Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pro hackování auta na dálku stačí pár součástek za čtyři stovky

aktualizováno 
Je menší než mobil a cena součástek je zhruba 400 korun. Malinké zařízení s názvem CHT můžete ukrýt v dlani a s jeho pomocí pak několik let ovládat elektronické systémy vozidel. Jeho sílu chtějí prezentovat na výstavě v Šanghaji.

Pro hackování auta už mnohdy ani nebude nutné se do něj vloupat. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Zařízení s názvem CAN Hacking Tool (CHT) využívá fyzické připojení na sběrnici CAN-Bus, kterou moderní automobily používají pro vnitřní komunikační síť senzorů a funkčních jednotek.

Malý hackerský nástroj se vejde potenciálnímu útočníkovi do dlaně a s jeho pomocí dokáže během několika minut ovládat například zámky, elektronické systémy, airbagy nebo světla.

Autory zařízení jsou dva bezpečnostní výzkumníci ze Španělska Javier Vazquez Vidal a Alberto Garcia Illera. Veřejnosti jej poprvé představili minulý rok na konferenci Black Hat v Las Vegas, letos v březnu chtějí jeho možnosti demonstrovat na podobné konferenci v Singapuru.

"Připojení zabere zhruba pět minut, možná méně. Poté můžeme v klidu odejít," řekl časopisu Forbes Vazquez Vidal. "Pak můžeme zařízení spustit tak, aby udělalo přesně to, co mu naprogramujeme."

Zařízení CHT se na sběrnici CAN-Bus může připojit přes konektor, který mají všechna moderní auta a energii odebírá z elektrické sítě elektromobilu. Po připojení pak nenápadně vyčkává na příkazy odeslané bezdrátově z počítače útočníka.

Autora nevypátráte

Typy příkazů záleží na konkrétním modelu vozidla. Výzkumníci zatím testovali čtyři různá auta, názvy konkrétních modelů chtějí zveřejnit právě na konferenci v Singapuru. Španělé přiznávají, že pro některé modely je nutné vloupání do vozidla, u určitých modelů bude stačit jeho připojení pod vozidlem.

Ilustrační foto

CHT není prvním případem, kdy hackeři (v těchto případech to ovšem nejsou opravdoví hackeři) prolomili elektronický systém vozidla. Jenže až doposud k tomu používali připojení přes Bluetooth, který ovládání vozidla limitoval na krátké vzdálenosti.

Javier Vazquez Vidal a Alberto Garcia Illera však tvrdí, že jejich zařízení bude v budoucnosti využívat síť GSM a útok tak nebude omezen žádnou vzdáleností. Pozoruhodná je i jeho cena, podle autorů nepřesáhne 12 liber (400 Kč).

Malinké zařízení je navíc vyrobené z naprosto standardních součástek běžně dostupných na trhu. Pokud ho v autě někdo objeví, jeho autora s největší pravděpodobností stejně nikdo nevypátrá.

Bude hůř

Spolu se zvětšujícím se počtem elektronických systémů vozidel se dostává do popředí také otázka jejich bezpečnosti. Zatímco výrobci neustále tvrdí, že automobily jsou proti případným útokům dobře chráněné, výzkumníkům se často daří prokázat naprostý opak.

Jedno z posledních prolomení ochrany předvedli v minulém roce inženýři Charlie Miller a Chris Valasek z americké Indiany. S pomocí počítačů se jim podařilo na malou vzdálenost napojit na řídicí jednotky Toyoty Prius a Fordu Escape a ovládat brzdy, akceleraci vozidla a dokonce i zatroubit na klakson.

Ilustrační foto.

Zatímco představitelé Toyoty vydali prohlášení, že tento útok je v žádném případě neohromil a jejich systémy jsou i nadále bezpečné, tiskový mluvčí Fordu potvrdil, že automobilka mu přikládá velký význam.

Výzkumem zabezpečení telematických systémů automobilů se například zabývá poměrně mladá instituce s názvem Center for Automotive Embedded Systems Security  (CAESS, Centrum pro bezpečnost vestavěných automobilových systémů).

Badatelům se podařilo demonstrovat hned několik způsobů, jak automobily "hacknout". Využívají k tomu Bluetooth, wi-fi nebo modifikovaný hudební soubor v CD přehrávači. Přečtěte si: Moderní automobily budeme muset chránit proti hackerům a virům

Autor:




Nejčtenější

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.