Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pro hackování auta na dálku stačí pár součástek za čtyři stovky

aktualizováno 
Je menší než mobil a cena součástek je zhruba 400 korun. Malinké zařízení s názvem CHT můžete ukrýt v dlani a s jeho pomocí pak několik let ovládat elektronické systémy vozidel. Jeho sílu chtějí prezentovat na výstavě v Šanghaji.

Pro hackování auta už mnohdy ani nebude nutné se do něj vloupat. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Zařízení s názvem CAN Hacking Tool (CHT) využívá fyzické připojení na sběrnici CAN-Bus, kterou moderní automobily používají pro vnitřní komunikační síť senzorů a funkčních jednotek.

Malý hackerský nástroj se vejde potenciálnímu útočníkovi do dlaně a s jeho pomocí dokáže během několika minut ovládat například zámky, elektronické systémy, airbagy nebo světla.

Autory zařízení jsou dva bezpečnostní výzkumníci ze Španělska Javier Vazquez Vidal a Alberto Garcia Illera. Veřejnosti jej poprvé představili minulý rok na konferenci Black Hat v Las Vegas, letos v březnu chtějí jeho možnosti demonstrovat na podobné konferenci v Singapuru.

"Připojení zabere zhruba pět minut, možná méně. Poté můžeme v klidu odejít," řekl časopisu Forbes Vazquez Vidal. "Pak můžeme zařízení spustit tak, aby udělalo přesně to, co mu naprogramujeme."

Zařízení CHT se na sběrnici CAN-Bus může připojit přes konektor, který mají všechna moderní auta a energii odebírá z elektrické sítě elektromobilu. Po připojení pak nenápadně vyčkává na příkazy odeslané bezdrátově z počítače útočníka.

Autora nevypátráte

Typy příkazů záleží na konkrétním modelu vozidla. Výzkumníci zatím testovali čtyři různá auta, názvy konkrétních modelů chtějí zveřejnit právě na konferenci v Singapuru. Španělé přiznávají, že pro některé modely je nutné vloupání do vozidla, u určitých modelů bude stačit jeho připojení pod vozidlem.

Ilustrační foto

CHT není prvním případem, kdy hackeři (v těchto případech to ovšem nejsou opravdoví hackeři) prolomili elektronický systém vozidla. Jenže až doposud k tomu používali připojení přes Bluetooth, který ovládání vozidla limitoval na krátké vzdálenosti.

Javier Vazquez Vidal a Alberto Garcia Illera však tvrdí, že jejich zařízení bude v budoucnosti využívat síť GSM a útok tak nebude omezen žádnou vzdáleností. Pozoruhodná je i jeho cena, podle autorů nepřesáhne 12 liber (400 Kč).

Malinké zařízení je navíc vyrobené z naprosto standardních součástek běžně dostupných na trhu. Pokud ho v autě někdo objeví, jeho autora s největší pravděpodobností stejně nikdo nevypátrá.

Bude hůř

Spolu se zvětšujícím se počtem elektronických systémů vozidel se dostává do popředí také otázka jejich bezpečnosti. Zatímco výrobci neustále tvrdí, že automobily jsou proti případným útokům dobře chráněné, výzkumníkům se často daří prokázat naprostý opak.

Jedno z posledních prolomení ochrany předvedli v minulém roce inženýři Charlie Miller a Chris Valasek z americké Indiany. S pomocí počítačů se jim podařilo na malou vzdálenost napojit na řídicí jednotky Toyoty Prius a Fordu Escape a ovládat brzdy, akceleraci vozidla a dokonce i zatroubit na klakson.

Ilustrační foto.

Zatímco představitelé Toyoty vydali prohlášení, že tento útok je v žádném případě neohromil a jejich systémy jsou i nadále bezpečné, tiskový mluvčí Fordu potvrdil, že automobilka mu přikládá velký význam.

Výzkumem zabezpečení telematických systémů automobilů se například zabývá poměrně mladá instituce s názvem Center for Automotive Embedded Systems Security  (CAESS, Centrum pro bezpečnost vestavěných automobilových systémů).

Badatelům se podařilo demonstrovat hned několik způsobů, jak automobily "hacknout". Využívají k tomu Bluetooth, wi-fi nebo modifikovaný hudební soubor v CD přehrávači. Přečtěte si: Moderní automobily budeme muset chránit proti hackerům a virům

Autor:




Nejčtenější

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

Silný vítr převrátil nákladnímu autu z Hulína prázdný přívěs, který zablokoval
Českem se žene fičák. Držte pevně volant a pozor na nákladní auta

V Česku fouká silný vítr, v takových chvílích je bezpečnější nevyjíždět. Když už vyjedete, uberte plyn a sledujte okolí. Nejvíce ohrožená jsou vyšší auta,...  celý článek

21. AvD-Histo-Monte 2017
OBRAZEM: Automobiloví dědečci přešplhali Alpy v kvapíkovém tempu

AvD-Histo-Monte je jednou z nejparádnějších veteránských rallye Evropy. Možná tu chybí ta nejnabubřelejší automobilová smetánka, o to víc se však závodí a s...  celý článek

Nová Škoda Superb v Praze
Citigo, nebo Octavia? Škoda řeší, který její elektromobil bude první

Škoda brzy ukáže svou elektrobudoucnost, sériová výroba je ale daleko. Plány elektrifikace české značky se právě rodí.  celý článek

Řidič na pražských Vinohradech naboural několik desítek zaparkovaných aut (12....
Nemáte povinné ručení? Zaplatíte dvakrát tolik, plánuje stát nové pokuty

Řidiči, kteří neplatí pojištění odpovědnosti z provozu svých vozidel, mohou mít problém. Poslanci totiž chtějí, aby od příštího roku začala Česká kancelář...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.