Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prostor francouzských hrátek: Citroën C4 Picasso

aktualizováno 
Dobře vymyšlené, ale hůře provedené, takové je nové picasso. Zvenku působí nebývale luxusně, předchůdce vedle něj působí jako popelka. Bezpochyby si jeho koupí pořídíte jedno z nejkrásnějších stěhovavých aut na trhu. Ohromí invenčními detaily a odveze rodinu i s kopou věcí. Naftový dvoulitr nemá s rozpohybováním auta problémy, s automatizovanou převodovkou se ale budete chvíli učit.

Citroën C4 Picasso | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

ZEVNITŘ  |   MOTOR  |   JÍZDA ZÁVĚR

Oproti předchůdci vypadá honosněji, je také větší a bohužel také o dost dražší. Když si oblékne bleděmodrou barvu, je ozdobou ulice.

Líbí se bez výjimky všem. Pětimístná verze na sebe nechala chvíli čekat, představila se s půlročním odstupem po sedmimístné a na první pohled je rozeznáte při bočním pohledu.

Picasso s menší přepravní kapacitou má zajímavě tvarovanou boční linii oken se schodem v spodní linii okna zadního páru dveří. Když budou stát vedle sebe, bude sedmimístné o 12 centimetrů delší.

Oproti neortodoxnímu vajíčkovitému předchůdci má klasičtější tvary. U xsary picasso měli nezasvěcenci občas problém zjistit, kde je vepředu a kde vzadu. Nové picasso pohladí oči krasnými a dopodrobna vymyšlenými detaily. Předek má stále oblý tvar, zadek je už o něco hranatější.

Zvenku i zevnitř zaujme obrovitánským čelním oknem, které zasahuje až do střechy, dopředu to i díky úzkým sloupkům zajišťuje dokonalý výhled. Dozadu je to kvůli extrémně širokému B sloupku už s výhledem o poznání horší. Problémy jsou také s odhadováním, kde auto končí.

ZEVNITŘ: Prostor a nápady
Už od pohledu prostorný interiér, prosvětlovaný navíc obřím příplatkovým střešním oknem, láká k nastoupení. Zaujme nápaditostí, oči zajiskří hračičkům nad drobnostmi, které mají usnadňovat život. Vlastně usnadňovaly by, nebýt pochybného dílenského zpracování. V testovaném exempláři neustále něco povrzávalo, bouchalo, sem tam s něčím nešlo pohnout nebo zůstalo v ruce.

Na každého z cestujících čeká extra sedadlo, jsou sice plošší, ale pohodlná. Spíše jako doma v ušáku se cítíte díky obřím opěrkám hlavy, které se líbily komukoliv, kdo do picassa usedl.

Na tři cestující vzadu čekají samostatná sedadla, která je možné sklopit o podlahy. Jsou kromě toho také posuvná v rozmezí asi 15 cm, je také možné měnit sklon opěradel.

Na řidiče čeká trochu neintuitivní ovládání, které přivezla před několika lety C4. Samozřejmě nechybí speciální volant s pevným středem. Po několika dnech se skrumáž tlačítek, které ho lemují, ovládat naučíte, jednoduché to ale není.

Navíc se na ně pokaždé pro jistotu podíváte, jestli je to to pravé. To samé platí pro klimatizaci. Její ovladače jsou umístěny nešikovně po levé ruce řidiče u dveří. Má titěrná tlačítka, na která se musíte podívat, abyste zmáčkli to pravé. Navíc klimu nemůže ovládat spolujezdec, ten si na své straně nastaví na zjednodušeném ovladači nejvýš teplotu. Dobré jsou výdechy pro cestující vzadu, umístěné v bočních sloupcích.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Citroën C4 můžete koupit na www.automodul.cz

Ovládání vyhřívání sedadel je pečlivě ukryto na boku sedadla, tipujeme, že někteří majitelé ho bez prostudování návodu nikdy neobjeví.

Picasso zdobí výborně přístupný kufr, když se zadní sedadla posunou vpřed, odveze 605 litrů, při odsunutí dozadu to bude o sto litrů méně. Ve dvou k sobě může posádka přibrat až 1734 litrů haraburdí.

Nákladová hrana je hezky nízko, ládování věcí do kufru ještě usnadňuje vzduchem polohovatelná zadní náprava (tlačítka ovládání jsou přímo v kufru nalevo), bohužel je ale k mání jen v nejvyšší výbavě exclusive.

Koumáci ve vývojovém centru si vyhráli i s jeho osvětlením. Na zavazadla svítí baterka, kterou je možné vyjmout.

Nemile překvapí těžké dveře kufru. Nelogické je také otevírání jejich okna. Otevřete ho, ale co dál, přes mohutný spodní zaplechovaný díl se dovnitř téměř nedostanete, a když už, ušpiníte se o auto.

Potěší drobné nápady, usnadňující pobyt na palubě: druhé vnitřní zrcátko (za příplatek), díky kterému vidíte na to, co se děje na zadních sedadlech, nebo parfémové "náboje" do klimatizace.

Ohromí spousta schránek na odkládání důležitostí a důmyslný mechanismus slunečních clonek polohovatelných v nepoznaných směrech.

MOTOR: Škola lenošení levé nohy
Silný turbodieselový motor o objemu dva litry nebude pravděpodobně nejobvyklejší volbou do picassa. Čeští stěhovaví řidiči budou pravděpodobně vybírat spíše povedený ekonomičtější agregát 1,6 HDi.

Dvoulitr nabízí 100 kilowattů výkonu a 270 newtonmetrů krouticího momentu. V průběhu testu jezdil za 7,3 litru nafty na 100 km.

Motor ovšem v rozletu dost brzdí automatizovaná šestistupňová převodovka. U Citroënu jí říkají pilotovaná, dá se ještě připlatit za klasický automat se stejným počtem převodových stupňů. Bohužel se nejsilnější nafťák do picassa s jinou než s převodovkou, která řadí za vás, pořídit nedá.

Když se s pilotovanou převodovkou naučíte jezdit, řadí docela rychle a poměrně logicky. Největší problém je pro ni 1581 kilogramů těžké auto rozjet. Protože postrádá klasický automatový měnič, nemá tendence se při stání na semaforech rozjíždět. Když se rozjíždíte, vyrazí vcelku razantně, podélné parkování nárazník na nárazník je tedy vcelku adrenalinová záležitost.

Na semaforu je zelená, sešlápnete naplno plyn - což je první chyba, soustrojí auto rozpohybuje, picasso se třikrát zhoupne, motor řve a vy jste se s velkým cirkusem rozjeli na padesát. Lepší je pedál plynu sešlapávat plynule a pomalu. Když se s převodovkou skamarádíte, naposloucháte si, kdy by asi tak mohla přeřadit a těsně před tím ji povolíte, je jízda vcelku plynulá a bezproblémová a rozjezdy svižné.

Ručně se dá řadit také, přesunete nezvykle, ale prakticky nahoře nad páčkou stěračů umístěný volič převodovky do polohy M a řadíte pádly pod volantem, pravým nahoru, levým dolů. Řadí vcelku poslušně a rychle. Ti, kteří ohrnují nos nad její rychlostí - zkuste si odhadnout, jestli za stejnou dobu stačíte v autě s manuálem sešlápnout spojku, vyřadit, zařadit rychlost a uvolnit spojku... v picassu je to minimálně stejně rychlé.

Pro znalce jízdy s automatem je třeba doplnit, že převodovka postrádá parkovací mód P. Motor nastartujete, jen pokud máte navolený neutrál.

Další specialitou, kterou se chtěli konstruktéři a designéři Citroënu odlišit, je parkovací brzda. Nejdříve ji budete chvíli hledat, je uprostřed přístrojové desky nahoře na hraně těsně před kapličkou digitálních ukazatelů všeho, co jste chtěli i nechtěli vědět o jízdě. Při vypnutí motoru se sama aktivuje. Při rozjezdu se má automaticky vypnout, do čehož se námi testovanému exempláři nechtělo. Když ji manuálně vypnínáte, trvá to elektronice nekonečně dlouhou dobu.

Vzhledem k špatné dostupnosti jejího ovladače zapomeňte, že si s ní budete pomáhat při řízení. Rozjezdy do kopce usnadní sériově montovaný pomocník pro rozjezdy do svahu.

JÍZDA: Standard
Jízda picassem má všechny charakteristiky MPVčkoidního chování. Díky vysoké stavbě se naklání víc než auta klasického střihu. Stačí si ale jen zvyknout, stopu totiž drží statečně.

Řízení je přesně takové, jaké od MPVčka čekáte: pohodlné a měkké, zpětnou vazbu a sportovní ambice v něm rozhodně nehledejte.

Plavně se přenáší přes nerovnosti, ovšem rozbitá silnice mu dá zabrat. Podvozek je dobrý, ale velmi hlučný. Rány od podvozku při jízdách po kočičích hlavách staré Prahy vyvolávají obavy. Nemá rád příčné nerovnosti.

Při jízdě po dobré silnici je ale vše, jak má být, tichý a kultivovaný motor přede, ani aerodynamika nezlobí.

Plusové body má za vysokou úroveň ochrany posádky v případě nehody. Z rozbíjení v laboratořích EuroNCAP si odvezlo picasso pět hvězd. V základní výbavě je kromě plné bezpečnostní výbavy mimo jiné i sedm airbagů (ten lichý je kolenní).

CENA: Za hračky se platí
Základní cenu pětimístného picassa Citroën určil na 589 900 korun, francouzské MPVčko má v tom případě pod kapotou benzinovou 1,8. Dvoulitrové HDIčko bude stát minimálně 774 900 korun.

Za xenony připlatíte 28 tisíc, za panoramatickou střechu, krytou elektricky ovládanou roletkou, o tisícovku méně.

Dá se přikoupit například i lahůdka v podobě systému, který vás hlídá před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu nebo parkovací asistent, který změří, jestli se do nalezeného místa vejdete.

V nejzákladnějším provedení Base nebude ani za příplatek možné mít klimatizaci a tam, kde bývá autorádio, bude jen příprava na netovární kousek.

Citroën C4 Picasso v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4470 x 1830 x 1660 x 2728
objem kufru (l) 500-1734
pohotovostní/celková hmotnost (kg) 1581/2140
pneumatiky 215/55 R16
MOTOR 2,0 HDi 16V, vznětový
objem (ccm) 1997
maximální výkon (kW/k) 100/136
max. točivý moment (Nm) 270
max. rychlost (km/h) 195
zrychlení 0-100 km/h (s) 12,4
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l) 7,9/5,1/6,1
základní cena (Kč) 774 900
základní cena benzinového modelu (Kč) 589 900 (1,8i 16V)

Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso



Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso



Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso



Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso



Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso



Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso



Citroën C4 Picasso - výdechy klimatizace pro zadní sedadla, umístěné v B-sloupcíchCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso



Citroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso - vzduchem odpružená zadní nápravaCitroën C4 Picasso



Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso



Citroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso




PLUSY MINUSY
+ nápadité detaily - dílenské zpracování
+ design - nejsilnější turbodiesel pouze s nemanuálními převodovkami
+ prostornost - nepřehledné ovládání
+ výhled vpřed - v některých případech design na úkor funkčnosti
+ kultivovaný motor - chování pilotované převodovky
+ přístup do kufru







Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.