Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prosadí se indická Tata v Evropě?

  17:12aktualizováno  17:12
Tata - největší indická společnost - je zatím v Evropě poměrně málo známá. Gigantická firma z druhé nejlidnatější země světa po založení v roce 1945 vyráběla pouze lokomotivy, ale již o devět let později z výrobních hal za přispění německého Daimleru vyjel první dodávkový automobil. V roce 1999 představila vůz indica, který se stal nejprodávanějším modelem v zemi. Pod současným vedením ambiciózního šéfa Ratana Taty však nyní Indové míří výše, přičemž hlavním cílem je prosadit se na evropském trhu. Že nejde o utopii naznačil již ženevský autosalon. V halách Palexpa září futuristické MPV indiva, po kterém se závistí pokukují i věhlasné konkurenční automobilky.

V souvislosti s ženevskou prezentací se v médiích objevily první spekulace o konkrétních možných projektech Taty. Britské Financial Times napsaly, že Indové uvažují o lidovém miniautomobilu pro Evropu, jehož cena by se mohla pohybovat již na úrovni 3000 dolarů (109 tisíc Kč). Nešlo by však o plnohodnotný vůz, spekuluje se o vozítku mezi skůtrem a městským minivozem. Uvažovaný model by se měl stát řešením pro přeplněná městská centra.

Zatím však dle šéfa Taty chybí silný partner pro projekt, neboť Indové považují samostatné podnikání na Starém kontinentu za příliš velký risk. Konkrétní představu sice mají, vědí již, že použijí motor i převodovku z motocyklu, ale potřebují silnější finanční zázemí a prodejní síť.

První šancí na spolupráci by se mohl stát britský Rover. Ten sice zatím neuvažuje o vývoji minivozu společně s Tatou, ale neformální diskuse o možném joint-venture již probíhají. Jedná se prý hlavně o možnosti vyrábět současný model Tata Indica v závodě Roveru v Longbridge. Ten by se mohl stát nejmenší a nejlevnější nadějí problémy zmítaného britského výrobce.

Indica měří na délku 3660 mm, je 1625 mm široká a 1485 mm vysoká. Pohání ji čtveřice motorů o výkonech od 36 do 63 kilowatt. Nyní vyvinuli Indové i verzi sedan, která sice využívá stejnou platformu, ale je výrazně delší.

Britské deníky však nejsou jediné, které hovoří o aktivitách Taty v Evropě. Polská média rovněž zveřejnila, že verze indica by se mohla vyrábět ve varšavském závodě Żeran patřící automobilce Daewoo-FSO. Ta zde vyrábí především Lanosy, ale kvůli vloni katastrofální situaci na polském automobilovém trhu musela pozastavit výrobu a propustit stovky zaměstnanců. Provozy jsou tedy nevyužité, což by Indům i v souvislosti s levnou pracovní silou vyhovovalo. Jednání mezi vedením koncernu Tata a Jihokorejci již prý proběhlo, ale do doby, než se vyřeší bankrot gigantu Daewoo, nelze čekat jakákoli rozhodnutí.
 
Vedle zmíněných spekulací však nejvíce pozornosti přitahuje minivan indiva. Konstruktérům z neznámé designérské společnosti Idea se podařilo opět na stejném podvozku postavit 4,3 metrů dlouhou studii, která dle proklamací Asiatů patří mezi nejkratší sedmimístné vozy na světě.

V Ženevě mohou návštěvníci kromě sériového modelu indica vidět i futuristické sedmimístné MPV Tata Indiva.

Autor:




Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Opel Astra 1.4 T Enjoy
Opel Astra 1.4 T Enjoy

r.v. 2016, naj. 19 000 km, benzín
384 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.