Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proslulost značky nemusí být zárukou absolutního bezpečí

  14:22aktualizováno  14:22
- Jedenáct aut střední třídy prošlo čelní a boční nárazovou zkouškou, nechyběla ani simulovaná srážka s chodcem. Jako nejbezpečnější se ukázalo Volvo S40, které získalo maximální čtyři hvězdičky, o stupínek níž skončily Ford Mondeo, Nissan Primera, Renault Laguna, Opel Vectra a Volkswagen Passat. Pouhé dvě hvězdičky kupodivu získaly Audi A4, Mercedes C a Saab 900. Umístily se tedy stejně jako Citroen Xantia a Peugeot 406. Při srážce s chodcem je nejhorší Citroen, získal jen jednu hvězdičku, ostatní ale nejsou pro pěší o moc bezpečnější, jejich hodnocení je jen o stupínek vyšší.
Volvo S40 chrání řidiče i spolujezdce nejlépe, ostatně ve výbavě byly kromě airbagu řidiče i boční vzduchové vaky. Volvo jako jediné navíc nevykázalo žádné kritické hodnoty zranění posádky. Plnou bezpečnostní výbavu, tedy dva čelní a dva boční airbagy, měly jen Volkswagen Passat a Mercedes C. Dlužno podotknout, že to samé si mohou objednat zákazníci u všech aut, které se nárazových zkoušek zúčastnily. Jen u Vectry chybí airbag spolujezdce v základní výbavě, u nejlevnější Primery chybí ABS.
Smutné jsou výsledky průzkumu, podle něhož si motoristé raději koupí rádio než příplatkovou bezpečnostní výbavu. Přitom nárazové zkoušky jasně ukazují výhody aut s dvěma čelními i bočními airbagy. Ty některým vozům citelně chyběly - Audi A4, Citroen Xantia, Ford Mondeo, Renault Laguna, Saab 900 a Opel Vectra vykázaly při bočním nárazu kritické hodnoty zranění hrudníku. V případě Citroenu k tomu přibylo i zvlášť těžké poranění hlavy, kterou přišla do styku středovým sloupkem. Není bez zajímavosti, že v nejbližší době bude možné koupit u Passatu boční airbagy i pro cestující na zadních sedadlech.
Zatímco airbagy a pyrotechnické napíče bezpečnostních pásů plní svou funkci až ve chvílích nejtěžších, jiné systémy řidiči pomáhají kritickým situacím zabránit. Brzdový systém ABS, kdy elektronika brání úplnému zablokování kol a následnému smyku, se zpočátku objevovalo jen v drahých automobilech. Nyní jej má v příplatkové výbavě i většina malých automobilů. Stejný vývoj lze očekávat i u stabilizačních systémů podovozku. Jejich elektronika bleskově vyhodnocunje situaci a když je třeba, přibrzdí prokluzující kolo, přidá otáčky motoru, přitvrdí pérování. Auto se tak do smyku ani nedostane, jelikož elektronika napravuje případné chyby řidiče. Stabilizační systémy jsou zatím v příplatkové výbavě vybraných verzí Volva S40, Mercedesu C a Volkswagenu Passat.

V kabině Renaultu Laguna bylo po nárazu hodně těsno - palubní deska se posunula hluboko dovnitř

Jasným vítězem čelní i boční nárazové zkoušku se stalo jednoznačně Volvo S40

Po nárazu se poraněná místa na testovací figuríně zbarví do červena

Při bočním nárazu byl nejhorší Citroën Xantia

Airbag ve Fordu Mondeo fungoval bezchybně, sloupek řízení se ale posunul hodně k řidiči

Legenda ke grafickým znázorněním výsledků crash testů

Autor:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.