Neprůstřelná dodávka

Neprůstřelná dodávka - Neprůstřelné dodávky používají v Česku banky pro transport peněz. | foto: MAFA - Martin Pinkas

Proměna auta v pancéřový vůz - dobře utajené tajemství

Audi A4 nebo třeba Mercedes třídy S, ale i Škodu Octavia lze proměnit v obrněný transportér. Doba to žádá - někteří lidé se chtějí maximálně ochránit před napadením zvenčí. Ulice tak brázdí v autech, která se sice na pohled neliší od obyčejných, ale pod kabátem skrývají techniku takřka vojenskou. Nikdo netuší, že mají skla tlustá jako palec dospělého člověka a místo normálních plechů posádku kryjí materiály odolné i střelbě ze samopalu Kalašnikov.

Přestavět prakticky jakýkoliv vůz na pancéřový - to není problém, zato je to tajemství. "Nemůžeme protivníkům našich zákazníků vyzradit, jak po technické stránce vypadá auto převážející peníze mezi bankami.

Ostatně - také vás jsme si prověřili, než něco ukážeme," přiznává Jaroslav Černý, šéf přeloučské firmy, která vozidla obrňuje. Přesto leccos odhalí. Zatímco obyčejná automobilová skla jsou čtyřmilimetrová, žádají bezpečnostní agentury okna až desetinásobně robustnější.

Jako příklad Jaroslav Černý ukazuje sklo, které nezničilo ani několik střel z revolveru Magnum 44. "Sklo nemůže prasknout, na posádku se dokonce nesmí dostat ani střep," říká. Okno mohou výkonné elektromotorky posouvat nahoru a dolů. "Ale děláme to neradi, bezpečnost s otevřeným oknem rychle klesá," svěřuje se Jaroslav Černý.

"Skla - to je při přestavbě nejdražší část," doplňuje obchodní ředitel společnosti Miloš Nerad. Zlom ve výrobě neprůstřelných skel přinesl začátek devadesátých let. Do té doby nikdo nevyráběl vypouklá čelní, ale jen plochá neprůstřelná okna. Na tlustá skla navazují na první pohled běžné plechy karoserie.

Pod nimi se skrývají například kusy duální oceli nebo keramiky. Jinak by auto neobstálo v balistických zkouškách. Při těch střelci auto rozstřílí desítkami střel různého kalibru. Chránit je třeba i další důležité orgány vozidla.

Například k tomu, aby po případném útoku mohlo rychle zmizet, nestačí obyčejné pneumatiky. Vlastně stačí, ale uvnitř musí mít k disku připevněnou obruč z odolného plastu. Když totiž lupič gumu prostřelí, dojede auto na prstenci směrem k bezpečí nejméně 50 kilometrů, a to až devadesátikilometrovou rychlostí.

Ochráněno je i srdce vozu, řídicí jednotka a samozřejmě i palivová nádrž. Bezpečnost posádky nebo nákladu garantuje ještě řada dalších úprav, bez nichž by přestavba na superbezpečný vůz neměla smysl. Systém závor umí auto zamknout tak, že se dovnitř k posádce nikdo nezvaný nedostane.

Před zápalnými lahvemi chrání vůz hasicí systém, který se stará o likvidaci ohně v motoru a pod podlahou. Kromě sirén a alarmů dostane automobil také dorozumívací zařízení s okolím, aby nebylo nutné stahovat okénka. Některé banky do svých dodávek objednávají i střílny.

Vše je perfektně skryto očím, ani místa pro střelce si nezasvěcený pozorovatel při obcházení obrněného civilního vozu nevšimne. A zákazníci přeloučské firmy? "Pětadevadesát procent objednávek máme ze zahraničí.

Auta dodáváme státníkům, bezpečnostním agenturám, bankám i šéfům významných společností," vypočítává Jaroslav Černý. A doplňuje, že například neprůstřelná Škoda Octavia 1.8 turbo ve výbavě Laurin & Klement stojí přes dva miliony korun.