Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Propanbutanová auta mají své klady i zápory

aktualizováno 
Plyn stojí zhruba polovinu co srovnatelné množství benzinu, přičemž spotřeba při použití propan-butanu se zvedne pouze asi o tři až deset procent a výkon klesá o zhruba pět až sedm procent.

* Při plynovém pohonu se prodlužuje životnost motorového oleje, který si - na rozdíl od působení tradičních paliv - lépe a déle udržuje potřebné vlastnosti

* V motoru se nevytvářejí karbonové usazeniny, čímž se jeho životnost prodlužuje

* Plynový pohon produkuje čistší výfukové plyny - motory na propan-butan nevylučují dým, prach, saze, oxidy síry, olovo a jiné látky, jako benzin či nafta, a vytvářejí méně oxidu uhelnatého a nespalitelných uhlovodíků

* U vozu přestavěného na plynový pohon zůstává možnost cestovat na benzin, dvě plné nádrže značně zvětší dojezd vozidla

* V zemi je plně postačující síť čerpadel plynu, plyn levnější než benzin lze tankovat i v sousedních zemích

* Ve srovnání se zemním plynem, který se i v Česku začíná uplatňovat také v pohonu osobních automobilů, je síť čerpacích stanic nesrovnatelně širší

* Auta upravená na propan-butan mají větší dojezd než vozy, které tankují zemní plyn, a přitom mají menší nádrže

* Úprava auta k pohonu na propan-butan je levnější než při přestavbě na zemní plyn

* Na trhu jsou k mání také auta sériově upravená k pohonu na propan-butan

-

* Úprava automobilu na propanbutanový pohon vyžaduje investici zhruba od 13 000 do 40 000 korun za pořízení a schválení zařízení ve vozidle, u některých typů automobilů je schvalování komplikované

* Zmenšení zavazadlového prostoru o palivovou nádrž; kruhové nádrže místo rezervního kola jsou poslední dobou zajímavým řešením, ale předpisy na povinnosti vozit rezervu v autě trvají

* U starších zařízení je třeba počítat s pěti- až sedmiprocentním poklesem výkonu motoru a tříprocentním snížením maximální rychlosti při letně nepatrném a v zimě tří- až desetiprocentním zvýšením spotřeby

* Nutnost zvýšené opatrnosti při manipulaci a opravách, neboť již dvě procenta plynného propan-butanu ve vzduchu tvoří výbušnou směs

* Ve srovnání se zemním plynem, který se v pohonu automobilů rov- něž začíná v Česku uplatňovat, je propan-butan těžší než vzduch, a tudíž nebezpečnější při provozu a manipulaci

* Ve srovnání se zemním plynem je propan-butan dražší

* U automobilu přestavěného na propan-butan jsou každoročně - nebo po deseti tisících kilometrech - povinné pravidelné revize

* Používat lze jen oficiálně dovezené, schválené a odborně montované zařízení

* Výroba propan-butanu je vázána na ropu, což ovlivňuje ceny podobně jako u benzinu a nafty

* S automobilem upraveným na plynový pohon je zakázán vjezd do některých podzemních garáží

Autor:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.