování auta už mnohdy ani nebude nutné se do něj vloupat. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Zařízení s názvem CAN Hacking Tool (CHT) využívá fyzické připojení na sběrnici CAN-Bus, kterou moderní automobily používají pro vnitřní komunikační síť senzorů a funkčních jednotek.

Malý hackerský nástroj se vejde potenciálnímu útočníkovi do dlaně a s jeho pomocí dokáže během několika minut ovládat například zámky, elektronické systémy, airbagy nebo světla.

Autory zařízení jsou dva bezpečnostní výzkumníci ze Španělska Javier Vazquez Vidal a Alberto Garcia Illera. Veřejnosti jej poprvé představili minulý rok na konferenci Black Hat v Las Vegas, letos v březnu chtějí jeho možnosti demonstrovat na podobné konferenci v Singapuru.

"Připojení zabere zhruba pět minut, možná méně. Poté můžeme v klidu odejít," řekl časopisu Forbes Vazquez Vidal. "Pak můžeme zařízení spustit tak, aby udělalo přesně to, co mu naprogramujeme."

Zařízení CHT se na sběrnici CAN-Bus může připojit přes konektor, který mají všechna moderní auta a energii odebírá z elektrické sítě elektromobilu. Po připojení pak nenápadně vyčkává na příkazy odeslané bezdrátově z počítače útočníka.

Autora nevypátráte

Typy příkazů záleží na konkrétním modelu vozidla. Výzkumníci zatím testovali čtyři různá auta, názvy konkrétních modelů chtějí zveřejnit právě na konferenci v Singapuru. Španělé přiznávají, že pro některé modely je nutné vloupání do vozidla, u určitých modelů bude stačit jeho připojení pod vozidlem.

Ilustrační foto

CHT není prvním případem, kdy hackeři (v těchto případech to ovšem nejsou opravdoví hackeři) prolomili elektronický systém vozidla. Jenže až doposud k tomu používali připojení přes Bluetooth, který ovládání vozidla limitoval na krátké vzdálenosti.

Javier Vazquez Vidal a Alberto Garcia Illera však tvrdí, že jejich zařízení bude v budoucnosti využívat síť GSM a útok tak nebude omezen žádnou vzdáleností. Pozoruhodná je i jeho cena, podle autorů nepřesáhne 12 liber (400 Kč).

Malinké zařízení je navíc vyrobené z naprosto standardních součástek běžně dostupných na trhu. Pokud ho v autě někdo objeví, jeho autora s největší pravděpodobností stejně nikdo nevypátrá.

Bude hůř

Spolu se zvětšujícím se počtem elektronických systémů vozidel se dostává do popředí také otázka jejich bezpečnosti. Zatímco výrobci neustále tvrdí, že automobily jsou proti případným útokům dobře chráněné, výzkumníkům se často daří prokázat naprostý opak.

Jedno z posledních prolomení ochrany předvedli v minulém roce inženýři Charlie Miller a Chris Valasek z americké Indiany. S pomocí počítačů se jim podařilo na malou vzdálenost napojit na řídicí jednotky Toyoty Prius a Fordu Escape a ovládat brzdy, akceleraci vozidla a dokonce i zatroubit na klakson.

Ilustrační foto.

Zatímco představitelé Toyoty vydali prohlášení, že tento útok je v žádném případě neohromil a jejich systémy jsou i nadále bezpečné, tiskový mluvčí Fordu potvrdil, že automobilka mu přikládá velký význam.

Výzkumem zabezpečení telematických systémů automobilů se například zabývá poměrně mladá instituce s názvem Center for Automotive Embedded Systems Security  (CAESS, Centrum pro bezpečnost vestavěných automobilových systémů).

Badatelům se podařilo demonstrovat hned několik způsobů, jak automobily "hacknout". Využívají k tomu Bluetooth, wi-fi nebo modifikovaný hudební soubor v CD přehrávači. Přečtěte si: Moderní automobily budeme muset chránit proti hackerům a virům

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Další z rubriky

Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post
Zkusili jsme německou poštovní dodávku. Elektromobil, který dává smysl

Boxberg (Od zpravodaje iDNES.cz) Taková auta se dnes vlastně ani nevyrábějí. Jednoduchá, účelná, postavená přesně k tomu, pro co mají být určena. Vlastně není divu, že se německá pošta...  celý článek

Unikátní vozítko PodRide
Auto, nebo kolo? Šlapací elektromobil je obojí

Má čtyři kola a elektromotor, ale šlape se na něm. Vozítko PodRide se pohybuje někde mezi autem a kolem. Vynalezl jej Švéd Mikael Kjellman a do světa by jej...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna

Motoristé zřejmě budou muset opět platit České kanceláři pojistitelů za nepojištěná vozidla. Obnovu příspěvku schválila Sněmovna v poslanecké novele zákona o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.